Thomas Haugesveen står foran en trapp i en park.
Fotojournalisten Thomas Haugersveen er ny fagansvarlig for Digital innholdsproduksjon på Fagskolen Kristiania.Foto: Morgane Fauconnier

– Jeg syns denne jobben er svært givende og spennende. Jeg liker å undervise og lære bort kunnskap. Jeg kommer selv til å lære mye av å systematisere all kunnskapen jeg har opparbeidet meg gjennom karrieren, for å kunne videreformidle den til studentene, sier han.

Thomas er udannet dokumentarfotograf ved Edith Cowan University i Australia. I løpet av karrieren sin, har han hatt fotoppdrag verden over og har frilanset for store internasjonale og nasjonale aviser, som New York Times, Le Monde, Newsweek, Dagbladet og Dagens Næringsliv.

I tillegg har han vunnet en rekke priser for arbeidet sitt, blant annet i den norske foto- og videokonkurransen "Årets bilde" og i den internasjonale fotokonkurransen "IPA of Picture of the year International" (POYI).

Med sin unike historiefortelling og visuelle uttrykk, har Thomas vært en viktig stemme innen fotojournalistikken. Nå skal han inspirere og lære opp fremtidens innholdsprodusenter.

Har jobbet med innholdsproduksjon for HyperRedink


Før han startet i jobben på Fagskolen Kristiania, var Thomas seksjonsleder for foto-, video- og animasjonsavdelingen til innholdsbyrået HyperRedink (tidligere Redink). Nå håper Thomas på å kunne dele byråerfaringen med studentene på Digital innholdsproduksjon, som allerede er i gang med å løse en reell case.

Thomas Haugersveen står i parken ved campus  Spikersuppa. Han har kort, brunt hår og skjegg, og har på seg dongeribukse og lilla skjorte. Han står og smiler med hendene i lommen.
Thomas har vunnet en rekke priser for arbeidet sitt, blant annet i den norske foto- og videokonkurransen "Årets bilde" og i den internasjonale fotokonkurransen "IPA of Picture of the year International" (POYI)Foto: Morgane Fauconnier

– Vi holder nå på med et prosjekt sammen med Fontenehuset. Dette er god erfaring for studentene: de får kjenne på hvordan det er å jobbe i bransjen, møte kunder og få direkte tilbakemelding på arbeidet sitt, sier han.

Jeg syns denne jobben er svært givende og spennende. Jeg liker å undervise og lære bort kunnskap.

I løpet av årene Thomas jobbet i HyperRedink, erfarte han at det er et økende behov for dyktige innholdsprodusenter, som i tillegg til å kunne lage godt innhold, har forståelse for strategi og distribusjon. Han er derfor opptatt av at studentene skal få en god tverrfaglig forståelse, slik at de lettere kan samarbeide på tvers av disipliner når de senere skal ut i arbeidslivet.

– I store byråer er det ofte klare skiller mellom avdelinger og spesialiteter, men det er viktig å kunne litt av alt: innhold, produksjon, distribusjon og strategi. Deretter kan man selvfølgelig spesialisere seg etter behovet i bransjen, forklarer Thomas.

Fokus på både innhold og strategi

Digital innholdsproduksjon er et ettårig studium som fokuserer på produksjon av innhold for digitale plattformer og sosiale medier ved bruk av tekst, foto, lyd og video. Thomas mener studiet passer for alle som ønsker å lære om innholdsproduksjon, uavhengig av alder og tidligere studie- og arbeidserfaring.

– Det er et veldig praktisk og variert studium. Studentene går gjennom flere intensive kurs som gir dem kunnskap som er både aktuell og nyttig på arbeidsmarkedet. Nylig hadde studentene et seks ukers kurs i foto, sier Thomas.

I tillegg til å jobbe praktisk med innholdsproduksjon, lærer studentene å tenke strategisk og vurdere hvilken type innhold som passer til ulike plattformer.

– På fagskolen jobber studentene både med innhold og strategi. Denne kompetansen er veldig attraktivt i arbeidslivet nå som bransjen følger en rask teknologisk utvikling, sier han og fortsetter:

– Studiet gir et godt grunnlag som studentene kan bygge videre på. Vi gir dem verktøyene og så får de trene på å bruke dem gjennom hele studieåret. De skal øve, øve, øve, gjøre feil, og så gjøre det igjen, ler fotografen.

Hvilket tips har du til studenter som ønsker å lykkes i bransjen?

– Du må ha stå-på-vilje og gi alt du har! Det er bra å kunne litt av alt, og ikke bare være spesialisert på én ting. Bruk året på å bygge en god portefølje som kan vises frem til en potensiell oppdragsgiver. Ha gjerne en tydelig plan på hva du har lyst å oppnå. Det er en fordel å tenke på hvilke bedrifter man vil til, og hva man kan tilføye den bedriften. Så må du ut og selge deg selv, avslutter Thomas.

Lenke til aktueltsaker