student med filmkamera
Bachelor
Studielengde:3 år

Film og TV

Bachelor i film og TV er en bransjenær utdanning hvor du får du utvikle dine kreative sider. Våre studenter jobber med film- og tv-produksjon på tvers av plattform, sjangre og roller.

Dette studiet har opptaksprøve

OpptakStengt
student med filmkamera

Nøkkelinformasjon

  • Undervisere med bransjeerfaring

    Studiet er utviklet med utgangspunkt i bransjens behov – våre ansatte har også selv lang erfaring og vet hva du må lære.
  • Unikt nettverk

    Du jobber mye tverrfaglig og bygger et unikt, kreativt nettverk fra dag én.
  • Topp moderne fasiliteter

    Du får tilgang til flotte fasiliteter og det samme utstyret som brukes i bransjen!
  • Viktige frister

    Søknadsfristen er 15. april. Fristen for å levere opptaksprøve er den samme som søknadsfristen. Les mer om opptaksprøvene her. Dokumentasjonsfrist for vitnemål og attester er 1. juli.
  • Opptakskrav

    På dette studiet må du innfri krav om generell studiekompetanse eller tilsvarende. Du må også levere opptaksprøve
  • Pris

    59 500 kr pr semester. Kvalifiserer til støtte fra Lånekassen.
  • Bachelor
  • Høst 2025
  • Heltid
  • 180 studiepoeng
  • Oslo
  • 3 år
  • Norsk

Hva lærer du?

I løpet av det første året på film og TV vil du legge grunnlaget for studiene og tiden etterpå. Du lærer mye om fagspråket, arbeidsmetodene og utstyret innen film- og TV-produksjon. I tillegg vil du lage filmer i en rekke ulike sjangre, som for eksempel reklamefilm, dokumentar, TV-underholdning og fiksjon. 

De to neste årene velger du selv retning. Du kombinerer det du synes er interessante sjangre og fagfunksjoner innen film og tv. Det kan for eksempel være humor, fiksjon, underholdning, reklame, dokumentar eller serier. I løpet av utdanningen samarbeider du med studenter fra de andre kreative studiene. Du får også jobbe tett på film- og TV-bransjen.

Studiemodell

Studiemodellen er et utdrag av programbeskrivelsen. Den gir deg en oversikt over obligatoriske emner og hvilke muligheter du har for praksis, utveksling og spesialisering. Bachelorgraden går over tre studieår. Hvert studieår er delt opp i to semestre. Vi tar forbehold om endringer.
Totalt 300 studiepoeng
60 studiepoeng
1. semester
2. semester

7,5 stp.

7,5 stp.

15 stp.

22,5 stp.

7,5 stp.
  • FTV214Produksjon 1

    I dette emnet skal studentene tilegne seg kunnskap innenfor et definert samfunnsaktuelt tema som skal føre til utvikling av et audiovisuelt prosjekt. I arbeidet med tematikken skal de utforske og teste ulike formater.

    Studentene skal utvikle audiovisuelle konsept, og produsere film(er) som en del av eksamen.

    Gjennom praktisk produksjon, veiledning og undervisning, får studentene i løpet av semesteret utviklet sin kompetanse i fag, og teknikk. De velger fordypning innenfor foto, klipp, produksjon eller regi.

    Tv- og filmbransjen er i endring. Med strømmetjenester og nye mediers inntog, er det viktigere enn noen gang å skape norsk innhold som står ut, og som blir valgt i den internasjonale konkurransen.

    Studentene skal jobbe utforskende med sin egen fortellerstemme og utvikle innhold som kommuniserer med et publikum både gjennom etablerte, og nye kanaler. Gjennom praktisk arbeid, veiledning og undervisning, skal de tilegne seg kunnskap om ulike praksiser og metodikker for idéutvikling og pitching av idéer.

  • FTV215Produksjon 2

    Produksjon 2 bygger på kunnskaper og ferdigheter fra emnet Produksjon 1. Emnet skal gi studentene mulighet til å fordype seg i fagfunksjon, teknikk, format og tematikk, og det forutsettes at studentene deltar aktivt i sin egen faglige og kunstneriske utvikling gjennom å delta i workshops og teamarbeid.

