Nærbilde av student på Digital innholdsproduksjon på Fagskolen Kristiania, Lisa Fallet Kløfta. I bakgrunnen ser man konturene av en murtrapp og litt grøntområder.
— Jeg ville lære å formidle en historie som kan engasjere og berøre mottakeren. På studiet jobber vi med både tekst, lyd og bilde, og hvordan man setter sammen disse elementene, forteller Lisa Fallet Kløfta som studerer Digital innholdsproduksjon.Foto: Kristine Ingebretsen

Lisa Fallet Kløfta har bakgrunn som mediegrafikerlærling og to år som grafisk designer i et reklamebyrå. Hun valgte å studere Digital innholdsproduksjon på Kristiania for å lære om historiefortelling og hvordan man jobber med innsiktsarbeid – som er viktig for å lykkes med innholdsmarkedsføring.

— Jeg ville lære å formidle en historie som kan engasjere og berøre mottakeren. På studiet jobber vi med både tekst, lyd og bilde, og hvordan man setter sammen disse elementene. Gjennom innsiktsarbeid lærer vi å tilpasse budskapet til ulike målgrupper, og hvor og når innholdet bør publiseres, forteller hun.

Student på Digital innholdsproduksjon på Fagskolen Kristiania, Lisa Fallet Kløfta, tar bilde av en medstudent.
Fra første studiedag blir studentene på Digital innholdsproduksjon oppfordret til å komme seg ut av klasserommet og skape innhold. Denne praktiske erfaringen mener Lisa vil øke sjansene hennes for å få jobb etter endt utdanning.Foto: Kristine Ingebretsen

Vi lærer å gjennomføre en produksjon fra start til slutt. Jeg tror man har mye større sjanse for å få jobb dersom man både kan filme, jobbe med lyd og redigere materialet.

Lærer å gjennomføre en produksjon fra A til Å

Digital innholdsproduksjon er et intensivt studium, hvor studentene lærer mye på kort tid. Fra første studiedag blir studentene oppfordret til å komme seg ut av klasserommet og skape innhold. Denne praktiske erfaringen mener Lisa vil øke sjansene hennes for å få jobb etter endt utdanning.

— Vi lærer å gjennomføre en produksjon fra start til slutt. Jeg tror man har mye større sjanse for å få jobb dersom man både kan filme, jobbe med lyd og redigere materialet. Fagansvarlig Øyvind oppfordrer oss hele tiden til å praktisere det vi lærer og gjøre ting som er relevant, slik at vi kan utvikle oss enda mer.

Får jobbe for reelle bedrifter

På Digital innholdsproduksjon står studentene fritt til å velge en retning ut fra hva de ønsker å lære mer om. Slik kan de få relevant erfaring og en fot innenfor bransjen de ønsker å jobbe i etter studiet.

Til semesteroppgaven kunne studentene selv velge en bedrift de skulle produsere innhold for. Lisa har lenge vært interessert i miljø- og klimaspørsmål, og valget falt derfor på Framtiden i våre hender.

— Jeg er veldig opptatt av den økende bruk- og kastmentaliteten i samfunnet, og hva vi som forbrukere kan gjøre får å stoppe denne negative trenden. Jeg presenterte dette for Framtiden i våre hender, og de foreslo at jeg kunne fokusere på shoppestopp. Det var midt i blinken for meg, forteller en engasjert Lisa som selv har shoppestopp om dagen.

Det er veldig lærerikt å få tilbakemeldinger på arbeidet direkte fra kunden. Jeg tror det vil være en fordel å kunne vise til at jeg har produsert innhold for en så anerkjent organisasjon.

— Det er veldig gøy å få jobbe med reelle bedrifter. Dette gir oss mulighet til å prøve en bransje vi interesserer oss for, og om det er noe vi ønsker å jobbe med i fremtiden.

Målet med semesteroppgaven er at studentene skal produsere relevant innhold som bedriften kan publisere på en av sine plattformer – som for eksempel Facebook eller Instagram.

— I denne oppgaven får vi praktisere mye av det vi har lært. Vi skal gjennom hele produksjonsprosessen, fra innsiktsarbeid, idé og strategi, til produksjon og distribusjon. Etterpå skal vi måle effekten av innholdet, forteller Lisa og fortsetter:

— Det er veldig lærerikt å få tilbakemeldinger på arbeidet direkte fra kunden. Jeg tror det vil være en fordel å kunne vise til at jeg har produsert innhold for en så anerkjent organisasjon. Studiet gir oss en unik mulighet til å komme tett på bransjen.