Maren Klakegg og Simon Samdal smiler til kamera
Maren Klakegg og Simon Samdal er svært fornøyd med at dokumentarfilmen får internasjonal oppmerksomhet. Foto: Privat

– For oss er det ekstra stas at vi for tredje året på rad er med i finalerunder i den internasjonale konkurransen BAFTA, som er regnet som en av de fremste i verden. Når vi tidligere har hatt en TV-pilot i finalen, og at vi i fjor vant hovedpris med en novellefilm, var det ekstra gøy at vi i år kom med i konkurransen med en dokumentar. Det viser at vi har studenter som behersker mange formater og at vi har et sterkt mangfold, sier Leif Holst Jensen, instituttleder på Westerdals institutt for film og medier.

Den prisvinnende dokumentaren er en viktig, krevende og alvorlig film. «Kjære Far» handler om Beate, som ble seksuelt misbrukt av sin egen far gjennom oppveksten.   

– Det har vært veldig gøy med alle tilbakemeldingene og anerkjennelsen som har kommet nå som filmen er rundt på festivaler. Å vinne Amandus var veldig morsomt, men jeg må si at det å bli BAFTA-shortlistet er det som har vært mest spennende, sier regissør Maren Klakegg. 

– Alle har en historie, men av og til kommer man over mennesker som har historier som er viktig at blir fortalt.

– Selve kunngjøringen av finalelisten kom på kvelden, norsk tid. Jeg hadde akkurat lagt fra meg Macen, var stuptrøtt og klar for å sove. Så fikk jeg beskjeden fra Leif. Jeg gikk fra å være trøtt, til å få en overdose med adrenalin og hoppa rundt med et smil fra øre til øre. Det er veldig stas at filmen vår får oppmerksomhet internasjonalt. Det viser at filmen og historien til Beate er noe som treffer på tvers av språk og kulturer. 

Skjermdump fra filmen, hvor vi ser Beate smilende på bildet sammen med to andre personer
I dokumentarfilmen «Kjære far» blir vi kjent med Beate, som etter å ha blitt seksuelt misbrukt i barndommen valgte å ikke være et offer. Foto: Skjermdump

Ekte historier, om ekte mennesker

Klakegg forteller at grunnen til at hun har falt for dokumentarfilm er at det er et medium som retter søkelyset mot ekte historier og ekte mennesker.

– Alle har en historie, men av og til kommer man over mennesker som har historier som er viktig at blir fortalt. Og det var slik jeg følte med Beate. Jeg kjenner datteren hennes fra før og da hun fortalte om morens barndom kjente jeg et veldig behov for å lage film om det. 

Foto av Rikke Gregersen på campus.

Fra Westerdals til Oscar

Rikke Gregersen gikk til topps med "De Hensynsløse" i Student Academy Awards.

Arbeidet med filmen har gjort at den unge regissøren har fått innsyn i noe hun ikke har vært borti tidligere. Det var ikke vanskelig for henne å se at Beates historie var viktig.

– Da jeg hørte om historien hennes innså jeg hvor mange som opplevde en form for mishandling i hjemmet som ung. Derfor er det en viktig historie å fortelle. Ikke bare fordi det er tabubelagt, men også fordi Beate har valgt å ikke være et offer. Istedenfor har hun kjempet med alt hun har for å ta tilbake makten over livet sitt. Det er inspirerende i seg selv, men det kan også hjelpe andre i en lignende situasjon å se at det finnes håp, sier Klakegg. 

Et resultat av godt samarbeid

I tillegg til Maren Klakegg på regi, var det flere av hennes medstudenter med i produksjonen. Simon Samdal var produsent, og Martine Argentina Gjeterud Hasvold hadde klipp. Det er viktig med godt samarbeid når man jobber med en film med en så tung tematikk. Alle har stått på, og det har vært avgjørende for å sikre at historien blir portrettert riktig.

fra produksjonen av kjære far.jpg
Maren Klakegg liker å lage film om ekte mennesker, og mente at Beates historie var viktig å fortelle.Foto: Privat

– Vi har fått mange tilbakemeldinger om at det er en sterk film. At man blir rørt til tårer og sint når man ser den, men at den likevel lokker frem at smil mot slutten. Beate inspirerer, noe som betyr mye for oss å høre. For ja, det er et grusomt tema, men det er så viktig å belyse det. Samtidig er det viktig at man ikke sitter igjen etterpå og synes synd på hovedkarakteren, at man ser at dette ikke er en offerhistorie. Vi ser hvor langt hun har kommet og hvor bra hun har det nå – fordi hun valgte å kjempe. Det har vært det viktigste å få kommunisert gjennom filmen, og da er det veldig godt å få tilbakemeldinger på at vi har truffet med det, sier regissøren. 

Samtlige av de involverte i prosjektet var avgangsstudenter i 2019. I ettertid har de alle sikret seg jobber i bransjen. Samdal gikk rett ut i jobb som produksjonskoordinator i Nordisk Film Shortcut. Hasvold har jobbet for Nordisk Film TV og Discovery, og Klakegg har blant annet jobbet med 71 grader Nord, reklame, egne prosjekter. I tillegg avslører hun at det også er en ny dokumentar fra henne i horisonten.

Slik starter dokumentaren «Kjære far».