Go to main content
Bildet viser en digital illustrasjon med gammelrosa bakgrunn. MIdt på bildet er det en illustrasjon av en person med "delt personlighet" i form av at hodet er sammensatt av tre ulike deler.

Førsteamanuensis i Bachelor i PR og kommunikasjon, Ketil Raknes, ser lysende framtidsutsikter for folk med interesse for historiefortelling, kombinert med for eksempel digital kompetanse.

— Kommunikasjonsfaget er i stor vekst og etterspørselen etter gode kommunikatører øker. Særlig innen digitale medier skjer spennende innovasjon som vil påvirke bransjen framover. Vi ser også at studenter med teknologisk kompetanse blir etterspurt, forteller han.

Det finnes mange innganger til kommunikasjonsfaget. På Høyskolen Kristiania finner du praktiske og framtidsrettede studier som speiler bransjen godt. Enten du interesserer deg for kunstorientert formidling, journalistikk, kreativ markedskommunikasjon, PR eller politikk, finner du flere studietilbud som gir deg bred faglig tyngde, verdifull erfaring og nettverk som gir deg gode muligheter til å finne en relevant jobb.

Forelesere fra bransjen

Kommunikasjonsfagene på Høyskolen Kristiania er praktisk rettet, sier Raknes.

— Vi får inn gjesteforelesere fra JCPR, Trigger, Hydro, Equinor, VG og Aftenposten for å vise studentene utviklingen i praksisfeltet. I tillegg er praksis en del av studiet. Dette lar deg knytte kontakter og kan bidra til at du får jobb.

    Kan du komme på noe du fikk se eller høre i dag? Kanskje noe på nyhetene, en spennende podcast eller en interessant bloggpost?

    I dag blir vi kontinuerlig bombardert med budskap, fra vi står opp til vi legger oss. Heldigvis husker vi ikke alle.

    Kommunikasjonsfagene ved Høyskolen Kristiania gir deg de faglige verktøyene du trenger for å utvikle den kommunikasjonen som blir husket.

    Bildet viser en hånd som holder en smarttelefon. Bakgrunnen er lilla og på skjermen kan man se små runde former i forskjellige farger som gjenspeilelse av lyset.

    Høyskolelektor Christine Calvert, som kaller seg Norges eneste tekstdoktor, har gitt ut flere bøker om skriving og liker å ta pulsen på kommunikasjonsbransjen. Hun underviser i kommunikasjonsfag, og gir råd om fortellerteknikk – nærmest på blå resept. Hun mener at det finnes en del ting som alltid vil kjennetegne gode historiefortellere.

    — Du må være bevisst omgivelsene rundt deg. Så er det viktig å vite litt om hvem du forteller historien til. Om du også har en begynnelse som vekker oppmerksomhet, en god avslutning og en rød tråd gjennom historien, er mye gjort.

    Kreativitet skaper engasjement

    Ifølge Calvert handler ofte god kommunikasjon om å bruke kreativitet til å skape noe nytt som engasjerer.

    — Historiefortelling er et håndverk alle kan lære. Undervisning gjør deg mer bevisst på dramaturgiske grep.

    Men for å bli en god historieforteller er dette ting som er viktig: du må trene og du må få tilbakemeldinger. De som lykkes er de som er åpne, tar imot tilbakemeldinger og tør å prøve ut nye ting. Det viktige er å utfordre seg selv og utvikle seg.