Kameraoperatør filmer.
Bachelor
Studielengde:3 år

Film, TV og medier

Bachelor i film, TV og medier er en bransjenær utdanning hvor du får du utvikle dine kreative sider. Våre studenter jobber med film- og tv-produksjon på tvers av plattform, sjangre og roller.

Nytt studieprogram!

Bachelor i film og tv, Bachelor i lyddesign og Bachelor i manus har nå blitt Bachelor i film, tv og medier. 
OpptakÅpent
Kameraoperatør filmer.

Nøkkelinformasjon

  • Undervisere med bransjeerfaring

    Studiet er utviklet med utgangspunkt i bransjens behov – våre ansatte har også selv lang erfaring og vet hva du må lære.
  • Unikt nettverk

    Du jobber mye tverrfaglig og bygger et unikt, kreativt nettverk fra dag én.
  • Topp moderne fasiliteter

    Du får tilgang til flotte fasiliteter og det samme utstyret som brukes i bransjen!
  • Viktige frister

    Søknadsfristen er 15. april. Dokumentasjonsfrist for vitnemål og attester er 1. juli.
  • Opptakskrav

  • Pris

    62 100 kr pr semester. Kvalifiserer til støtte fra Lånekassen.
  • Bachelor
  • Høst 2026
  • Heltid
  • 180 studiepoeng
  • Oslo
  • 3 år
  • Norsk

Hva lærer du?

På Bachelor i film, TV og medier lærer du å utvikle, produsere og formidle audiovisuelle fortellinger i samarbeid med andre. Studiet kombinerer praktisk produksjon med teoretisk innsikt, og gir deg forståelse for hele prosessen; fra idé og konseptutvikling til ferdig verk.

Studiet har to studieretninger, som samarbeider tett gjennom hele utdanningen:

  • Foto, klipp og lyddesign: Her lærer du å jobbe med det tekniske og estetiske håndverket bak audiovisuelle produksjoner. Du får erfaring med kamera, lys, lyd, klipp og etterarbeid, og bruker profesjonelt utstyr og programvare som matcher bransjestandard.
  • Manus, regi og produsent: Her fokuserer du på idéutvikling, historiefortelling, regi og produksjonsledelse. Du lærer å utvikle konsepter, lede kreative prosesser og ta ansvar for helheten i audiovisuelle prosjekter

Uansett studieretning får du bred kompetanse, samtidig som du kan fordype deg i ett eller flere fagområder.

Studiemodell

Studiemodellen er et utdrag av programbeskrivelsen. Den gir deg en oversikt over obligatoriske emner og hvilke muligheter du har for praksis, utveksling og spesialisering. Bachelorgraden går over tre studieår. Hvert studieår er delt opp i to semestre. Vi tar forbehold om endringer.
Totalt 180 studiepoeng
Studieretning:
60 studiepoeng
1. semester
2. semester

15 stp.

7,5 stp.

7,5 stp.

7,5 stp.

Studieretning
22,5 stp.
  • HEAN2005Format- og sjangerproduksjon

    I dette emnet lærer studentene hvordan man kan utvikle og produsere audiovisuelle idèer og seriekonsepter som treffer en gitt målgruppe gjennom bevisst valg av virkemidler, tematikk og publiseringsform. Studentene får innsikt i utviklingsmetoder, fortellergrep og produksjonsmetodikk som brukes i utvikling og produksjon av serieformater innenfor ulike sjangre.

    Gjennom tverrfaglig samarbeid mellom de to studieretningene, lærer studentene hvordan ulike fagfunksjoner innenfor teknikk og innholdsutvikling kan samarbeide i alle faser av produksjonen av et serielt konsept. Studentene oppøver ferdighet i å ta bevisste valg i forhold til fagfunksjon og samarbeidsform, og de utvikler dypere forståelse for de ulike ansvarsområdene til fagfunksjonene i en produksjon.

    Produksjonen kan bestå av en eller flere episoder, være en pilot, eller annen form for seriekonsept-presentasjon. I tillegg til praktisk produksjon, skal studentene fordype seg faglig innenfor selvvalgte tema eller fagfunksjon, som har relevans for produksjonsarbeidet

  • HEAN2006Media Art Innovation Lab

    Media Art Innovation Lab (MAIL) er et tverrfaglig fellesemne mellom studieprogrammene Bachelor i Computer Arts og Bachelor i film, TV og medier

    Dette emnet fungerer som et laboratorium for innovasjon, fremmer nye tenkemåter og samarbeidsmetoder, og gir studentene muligheten til å utforske nyskapende, kreative og eksperimentelle tilnærminger innenfor medie- og kunstfeltet.