    Sentralt i Produksjon 2, er en lengre produksjon hvor studentene tar utgangspunkt i forarbeid som ble gjort i Produksjon 1.

    Gjennom utvikling av manus, produksjon og etterarbeid, skal studentene kunne argumentere for tekniske og kunstneriske valg som er tatt i prosjektet, og vurdere sluttresultatet i lys av intensjonen.

    Gjennom praktisk produksjon, veiledning og undervisning, får studentene i løpet av semesteret videreutviklet sin kompetanse i fag og teknikk. De velger fordypning innenfor regi, produksjon, foto eller klipp.

  • WFM200Media Art Innovation Lab

    Media Art Innovation Lab (MAIL) er et tverrfaglig fellesemne ved Westerdals Institutt for Film og Medier (WIFM).

    Dette emnet fungerer som et laboratorium for innovasjon, fremmer nye tenkemåter og samarbeidsmetoder, og gir studentene muligheten til å utforske nyskapende, kreative og eksperimentelle tilnærminger innenfor medie- og kunstfeltet.

    En sentral del av emnet er tverrfaglig samarbeid. Studenter fra flere studieprogram jobber sammen i grupper for å planlegge, utvikle og gjennomføre prosjektarbeid. Dette bidrar til å utvikle studentenes samarbeidskompetanse, og gir dem muligheten til å respondere på og kommentere samfunnsspørsmål og den tiden vi lever i.

    Studentene vil også bli introdusert for verdiperspektiver som bærekraftige vurderinger og prinsipper for grønn produksjon, samt prinsipper for mangfold og integrering.

    I dette emnet er det studentene som driver innovasjon og kreative prosesser, og utvikler kunnskap og ny innsikt i en undervisningskontekst der de er aktive deltakere i læringsprosessen.

  • VAL203Fashion Media

    Emnet skal gi studenten en innføring i tverrfaglig kunstnerisk utviklingsarbeid som resulterer i en medieproduksjon, og gjennomføres i samarbeid med Kunsthøyskolen i Oslo (KHiO) og med studenter derfra. Studenten introduseres for en kunstnerisk og utprøvende tilnærming til formidling av kles/kostymedesign gjennom et praktisk tverrfaglig studentsamarbeid med kles- og kostymedesign-studenter ved KHiO. Utforskende skapende arbeid i tverrfaglige team skal resultere i en mediert fremstilling av KHiO-studentens arbeid.

    Emnet gir en grunnleggende introduksjon til kritiske tilnærminger til mote og formidling av design og feltets relaterte forskningsområder, problemstillinger og metoder, deriblant kunstnerisk forskning. Kandidaten får erfare kunstnerisk tverrfaglig prosessorientert arbeid hvor egen faglighet kan videreutvikles i møte med andre studenter på tvers av fag og studiested. Emnet forutsetter aktiv deltakelse i gruppearbeidet.

  • VAL210Novelle, kortfortelling

    Emnet skal gi studentene en innføring i novelleskriving. Emnet vil ha fokus på fortellende litterær produksjon og se på de ulike byggeklossene vi kan bruke for å strukturere korte fortellinger.

    Studentene skal tilegne seg en forståelse av novelleformen samt få et innblikk i kunstnerisk utviklingsarbeid. Studentene skal i løpet av kurset produsere minst en revidert og finpusset tekst i novelle/kortfortellingsformat. Undervisningen er på norsk og i tverrfaglige grupper.

  • VAL211Virtual Reality

    Emnet har som hensikt å gi studentene en innføring i og kunnskap om Virtual Reality-løsninger og de siste trender og forskning innen Virtual Reality utvikling. Studentene skal i tverrfaglige grupper kunne designe og prototype virtual reality-løsninger og forstå de konseptuelle og tekniske rammene i produksjonen av disse.

  • VAL214Tekstutvikling

    Emnet bidrar til at studentene utvikler grunnleggende ferdigheter som gjør dem i stand til å produsere tekstlig innhold til artikler, digitale medier og for egen profilering. Emnet legger særlig vekt på at studenten skal opparbeide seg god skriftlig fremstillingsevne og kunne bruke kreative teknikker på tvers av fagområde og eget talent. Studentene skal kunne produsere målgruppetilpasset innhold i tråd med strategier og mål, og være bevisste på klart språk og konsistent kommunikasjon. Studentene skal være i stand til å velge riktig kanal til et budskap, og de skal kunne bruke retoriske grep og prinsipper innen historiefortelling for å utvikle og forsterke tekster.

