Støre satser på fakta framfor følgerflørt på sosiale medier
-
Sist oppdatert
14. januar 2025
-
Kategori
Når Støre deler informasjon uten å invitere til dialog eller engasjement, risikerer han å fremstå som en fjern leder som ikke lytter til folket, skriver Roy Aulie Jacobsen.
KUNNSKAP FRA KRISTIANIA: Strategisk kommunikasjon
Arbeiderpartiets leder Jonas Gahr Støres legger stor ved på fakta og forklaring av politiske saker i sine Facebook-innlegg. En slik strategi kan oppfattes som en kommunikasjonsstrategi som går ovenfra-og-ned, hvor han deler informasjon uten nødvendigvis å invitere til dialog eller engasjement.
Når Støre deler informasjon uten å invitere til dialog eller engasjement, risikerer han å fremstå som en fjern leder som ikke lytter til folket – en utfordring i en tid hvor Arbeiderpartiet trenger bred støtte.
Støres fem strategier
Arbeiderpartiet (Ap) står ovenfor en krise, preget av historisk lave meningsmålinger og intern misnøye med partileder Jonas Gahr Støre. Flere medier rapporterer om interne diskusjoner knyttet til et lederskifte før landsmøte i 2025.
Med en oppslutning på kun 14,2 % har Ap opplevd sin laveste meningsmåling noensinne. Partiet har falt til en tredjeplass bak både Høyre og Fremskrittspartiet.
I lys av krisen, er det interessant å se nærmere på hva slags innhold Støre publiserer for å appellere til sine følgere.
En innholdsanalyse av Støres Facebook-poster fra de siste seks månedene viser hvordan innleggene fordeler seg på fem sentrale kommunikasjonsstrategier:
- Informasjon
- Anerkjennelse
- Personalisering
- Mobilisering
- Kritikk
De fem strategiene gir innsikt i hvordan politiske aktører kommuniserer under valgkamp. Samtidig viser de hvordan Støre tilpasser sin kommunikasjon også utenfor valgperioder.

Informasjonsformidling som hovedstrategi
Støre benytter informasjonsformidling som en hovedstrategi i sine Facebook innlegg. 41 % av alle poster inneholder informasjon om politiske saker som statsbudsjettet, politiske prioriteringer og Arbeiderpartiets verdier og politikk.
Ved å benytte informasjonsformidling som en hovedstrategi kan Støre miste muligheten til å være strategisk tvetydige. Det kan potensielt føre til at tap av et bredere spekter av følge.
Tillit gjennom anerkjennelse og personalisering
Anerkjennelse er den kommunikasjonsstrategien Støre bruker nest mest, og utgjør 26 prosent av innleggene. Da bruker han elementer som takknemlighet og ros i Facebook-postene, noe som kan bidra til å bygge relasjoner og styrke engasjement blant følgere.
Innhold som gir følgerne et innblikk "bak sceneteppet" utgjør 18 prosent av innleggene og handler om å skape en personlig forbindelse ved å dele. Slikt innhold går innunder kategorien personalisering, som kan være historier om personlige opplevelser, følelser eller dagligdagse aktiviteter, hvor postene har som mål å fremheve en personlig side.
Begrenser bruken av mobilisering og kritikk
Det at Støre prioriterer anerkjennelse og personalisering viser at han gjør en innsats for å skape personlig tilknytning til følgerne, og bygge tillit. Men strategiene utnytter ikke fullt ut potensialet for det vi kaller mobilisering og interaktiv dialog.
Mobilisering tar utgangspunkt i å benytte Facebook som en arena for å oppmuntre til politisk deltakelse. Det kan gjøres aktivt gjennom å engasjere følgerne med utsagn som «Del», «Er du enig?», «Bra?», eller «Hva mener du?». Det innebærer å utnytte mulighetene som ligger i interaktivitet plattformen tilbyr samt oppfordre til konkret handling for å skape oppmerksomhet rundt et spesifikt tema.
