3225 - Samlingsbasert emne

Innovasjonsledelse og design thinking

Lær mer om hvordan innovasjon foregår i virksomheter og hvordan man kan organisere og lede innovasjonsaktiviteter og -prosjekter

Nivå
Master
Studiested
Samlingsbasert
Studiepoeng
15
Pris
kr 45 900
Opptakskrav
Gjennomføring
Heltid / deltid
Emnekode
3225
Emnebeskrivelse
Ingen beskrivelse

Dette emnet utforsker utviklingen av innovasjonsledelse i overgangen fra den industrielle til den digitale tidsalderen. Innovasjonspraksis har utvidet seg til å omfatte produkter, tjenester, opplevelser og mer, samtidig som forventningene om å løse samfunnsutfordringer har økt. Dette emnet gir en bred oversikt over innovasjonsledelse, med fokus på forskjellige perspektiver. 

Du vil lære om begreper, teorier og praktiske tilnærminger til innovasjon, med spesiell vekt på "design thinking". Emnet dekker viktige temaer som innovasjonsstrategi, kultur, tjenesteinnovasjon, forretningsmodellinnovasjon og disruptiv innovasjon. Gjennom teoretisk og praktisk læring, vil du forstå hvordan innovasjon foregår i virksomheter og hvordan man kan organisere og lede innovasjonsaktiviteter.

Læringsutbytte

Emnet gir en grundig oversikt over innovasjonsledelse med fokus på nøkkelbegreper og teorier, inkludert "design thinking". Studenten vil lære å utvikle nye forretningskonsepter ved å bruke designprinsipper og prototyping med brukere. Videre blir disruptiv innovasjon som vekststrategi og ulike forretningsmodeller utforsket. Gjennom praktiske ferdigheter som analyse av brukerbehov og valg av forretningsmodell, kan studenten konstruere nyskapende forretningsideer. Denne kompetansen utvikles gjennom kritisk evaluering av ulike perspektiver og tilnærminger innen innovasjonsledelse, samt refleksjon over utfordringer knyttet til utviklingen av slike konsepter. Emnet er relevant for de som ønsker å forstå og praktisere innovasjonsledelse i en stadig skiftende forretningsverden. 

Emne detaljer

Dette emnet inngår i
  • Erfaringsbasert master i ledelse