    Emnet egner seg både for studenter som har talent innen skriving, og også de som ikke liker å skrive.

  • VAL215AVID Certified Pro Tools Specialist

    I dette emnet lærer du deg å bruke lydprogrammet Pro Tools basert på AVID´s kurs:

    • Pro Tools Fundamentals I (PT101)

    • Pro Tools Fundamentals II (PT110)

    Med disse kursene, og de tilhørende ferdighetstestene, vil du kunne oppnå status som AVID Certified Pro Tools Specialist, som er en internasjonalt anerkjent kvalifikasjon innen profesjonelle produksjonsmiljøer for musikk- og film. Med denne sertifiseringen viser du at du har grunnleggende kunnskap om programmets funksjoner og muligheter, at du behersker programvaren Pro Tools for gjennomføring av prosjekter, og innehar nødvendige ferdigheter for lydopptak, redigering, miks og leveranse av en produksjon.

    Studentene gis praktiske øvinger og oppgaver utover det som ligger i det ordinære kursopplegget.

  • VAL222ProsjektLAB

    Arbeidet med dette emnet skal gi studenten erfaring med og mulighet til å trene sin evne til selvstendig arbeid og samarbeid i et selvdefinert prosjekt, ut i fra et gitt eller selvvalgt tema. I emnet jobber studenten selvstendig eller i tverrfaglige grupper med prosess, research, strategi og idéutvikling som resulterer i en kommunikativ presentasjon av sluttproduktet rettet mot de som skal gjøre seg nytte av prosjektet.

    Studenten får erfare kunstnerisk tverrfaglig prosessorientert arbeid hvor egen faglighet kan videreutvikles i møte med andre studenter på tvers av ulike studieprogrammer og fagdisipliner.

    Gjennom emnet vil studentene reflektere over eget arbeid sett opp mot FNs Bærekraftsmål (11, 12, 13), enten prosjektet er bransjerettet oppdragskommunikasjon eller et kunstnerisk utviklingsarbeid.

  • VAL225Aktuelt prosjekt/KU-prosjekt

    Emnet er et valgemne som består av ulike mindre prosjekter som er tett knyttet opp til eksisterende forsknings- pedagogisk og/eller kunstnerisk utviklingsarbeid (FoU/KU) ved Høyskolen Kristiania, og/eller i samarbeid med eksterne samarbeidspartnere, som andre utdanningsinstitusjoner, profesjonelle aktører, scener og bedrifter. Studenten følger ett av prosjektene, og emnet oppsummeres med muntlig eksaminasjon i gruppe.

  • VAL229Positiv psykologi

    Hvordan lærer vi å ha gode mellommenneskelige forhold i hverdagen både hjemme, i arbeidslivet og i våre omgivelser? Emnet setter søkelys på forskning rundt egenskaper og styrker man kan bruke for å fungere godt både i arbeidslivet, men også i privatlivet. Studentene skal lære å se kritisk på positiv psykologi og selvbestemmelsesteori, og samtidig forstå nøkkeldriverne for sunne og lykkelige mellommenneskelige relasjoner. I tillegg vil studentene kunne bygge opp en personlig verktøykasse for å ta i bruk i hverdagen i relasjoner og samarbeid med andre mennesker.

    Hver uke vil studentene lære om forskningen innenfor et tema med tilsvarende karakterstyrker og se på konkrete eksempler i film. I tillegg vil studentene ha anledning til å oppleve sine egne handlinger og holdninger og gjenkjenne styrker i andres handlinger og holdninger. Målet er å forstå hvordan vi kan utvikle og bruke våre egne karakterstyrker og hvordan vi kan påvirke våre omgivelser på en god, sunn og bærekraftig måte.

