2515 - Nettstudium emne
Kulturforskjeller og internasjonal markedskommunikasjon
I dette emnet lærer du om kommunikasjon i et flerkulturelt perspektiv, spisset mot internasjonal markedskommunikasjon.
Emnet er fullt for høst 2022!
Dette emnet vektlegger et internasjonalt og flerkulturelt perspektiv på kommunikasjon, og tar utgangspunkt i en bred kulturforståelse før emnet spisses mot markedskommunikasjon.
Sentralt faginnhold i emnet er kulturforskjeller, sosialantropologiske perspektiver, mekanismer i interkulturell kommunikasjon, medievaner og mottaksanalyse, internasjonal merkebygging, samt bruk av sosiale medier i internasjonal markedskommunikasjon. Etter fullført emne skal studentene ha et bredt kunnskapsgrunnlag og forståelse for kulturelle premisser og utfordringer virksomheter og organisasjoner møter når de opererer og kommuniserer innenfor det internasjonale markedet. På den måten settes studentene i stand til å velge riktig retning for utviklingen av markedskommunikasjon i ulike markeder.
Sentrale tema i emnet:
- Kultur- og verdidimensjoner
- Forbrukeratferd og identitet
- Teknikker i markedskommunikasjon
Læringsutbytte
Forventet læringsutbytte er innsikt i kultur og kulturforskjeller i en del ulike land, evne til å analysere forbrukervaner i ulike kulturer og til å drøfte faktorer som påvirker beslutninger og prosesser involvert i internasjonal markedskommunikasjon.