    En sentral del av emnet er tverrfaglig samarbeid. Studenter fra flere studieprogram jobber sammen i grupper for å planlegge, utvikle og gjennomføre prosjektarbeid. Dette bidrar til å utvikle studentenes samarbeidskompetanse, og gir dem muligheten til å respondere på og kommentere samfunnsspørsmål og den tiden vi lever i.

    Studentene vil også bli introdusert for verdiperspektiver som bærekraftige vurderinger og prinsipper for grønn produksjon, samt prinsipper for mangfold og integrering.

    I dette emnet er det studentene som driver innovasjon og kreative prosesser, og utvikler kunnskap og ny innsikt i en undervisningskontekst der de er aktive deltakere i læringsprosessen.

  • HEAN2003Form- og fortellergrep

    I dette emnet lærer studentene hvordan strukturert research, planlegging og målrettet arbeidsmetodikk gir et godt faglig grunnlag for utvikling av tekniske og kreative ferdigheter innenfor valgt fordypningsområde. Studentene får innsikt i audiovisuell dramaturgi og form med fokus på serieformater, og de oppøver ferdigheter innenfor foto, klipp og lyddesign, som gjør dem i stand til å identifisere og anvende fortellergrep i et bredt utvalg av sjangre og formater. Gjennom ulike praktiske øvelser får de kunnskap om hvordan tekniske og kreative metoder påvirker historiefortellingen, og de lærer hvordan disse valgene er med på å forsterke intensjonen i det de skal formidle. Undervisningen vil være en kombinasjon av teknisk, fordypende undervisning innenfor fagområdene foto, klipp og lyddesign, og praktisk produksjon.

  • HEAN2004Konsept- og formatutvikling

    I dette emnet får studentene innsikt i utvikling av serieformen innenfor ulike sjangre. De skal erfare viktigheten av å utforske og teste ideer og konsepter som en sentral del av en kreativ og metodisk utviklingsprosess. Emnet gir også innsikt i hvordan man bygger opp og pitcher en programidé på en måte som gjør at essensen og intensjonen kommer tydelig fram.

    Gjennom arbeid med varierte utviklingsmetoder, praktiske øvelser og produksjon, får studentene trening i å utvikle ulike serielle former for fortellinger. Studentene introduseres for ulike verktøy innen research og utviklingsmetodikk, og bruker disse i en utforskende prosess der målet er å utvikle flere eksempler på serieformater. Studentene skal jobbe sammen i team.

  • VAL999-15Valgemne
  • HEAN2009Prosjektutvikling

    Emnet gir studentene erfaring med å utvikle ideer og konsepter for faglig komplekse audiovisuelle produksjoner. Emnet legger vekt på å styrke studentenes evne til å gjøre bevisste valg av utviklingsmetoder, og til å samarbeide tverrfaglig om kunstneriske uttrykk og produksjonsstrategier.

    Studentene utvikler egne konsepter som utgangspunkt for en ambisiøs audiovisuell produksjon, samt ett eller flere audiovisuelle tilleggselementer som utvider og underbygger prosjektets uttrykk og tematikk. Studentene skal også legge planer for sammensetning av produksjonsteam tilpasset prosjektene.

    Gjennom research, metodearbeid og planlegging får studentene erfaring med å omsette kreative ideer til gjennomførbare prosjekter med tydelig form, målgruppe og intensjon.

    Arbeidet foregår i grupper innenfor studieprogrammet, og kan etter avtale med emneansvarlig inkludere samarbeid med studenter fra andre fagområder. Undervisningen består av workshops, veiledning og faglig sparring, der studentene arbeider systematisk gjennom utviklingsprosessen - fra idé og research til ferdig konsept og presentasjon.

  • HEAN2010Bransjeforståelse og formidling

    Emnet skal forberede studenten for arbeidslivet innenfor det audiovisuelle feltet. Til grunn for dette ligger en forståelse av hva slags bransje studentene skal ut i, og hvilke strategier som egner seg for deres individuelle kreative profil.

    Studenten skal i dette emnet utvikle evnen til å tenke både selvstendig og strategisk. De skal få en forståelse av viktigheten av å lage CV, presentere og promotere sine egne arbeider og knytte relevante bransjekontakter. I dette emnet får de møte bransjen og mulighet til å knytte kontakter. I en kompleks og mangefasettert bransje med mange frilansere og selvstendig næringsdrivende er det viktig at studentene får innsikt i hvordan de best kan nærme seg arbeidslivet, om det er gjennom nettverksbygging, bransjekontakt eller etablering av egne selskaper eller kreative fellesskap.

    Studentene vil få kjennskap til hvordan etablere og drive selskap og enkeltpersonforetak, og de rammeavtaler som gjelder for bransjen, så som rettighetsavtaler, åndsverkslov og økonomiske rammer for utvikling og produksjon

  • HEAN2011Bacheloroppgave

    I dette emnet skal studentene vise at de kan anvende den praktiske, teoretiske og kunstneriske kunnskapen de har tilegnet seg gjennom studiet. De skal vise at de behersker profesjonell innholdsproduksjon fra ide- og manusutvikling, planlegging, praktisk og teknisk gjennomføring, samt å kunne legge planer for markedsføring og distribusjon.