Kritikk er den minst brukte kommunikasjonsstrategien og omfatter kun sju prosent av postene. I sin kritikk tar Støre opp rettferdighet og behovet for et stabilt arbeidsliv uten korte kontrakter.
Videre blir det pekt på hvordan Ap bidrar til en bedre velferdspolitikk med billigere barnehage, SFO og mer studiestøtte.

Støres lederskap: Stabilitet eller stillstand?
Støres Facebook-strategi fremhever ansvar og lederskap gjennom informasjonsdeling, anerkjennelse og personalisering. En sterkere vektlegging av mobilisering og mer direkte dialog kunne skapt et inntrykk av større handlekraft og nærhet, som kan være avgjørende i en krise.
Støre kunne i større grad balansert informativt og engasjerende innhold for å styrke sin digitale tilstedeværelse. Med flere spørsmål og oppfordringer, altså mobiliserende innhold, kunne han skapt en dynamisk kommunikasjon som både informerer og inspirerer.
Referanser
Darrud, A., & Grasmo, J. (2024, 1. desember). Trettebergstuen: – Arbeiderpartiet er i dyp krise [Nettavis]. NRK. https://www.nrk.no/norge/trettebergstuen_-_-arbeiderpartiet-er-i-dyp-krise-1.17150096
Liu, B. F., Austin, L., & Jin, Y. (2011). How publics respond to crisis communication strategies: The interplay of information form and source. Public Relations Review, 37(4), 345–353. https://doi.org/10.1016/j.pubrev.2011.08.004
Rognsvåg, S., Raunholm, P. V., & Helland, F. J. (2024, 6. desember). Persen om Støre: – Ikkje unaturleg at vi diskuterer ulike posisjonar [Nettavis]. NRK. https://www.nrk.no/vestland/persen-om-store_-_-ikkje-unaturleg-at-vi-diskuterer-ulike-posisjonar-1.17158692
Rønning, M., & Skårdalsmo, K. (2024, 2. desember). Kilder til NRK: Støre under press – Ap-topper vil ha lederskifte [Nettavis]. NRK. https://www.nrk.no/norge/kilder-til-nrk_-store-under-press-_-ap-topper-vil-ha-lederskifte-1.17151183
Strømme, E., & Ertesvåg, O. (2024, 3. desember). Jonas Gahr Støre om presset: – Jeg er motivert for jobben [Nettavis]. Bergens Tidende. https://www.bt.no/i/gwRkp5
Tekst: Dokorgradskandidat Roy Aulie Jacobsen, Instiutt for kommunikasjon, Kristiania
Denne teksten ble også publisert på forskersonen.no den 28. januar 2025 under tittelen "Dette kan Jonas lære av Sylvi for å fri til nye velgere" og på kommunikasjon.no den 30. januar 2025 under tittelen "Hvordan bruker Støre og Listhaug Facebook til å bygge sine politiske identiteter?"
Vi vil gjerne høre fra deg!
Send spørsmål og kommentarer til artikkelen på e-post til kunnskap@kristiania.no.
Siste nytt fra Kunnskap Kristiania
- Kunnskap KristianiaLes mer
Størrelsen teller om du vil påvirke myndighetene
Lobbyister fra store organisasjoner når lettere inn til myndighetspersoner. Men kunnskap er viktigst. - Kunnskap KristianiaLes mer
How social media made Swedish far-right extremism mainstream online
The rise of anti-immigrant movements and hate crime in Sweden was fueled by satirical and racist memes. - Kunnskap KristianiaLes mer
Kunstig intelligens kan bli avgjørende i en krig mellom stormaktene
Autonome våpensystemer kan slå ut den andres infra- og informasjonsstruktur. - Kunnskap KristianiaLes mer
Nøkler til vellykket politisk påvirkning
For å få myndighetene til å lytte, er det særlig tre ting som må være på plass.