    Emnet stimulerer til tverrfaglighet og metodisk interdisciplinarietet (transdisciplinarity) og bidrar til at studentene blir mer tolerante og lyttende og i den forstand bidrar til sosial bærekraft. En tidligere student av emnet skriver følgende: Det er mange som spør meg hva jeg har som valgfag! Når jeg sier jeg har psykologi så svarer mesteparten «Psykologi? Hva har det med musikk å gjøre?» …and I’m like. "Uhh. Everything?"

  • VAL231Helse i kreative yrker

    Emnet skal gi studenten kompetanse til å mestre et yrke som ofte er stressende og krevende, fysisk og psykisk. Emnet skal gi grunnleggende innsikt i anatomi, kroppsbeherskelse, fysisk bevegelse og stemmebruk i kunstneriske yrker samt helseutfordringer i kunstnerisk yrkesutøvelse, herunder ivaretakelse av syn og hørsel, åndedrett og søvn. Emnet skal gi ferdigheter innen et utvalg av teknikker som stillhetstrening og meditasjon, medisinsk qigong, mental trening og prestasjonsmestring, autogen trening, visualisering, ulike pusteteknikker, øyeøvelser samt aktivering av Vagusnerven. Emnet dekker FNs bærekraftmål nr. 3, God helse og livskvalitet. Emnet kan gi anledning til empirisk forskning på tema som:

    • effekten av regelmessig stillhetstrening på vår kreativitet
    • effekten av pusteteknikker på utøvelsen av en scenisk framførelse
    • kroppsholdningens effekt på stemmeproduksjonen
  • VAL233Tverrkunstnerisk kunstprosjekt

    I emnet Tverrkunstnerisk kunstprosjekt skal studentene planlegge, gjennomføre og formidle et tverrkunstnerisk kunstprosjekt som prosess og/eller visning, under veiledning. Det dannes grupper på tvers av studieprogram for å undersøke, utforske og utvikle mulighetene som ligger i samarbeid på tvers av tradisjonelle kunstområder.

    I tillegg til det praktiske utforskningsarbeidet gis en kort innføring i hva kunstnerisk utviklingsarbeid er, og om forskjeller mellom kunstnerisk praksis og kunstnerisk utviklingsarbeid. Studenten får kunnskap om ulike metodologiske og etiske problemstillinger forbundet med kunstnerisk utviklingsarbeid, tverrkunstneriske samarbeid og om ulike former for formidling av dette.

    Gjennom emnet vil studentene også reflektere over Kunstnerisk utviklingsarbeid og kunstpraksis sett i relasjon til FNs Bærekraftsmål.

  • VAL234Future Media

    I emnet Future Media skal studentene gjøre research på nye tekniske og digitale metoder og forske på mulighetene disse gir til å skape innovativt innhold og bærekraftige produksjonsmetoder. Studentene skal i grupper kartlegge interessante nyvinninger innen teknisk utstyr, AI-programvare, apper, publiseringsmetoder m.m. Studentgruppene skal utvikle, planlegge og gjennomføre et produksjonskonsept basert på ett eller flere av disse nye utradisjonelle verktøyene.

    Basert på utviklingsarbeidet skal studentene reflektere over kreative muligheter, etiske utfordringer og miljømessige gevinster nye verktøy kan skape.

    Emnet bygger på en studentdrevet og utforskende pedagogikk, som krever mye initiativ og selvstendig innsats fra studentene.

  • VAL235Manuskonsulent- og responsgiver i utvikling av film- og seriedrama

    Utviklingen av fiksjonstekst i dagens audiovisuelle felt særmerkes av omfattende faglig utveksling mellom manusforfattere og manuskonsulenter/redaktører. Dette tverrfaglige valgemnet tar for seg roller og metodikk i funksjonen som tekstkonsulent og responsgiver i utviklingsprosesser innen fiksjonstekst generelt og audiovisuell fortelling spesielt. Emnet trekker veksler på nyere forskning på området og vil ta for seg tekstsjangrenes særegenhet på en systematisk måte. Videre skal det gi studentene innsikt i og kunnskap om skapende prosesser innen manusforfatterfaget.