    De skal vise evne til selvstendig og profesjonelt arbeid i team, samt demonstrere individuell fordypning innen selvvalgt fagområde på teknisk, kunstnerisk og produksjonsmessig nivå.

    Studentene skal dokumentere evne til refleksjon, selvstendighet og kritisk vurdering av egne kunstneriske og faglige valg, samt kunne bidra med originale perspektiver og uttrykk innen audiovisuelle produksjoner.

    Bacheloroppgaven er tredelt og består av:

    Praktisk produksjon i gruppe.

    Studentene skal jobbe i team med å utvikle, planlegge og gjennomføre en kompleks og profesjonell audiovisuell produksjon. De skal vise høyt faglig nivå i prosjektledelse, kommunikasjon og samarbeid, og foreta bevisste valg av fagfunksjoner i tråd med prosjektets formål. Produksjonen kan ha valgfri sjanger og uttrykksform. Studentene skal samarbeide på tvers av studieretninger og det oppmuntres til samarbeid med andre studieprogram.

    Individuelt fordypningsprosjekt

    Studenten skal fordype seg innen ett eller flere av fagområdene: manus, regi, produsent, foto, klipp eller lyddesign. Studenten skal velge et fordypningsprosjekt med en selvvalgt problemstilling. Prosjektet skal være tilknyttet, eller stå i faglig og kunstnerisk sammenheng med den praktiske produksjonen, og bidra til å utvide, løfte, markedsføre eller videreføre prosjektet på et eller annet vis. Prosjektet, eller elementer av prosjektet, kan i spesielle tilfeller være knyttet til et prosjekt i bedrift. Alle prosjekt og problemstillinger skal godkjennes av emneansvarlig på forhånd.

    Skriftlig refleksjonsoppgave

    I den skriftlige oppgaven skal studenten analysere og reflektere over forholdet mellom kunstnerisk intensjon, prosess og resultat, og drøfte hvordan visuelle, tekniske, innholdsmessige og kunstneriske valg har påvirket det endelige uttrykket. Studenten skal også analysere egen rolle, fagfunksjon og kreative bidrag i prosjektet, samt reflektere over samspill, utfordringer og læringsutbytte i produksjonen.

  • HEAN2007Kunstnerisk fordypning - foto, klipp og lyddesign

    Emnet gir studentene anledning til å utvikle faglig ferdigheter og kunstnerisk kompetanse på et avansert nivå innenfor foto, klipp og lyddesign. Emnet gir rom for selvstendig utforskning, refleksjon og fordypning innen fagområdene foto, klipp og lyddesign. Studentene utforsker fagområder basert på egen nysgjerrighet og interesse.

    Studentene utvikler og arbeider med egne prosjekt for faglig og kunstnerisk utvikling. Gjennom forelesninger/seminar og veiledninger med fagpersoner og fagansatte knyttet til den profesjonelle bransjen, vil studentene få innsikt i fagenes kunstneriske dimensjon og teknologiske utvikling. Studentene jobber med teknikk og fasiliteter som tilsvarer bransjestandard.

  • HEAN2008Kunstnerisk fordypning - manus, regi og produsent

    Emnet gir studentene anledning til å videreutvikle faglig og kunstnerisk kompetanse på et avansert nivå innen fagområdene manus, regi og produksjonsledelse. Emnet bygger på tidligere undervisning i studieretningsfagene og gir rom for selvstendig utforskning, refleksjon og fordypning innen manusutvikling, regi- og produsentrollen.

    Studentene utvikler og arbeider med egne prosjekter der de undersøker fortellingens utvikling fra idé til realisering, og hvordan kreative og produksjonsmessige valg påvirker det endelige uttrykket. Studenten utforsker på selvstendig grunnlag hvordan kunstnerisk visjon, dramaturgi, ledelse og produksjon samvirker i utviklingen av audiovisuelle fortellinger.

    Fordypningsarbeidet skal inkludere samspill med en ekstern part, for eksempel fra bransjen eller andre relevante miljøer og organisasjoner, samt innarbeide research og bevisste metodevalg. Samtidig som den utadrettede virksomheten vektlegges, skal prosjektet bidra til å styrke studentens kunstneriske stemme og personlige interessefelt innenfor sine valgte fordypningsområder.

    Gjennom forelesninger, seminarer og veiledning med faglærere og eksterne mentorer fra bransjen får studentene faglig støtte i arbeidet med både kreative prosesser og profesjonelle produksjonsmetoder

Hva kan du bli?

