2514 - Nettstudium emne
Kultur og kommunikasjon
Dette emnet gir deg en innføring i forholdet mellom medier, kultur og samfunn. Du får innsikt som setter deg i stand til å analysere og forstå et komplekst medielandskap.
Emnet er fullt for høst 2022!
Emnet handler om hvordan mediene påvirker kulturen, og hvordan kulturen påvirker mediene. Dette symbiotiske forholdet har eksistert siden boktrykkerkunsten. Emnet gir en historisk gjennomgang av medie- og kulturhistorie, men med hovedvekt på samtidens medielandskap, deriblant sosiale mediers rolle.
Sentralt faginnhold i emnet er medieutvikling, dagens medielandskap, medienes samfunnsrolle, identitetsdannelse, kultur og kommunikasjon. Du lærer om den teknologiske medieutviklingen fra radio, TV og nettaviser til sosiale medier, sett i sammenheng med meningsdanning, påvirkning, offentlighet og identitet. Videre lærer du om medias rolle i samfunnet og hvordan informasjonsoverskudd, nye medier og fremveksten av profesjonelle kommunikasjonsaktører medfører utfordringer i utvikling av kommunikasjonsløsninger. Emnet tar også for seg hva slags rolle mediene har hatt og har i samfunnsutviklingen, både med tanke på den offentlige debatten, og med tanke på enkeltindivider.
Sentrale tema i emnet:
- Mediemangfold og medielandskap
- Vekselvirkninger mellom samfunn, kultur og medier
- Sosiale medier, nyhetsformidling, film, radio og TV
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studentene være i stand til å forstå og kritisk kunne vurdere vekselvirkningene mellom kultur og medier, og hvordan massemediene bidrar til å forme samfunnet, illustrert gjennom våre kulturelle uttrykk og kommunikasjon. Innsikt i historisk kontekst og samspillet mellom kultur og kommunikasjon gir studenten et analytisk rammeverk for å tolke og utvikle kulturuttrykk.