Go to main content
To studenter som studerer Art Direction sitter inne på et lite grupperom med trevegger og skisserer på ark som ligger på bordet foran dem. Hun ene har lyserosa hår. Hun har på seg en sort lue og har runde briller. Hun smiler og ser ned mot skissene på bordet. Den andre studenten har langt brunt hår og har et gullsmykke rundt halsen. Hun holder i en sort markeringstusj og skriver på skissen mens hun smiler og ser ned på tegningen.

Tekst og AD ved Westerdals institutt for kommunikasjon og design. Bare klangen av disse studiene gir assosiasjoner til noen av de mest fantastiske reklamekampanjene de siste 50 årene. For bransjen er det en kjent sak at det er noe eget ved studentene fra disse studiene. Og det er ikke uten grunn. De har nemlig med seg helt spesielle ferdigheter og egenskaper når de går ut i arbeidslivet.

Det er særlig kombinasjonen av Bachelor i tekst og skribent og Bachelor i Art Direction som gir et eksplosivt resultat. På Westerdals institutt for kommunikasjon og design jobber disse to studiene i tett sammenvevde team. Det tverrfaglige samarbeidet på tvers av studiene resulterer i en unik utdannelse som er svært attraktiv i kreative bransjer.

Solid grunnmur

Med en utdannelse fra Westerdals institutt for kommunikasjon og design kan du jobbe innen media, reklame, teater og flere andre kreativt orienterte bransjer. Studiene er bygget opp med kommunikasjon som en felles grunnmur. Derfra går veien til enten markedskommunikasjon, redaksjonell kommunikasjon eller kunstorienterte tekster.

Theis Roksvåg Pedersen gikk tekst og skribent på Westerdals, og jobbet blant annet som journalist i VG før han begynte som kreatør hos Geelmuyden Kiese. Der jobber han i team med tidligere medstudent og Art Director Kristoffer Hunstad.

— Det beste med å ha en makker er at vi er skikkelig trygge på hverandre, så det er ingen ideer som er pinlige å lufte. Den tryggheten tror jeg er veldig verdifull, særlig i idéarbeid.

Kreatørlivet i et reklamebyrå er ganske hektisk, og man har ofte veldig mange prosjekter man må sjonglere med på én gang, sier Roksvåg Pedersen.

En student med lyserosa hår sitter og tegner på et digitalt tegnebrett. Hun ser konsentrert ut.

Eneste i Norge

Westerdals institutt for kommunikasjon og design er den eneste skolen i landet som tilbyr en Bachelor i Art Direction. Som Art Director er du den som utvikler de visuelle konseptene for TV, film, reklame og magasiner. Jobbene finnes nesten overalt der det er behov for strategi, idéutvikling og visuell kommunikasjon. Astrid Brodtkorb er studieprogramleder på Bachelor i Art Direction. Hun mener tverrfagligheten og samarbeidet er viktige suksessfaktorer for studiet.

— Det er en forutsetning for å lykkes at man kan samarbeide med andre. Evne til samarbeid på tvers av faggrenser, med ulike personer i ulike situasjoner, er et av de viktigste kriteriene for å fungere godt som Art Director. Du bør også være engasjert og samfunnsorientert, understreker hun.

Brodtkorb forteller at akkurat dette er noe høyskolen trener studentene på. De får en unik samarbeids- og sceneprofesjonalitet, i tillegg til å lære fag som fotografi, typografi, animasjon, regi, dramaturgi og strategi.

— Alt forandrer seg hele tiden, og man må holde seg oppdatert, presiserer hun.

To studenter sitter ved siden av hverandre inne på et grupperom med trevegger. Foran seg har de mange ark og skisser. De smiler ned mot bordet.

Superteam

Dagens reklamebransje jobber for å lage reklame som målgruppen faktisk ønsker å konsumere og ta del i, ikke reklame som må tvinges på folk. Bak de gode ideene finner vi kreatørene, gjerne som et team bestående av en tekstforfatter og en Art Director. De bruker kreativitet som et verktøy for å løse kundenes ønsker og problemer. Verktøyene har de med seg fra Westerdals.

— Det er dét jobben går ut på – å skape ideer. Det er mye morsomt man kan gjøre som kreativ person, men i et reklamebyrå får du lov til å lage ideer hele tiden, hver dag, hver time. Du skal komme på ideer hele tiden, forteller Roksvåg Pedersen.

Linjen blir ofte kalt «talentfabrikken» og det er ikke uten grunn.

Linn Skoglund er faglig leder på Bachelor i tekst og skribent. Hun er opptatt av hvordan studiet stimulerer studentene til faglig utvikling.

— Vi utdanner multiskribenter og gir dem trygghet, slik at de kan jobbe med tekst i bred forstand. Våre studenter blir trygge på de forskjellige sjangrene, men vi er også opptatt av å utfordre dem, sier hun.

Bildet er av diverse små tegninger som viser ulike karakterer. Tegningene er i duse, svake farger og ser ut til å være tegnet med penn og tynn tusj.

Den viktigste arbeidsmetoden studentene benytter seg av, er knyttet til publisering og hvordan arbeidet blir presentert. Det kan være print, podcast, artikler eller det å stå på en scene.

— Studentene jobber mye i grupper, veileder hverandre og blir på den måten bedre skribenter og bedre kritikere, forteller hun.

— Linjen blir ofte kalt «talentfabrikken» og det er ikke uten grunn. De som søker hos oss har gjort en grundig jobb i forkant. De er godt forberedt til opptaksprøvene, og er klare på at det er dette de vil, forteller Skoglund.