Med denne bachelorgraden er jobbmulighetene mange innen film- og TV-produksjon, reklame og oppdragsfilm. Nesten alle produksjonsselskaper i Norge har ansatt en eller flere studenter fra denne utdanningen. I dag jobber tidligere studenter fra våre film-, TV og medieutdanninger blant annet i:

Møt fagmiljøet

  • Slik jobber vi

    Vi som fagstaben er aktive utøvere, forskere og kunstneriske utviklere innen film og relaterte medier. Det betyr at undervisningen er oppdatert, bransjenær og forankret i både praksis og teori. Vi har bakgrunn fra blant annet NRK og Monster, og står bak et utall prisvinnende og anerkjente produksjoner. Du vil møte undervisere som har vunnet Amanda-priser og priser fra Kortfilmfestivalen, samt vært kvalifisert og nominert til Oscar og Berlin filmfestival. Vi lager alt fra animasjons- og spillefilm til reklame og TV-serier, og vi gleder oss til å lære deg det vi kan om bransjen.
  • Slik er studiehverdagen

    Bachelor i film, TV og medier er en del av Norges største kunstfaglige miljø. Skolens fasiliteter er i verdensklasse, og noe av det som skiller oss fra andre kunstfaglige utdanninger er at vi har samlet alle de kreative fagmiljøene under ett. Dette skaper et unikt læringsmiljø hvor studentene utfyller hverandre og bygger nettverk i løpet av studiene.

    Hverdagen er variert, intensiv og praksisnær. Du veksler mellom undervisning, workshops, øvelser, veiledning og selvstendig arbeid som ofte er knyttet til konkrete produksjoner. Mye av tiden foregår i studioer, klipperom og produksjonsmiljøer, alene eller sammen med medstudenter.

    Tilstedeværelse er viktig, fordi læringen skjer i samspill med andre. Studiehverdagen preges av samarbeid, diskusjoner og utprøving. Resultatet er et studiemiljø som speiler arbeidsformen i den profesjonelle film-, TV- og mediebransjen.

For å jobbe med film og TV må man ha interesse og lidenskap for faget. Derfor er det viktig for oss å støtte studentene våre og utvikle deres lidenskap, og det er fantastisk å se at så mange av dem får kreative og spennende jobber i bransjen.

Livet som student

På Kristiania får du en studietid som er mye mer enn forelesninger, fag og fakta. Du havner i et klassemiljø som motiverer. Foreleserne sørger for at alle blir ivaretatt, sett og hørt – slik at de virkelig kan prestere. Vi er også kjent for vårt inkluderende studiemiljø, og vi arrangerer alt fra konserter og fester, til filmvisninger og sosiale hyggekvelder. Målet vårt er at alle skal få en spennende studiehverdag – også utenfor klasserommet.

Slik er søknadsprosessen

Her finner du viktig informasjon om søknadsprosessen og hvordan du best kan forberede deg til studiestart. 
  • Viktige frister

    Søknadsfristen er 15. april. Fristen for å laste opp vitnemål og attester er 1. juli.
    Viktige frister
  • Slik søker du

    Send søknaden via vårt søknadsskjema.
    Blir du tilbudt studieplass kan du akseptere tilbudet og laste opp nødvendig dokumentasjon på dine kvalifikasjoner på Mitt Kristiania. 

    Status på søknaden kan du se på Mitt Kristiania.

    Les mer
  • Behandlingstid

    Du får beskjed når vi har behandlet søknaden din. For studier med rullerende opptak får du som regel et betinget tilbud innen 1–3 virkedager, så lenge det er ledige plasser på studiet.

    Du kan følge søknadsstatusen din på Mitt Kristiania.

    Les mer
  • Semesterregistring

    Du må registrere deg for semesteret i StudentWeb. Dette er et krav for å få utbetaling fra Lånekassen.
    Les mer
  • SiO (Oslo) og Sammen (Bergen)

    SiO og Sammen tilbyr boliger, helsetjenester, barnehage, treningssenter og mye mer til sine medlemmer.
    Les mer
  • Lånekassen

    Alle våre studier er offentlig godkjent og gir rett til å søke lån og stipend fra Lånekassen.
    Les mer
  • Støtte og tilrettelegging

    Som student kan du få rådgivning, tilrettelegging og oppfølging på studierelaterte spørsmål og utfordringer. Vi har taushetsplikt.
    Les mer
  • Mitt Kristiania

    Her finner du timeplan, pensum, tjenester og alle andre verktøy du trenger som student.
    Les mer
  • Studentbevis

    Studentbevis er ditt adgangskort til campus, betalingskort på printere og lånekort på vårt bibliotek. Dette får du i våre resepsjoner.
    Les mer

Hva lurer du på?

Våre studentambassadører svarer deg gjerne – på chat, telefon, e-post eller video.
Bestill gratis veiledning
Bildelenke til veiledningsside.

Ofte stilte spørsmål