    Studentene får en innføring i ulike responsgivermetodikker, forskjellige tilbakemeldingsverktøy, forskning på slike prosesser og tilnærming til tilbakemelding i de ulike fasene av manusutviklingsprosessen, fra idé til ferdig verk. Gjennom øvelser og praksis skal studentene tilegne seg kunnskap om hvordan dialogisk tilnærming, tilbakemeldingstyper og tilbakemeldingsinnhold innvirker på kreative prosesser innen forfatterfag. Emnet skal også gi studentene forståelse av de ulike rollene vi finner i utviklingsprosesser - fra manusforfatter til produsent, dramaturg, regissør, konsulent m.fl. og hvordan de utøves i feltet.

    Studentene skal også få praktisk kunnskap om hvordan manuskonsulenter og utviklingsprodusenter arbeider hos norske audiovisuelle produksjonsselskap, og på hvilke ulike måter responsgiver best mulig kan bidra inn mot skaperens visjon.

    Emnet er tverrfaglig.

  • VAL236Intro to Media Art Innovation Lab

    I dette valgemnet vil studenter få en opplæring i metoder som er viktig for interdisiplinært samarbeid i innovative og kreative medieprosjekter. Studenter med ulik faglig spesialisering får bruke sin kompetanse til å utvikle felles ideer som ender i en produksjon. I dette gruppearbeidet får studentene relativt stor frihet i å finne tema og uttrykk for sitt felles prosjekt.

    Emnet vil bestå av undervisningen om:

    • Interdisiplinær tilnærming til idéutvikling og produksjon
    • Utviklingsmetodikk (Design Thinking e.a.)
    • Kreativ metode og kunstneriske prosesser
    • Samarbeidskompetanse, hverandrevurdering og strukturert tilbakemelding

    Studentene jobber sammen i interdisiplinære grupper, og får veiledning og tilbakemelding på gruppens prosjekt som også utgjøre dette emnets eksamen.

    Emnet kan gjennomføres på engelsk og er tilrettelagt for internasjonale innvekslingsstudenter.

  • VAL237Korkonsert

    Studentene får en grunnleggende innføring i korsang, hvor det inngår elementer av tekstforståelse og teksttolkning, musikalske parametre, musikalsk stilforståelse og repertoarkunnskap, vokal teknikk og uttrykk, ensemblesang og framføring. Studentene får også en introduksjon til kordireksjon. I tillegg skal emnet gi en introduksjon til korsang som virkemiddel i helsearbeid og sosialt arbeid. Det er ikke stilt krav om bestemte forkunnskaper, heller ikke notelesing. Innenfor alle delområdene skal emnet legges på nybegynnernivå og fungere som en introduksjon, med sikte på å legge grunnen for videre aktiv deltakelse i korsang, eventuelt også i profesjonell sammenheng.

  • VAL238Lysdesign (lys for scene)

    Lys for scene er et valgemne rettet inn mot lysdesign og lysteknikk. Studentene arbeider med lys- og scene-/romløsninger for scenekunst, utøvende musikk og annen scenisk relatert virksomhet. I arbeidet benyttes moderne lysteknologi og kreative verktøy for å skape en dynamisk ramme rundt ulike forestillinger, konserter og forskjellige events. Lysdesign og lysteknikk er kunstneriske så vel som tekniske fag. Valgemnet er derfor tverrfaglig, teknisk og kunstnerisk, valgemnet består av både en teoretisk og en praktisk del. Arbeidet er forankret i kunstnerisk bærekraftig utviklingsarbeid og i den forskning og faglig utvikling som finner sted innen lysteknologi og -design.

  • VAL239Videregående 3D-Animasjon

    Emnet har som hensikt å gi viderekommende kunnskap om animasjonsteknikker og kunstneriske uttrykk knyttet til figuranimasjoner for spill, film, animasjonsfilm eller medieproduksjoner. Fokuset i faget vil omhandle kroppsmekanikk i teori og praksis for 3D-animerte figurer. Tverrfagligheten i emnet ligger i at det utvikles animasjoner som kan anvendes i flere medieplattformer og fagfelt som film, VFX, spill og generell medieproduksjon.

