3215 - Samlingsbasert emne

Salgsledelse for vekst og lønnsomhet

Lær deg å skape gode salgsprestasjoner. Salg er et fag og det er mye dokumentert kunnskap om hva som skaper resultater. Med utgangspunkt i oppdatert forskning vil deltagerne lære hvilke drivere ledere og selgere bør fokusere på for vekst og lønnsomt salg.

Nivå
Master
Studiested
Samlingsbasert
Studiepoeng
15
Pris
kr 45 900
Opptakskrav
Gjennomføring
Heltid / deltid
Emnekode
3215
Emnebeskrivelse
Ingen beskrivelse

Salg og salgsfunksjonen er i endring 

I dette emnet vil vi se på hvordan personlig salg og salgsledelse er i endring. Teknologi, markeder og ledelsesfokus utvikles og påvirker hvordan salgsorganisasjonen bør jobbe. Bruk av digitale salgsverktøy endrer fokus og deler av salgsprosessen kan automatiseres. Kundene har mer kunnskap og høyere forventinger til selgere og leverandører. Disse endringene påvirker organiseringen av salgsorganisasjonen og alle elementer i salgsprosessen 

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne, vil du ha utviklet omfattende kompetanse og ferdigheter innen salgsledelse og relasjonsmarkedsføring. Dine kunnskaper vil omfatte avansert innsikt i strategisk salgsledelse, analyse av salgsprestasjoner, teoretiske grunnprinsipper innen relasjonsmarkedsføring, og praktisk anvendelse av relasjonsmarkedsføring for å bygge langsiktige og lønnsomme kunderelasjoner. Du vil også ha en grundig forståelse av ulike salgsstrategier og metoder for lønnsomme forhandlinger. 

Med en dypere og teoribasert forståelse av salgsledelse vil du være bedre rustet til å lede og veilede salgsteamet ditt mer effektivt. Du vil også kunne kommunisere verdien av salgsprestasjoner til viktige interessenter, inkludert investorer, offentlige støtteorganer og ledelsen i organisasjonen. 

På samme måte som i andre ledelsesområder, handler det for salgsledere om å generere økonomisk verdi, Dette emnet vil identifisere de viktigste egenskapene ved effektiv salgsledelse og deres påvirkning på salgsprosessen. Salgsaktiviteten kan også ha en sterk innvirkning på å bygge og opprettholde lønnsomme kunderelasjoner, som er avgjørende for organisasjonens suksess. 

    • Hvilke salgsstrategier er mest hensiktsmessig for min organisasjon 
    • Hvordan organisere salgsstyrken og hvilken kompetanse blir  
    • Hvordan trene medarbeidere og hvordan evaluere salgsprestasjoner.  
    • Ulike forhandlings,- og påvirkningsstrategier innen B2B salg 
    • Hvordan bedriften og selgeren kan bygge varlige lønnsomme og relasjoner. 

    Du vil effektivt kunne formidle rollen som salg og salgsledelse spiller i en bedrifts verdiskapning og forstå de tilgjengelige virkemidlene en salgsleder har for å oppnå målene. Du vil være i stand til å anvende teoretisk kunnskap innenfor salg og salgsledelse på praktiske utfordringer som oppstår i næringslivet og anerkjenne kompleksiteten av profesjonelt salg. Du vil også ha ferdigheter til å koordinere, motivere og utvikle både deg selv og andre interne og eksterne aktører i nøkkelkundeteam. Til slutt vil du kunne selvstendig bruke din kompetanse innen relasjonsmarkedsføring for å etablere sterke og varige kunderelasjoner. 

Emne detaljer

Dette emnet inngår i
  • Erfaringsbasert master i ledelse