  • VAL999-7Valgemne
  • UTV999BA30Utveksling
  • FTV301Bachelorutvikling

    I Bachelorutvikling skal studentene i mindre grupper utvikle en prosjektidé som kan bli produsert i bacheloroppgaven.Studentene skal gjennom alle stegene av utviklingsprosessen frem til ferdig prosjektbeskrivelse. Prosjektbeskrivelsen danner grunnlaget for hvilke produksjoner som skal produseres i siste semesters bacheloroppgave.

  • PRA371Praksisstudium

    Hensikten er at studenten skal møte praktisk arbeid i relevante audiovisuelle produksjonsmiljøer enten via bransjen eller via deltakelse i praktisk produksjon, lære om den og knytte kontakter i bransjen. Gjennomføres i form av praksis i produksjonsselskap/bedrift eller som kvalitative studier av praksis. I tillegg utarbeides en skriftlig praksisrefleksjon.

  • BAO390Bacheloroppgave

    Bacheloroppgaven er videreutvikling og gjennomføring av produksjonen studentene har utviklet i bachelorutvikling.

    Gjennom emnet skal studentene i grupper gjennomføre en profesjonell produksjon innen valgfri sjanger eksemplifisert gjennom kortfilm, seriekonsept, dokumentar, tv-underholdning eller nye formater.

    Studentene skal buke kunnskapen de har opparbeidet seg i semester 1-5 for å ta prosjektet fra synopsis til ferdig produksjon.

    I denne avsluttende oppgaven skal studentene vise at de kan fordype seg i og anvende kunnskapen gjennom en sentral audiovisuell produksjon i et produksjonsteam bestående av studenter fra samme kull. Bacheloroppgaven er todelt og består både av en praktisk produksjon og en skriftlig oppgave.

    I den praktiske produksjonen samarbeider studentene i grupper der medlemmene har ulike fagfunksjoner. Sluttproduktet er fritt i henhold til genre og uttrykksform.

    Instituttet ønsker at disse skal være nyskapende, utfordrende og unike.

    Hovedformålet med Bacheloroppgaven er at studentene skal vise at de evner å produsere profesjonelt audiovisuelt innhold innenfor en selvvalgt sjanger. De skal også vise at de har evnen til å reflektere over visuelle, tekniske og innholdsmessige valg samt kunne gjennomføre og klargjøre for salg av idéen. Studentene skal også kunne reflektere over valgt tematikk for produksjonen og hvordan prosessen og resultatet skiller seg fra og eller utfordrer sjangeren. Bacheloroppgaven løses i grupper.

    Den skriftlige oppgaven skal være en refleksjon over sammenheng mellom kunstnerisk intensjon og resultat i eget arbeid i bacheloroppgaven.

  • FTV217Produksjon 3

    Emnet skal gi studenten mulighet til å bygge videre på fagspesifikk kompetanse innenfor regi, produksjon, foto eller klipp og lyddesign, samt utforske produksjonsfaget basert på egen nysgjerrighet og interesse.

    Studentene jobber i grupper med å produsere et audiovisuelt verk. Produksjonen kan, hvis gruppen ønsker det, fungere som en del av arbeidet med utviklingen av bachelorprosjektet.

    Emnet skal være relevant for studentenes progresjon og vil være praktisk rettet.

    Studenter i dette emnet gis anledning til å samarbeide med studenter fra andre programmer, ved å åpne for deltakelse i praktisk samproduksjon.

    Produksjon 3 har spørsmålet "hvorfor" som kjerneelement. Studentene skal stille seg dette spørsmålet før de går i gang med hva og hvordan produksjonen skal være. Film og TV er sterke kommunikasjons- og formidlingsverktøy, og studenten skal bli bevisst sitt ansvar som skaper og formidler av audiovisuelle historier og opplevelser.

    Studentene vil få fagspesifikk undervisning ut fra valgbar fagfunksjon, men emnet vil også ha fellesundervisning i tekniske og teoretiske seminarer.

    Hver student skal arbeide selvstendig med å undersøke et selvvalgt tema som relaterer til filmspråk eller annet kunstnerisk uttrykk, og skal utforske dette som en del av arbeidet i produksjonen.

Hva kan du bli?

Med denne bachelorgraden er jobbmulighetene mange innen film- og TV-produksjon, reklame og oppdragsfilm. Nesten alle produksjonsselskaper i Norge har ansatt en eller flere studenter fra denne utdanningen. I dag jobber studenter fra Bachelor i film og TV blant annet i: 
Stillbilde fra filmen, to zombier sitter i en sofa.

Espens zombiefilm spres over hele verden

Zombiene er her! Men hvordan kan vi leve sammen?

Møt fagmiljøet

  • Slik jobber vi

    Vår fagstab kjenner film- og TV-bransjen og vet hva du må kunne for å lykkes. Vi har bakgrunn fra blant annet NRK og Monster, og står bak et utall prisvinnende og anerkjente produksjoner. Du vil møte undervisere som har vunnet Amanda-priser og priser fra Kortfilmfestivalen, samt vært kvalifisert og nominert til Oscar og Berlin filmfestival. Vi lager alt fra animasjons- og spillefilm til reklame og TV-serier, og vi gleder oss til å lære deg det vi kan om bransjen.
  • Slik er studiehverdagen

    Bachelor i film og TV er en del av Norges største kunstfaglige miljø. Skolens fasiliteter er i verdensklasse, og noe av det som skiller oss fra andre kunstfaglige utdanninger, er at vi har samlet alle de kreative fagmiljøene under ett. Dette skaper et unikt læringsmiljø hvor studentene utfyller hverandre og bygger nettverk i løpet av studiene.
For å jobbe med film og TV må man ha interesse og lidenskap for faget. Derfor er det viktig for oss å støtte studentene våre og utvikle deres lidenskap, og det er fantastisk å se at så mange av dem får kreative og spennende jobber i bransjen.

Livet som student

På Kristiania får du en studietid som er mye mer enn forelesninger, fag og fakta. Du havner i et klassemiljø som motiverer. Foreleserne sørger for at alle blir ivaretatt, sett og hørt – slik at de virkelig kan prestere. Vi er også kjent for vårt inkluderende studiemiljø, og vi arrangerer alt fra konserter og fester, til filmvisninger og sosiale hyggekvelder. Målet vårt er at alle skal få en spennende studiehverdag – også utenfor klasserommet.

Slik er søknadsprosessen

Her finner du viktig informasjon om søknadsprosessen og hvordan du best kan forberede deg til studiestart. 
  • Viktige frister

    Søknadsfristen er 15. april. Opptaksprøve må leveres innen søknadsfristen. Les mer om opptaksprøvene her. Dokumentasjonsfrist for vitnemål og attester er 1. juli. 
    Les mer
  • Behandlingstid

    På dette studiet søker du studieplass og laster opp opptaksprøven innen søknadsfristen. Basert på opptaksprøve og eventuell rangering, sendes studietilbud til søkere i løpet av de første ukene i juli.
    Les mer
  • Slik søker du

    Mitt Kristiania, aksepterer du tilbudet og laster opp nødvendig dokumentasjon på dine kvalifikasjoner. 
    Les mer
  • Semesterregistring

    Du må registrere deg for semesteret i StudentWeb. Dette er et krav for å få utbetaling fra Lånekassen.
    Les mer
  • SiO (Oslo) og Sammen (Bergen)

    SiO og Sammen tilbyr boliger, helsetjenester, barnehage, treningssenter og mye mer til sine medlemmer.
    Les mer
  • Lånekassen

    Alle våre studier er offentlig godkjent og gir rett til å søke lån og stipend fra Lånekassen.
    Les mer
  • Støtte og tilrettelegging

    Som student kan du få rådgivning, tilrettelegging og oppfølging på studierelaterte spørsmål og utfordringer. Vi har taushetsplikt.
    Les mer
  • Mitt Kristiania

    Her finner du timeplan, pensum, tjenester og alle andre verktøy du trenger som student.
    Les mer
  • Studentbevis

    Studentbevis er ditt adgangskort til campus, betalingskort på printere og lånekort på vårt bibliotek. Dette får du i våre resepsjoner (unntatt i Brenneriveien).
    Les mer

Hva lurer du på?

Våre veiledere svarer deg gjerne på chat, e-post, videosamtale eller telefon – helt uforpliktende!
Bestill gratis veiledning
Bildelenke til veiledningsside.

Ofte stilte spørsmål