Er influensere underholdning, informasjon eller reklame?

Mathilde Hogsnes
Hvordan greier egentlig influensere å påvirke deg? Og hvilke konsekvenser har influenserindustrien for samfunnet? Det har Mathilde Hogsnes utforsket i sitt doktorgradsprosjekt.Foto: Christian Gundersrud Enger

KUNNSKAP FRA KRISTIANIA: Influensere

Hvordan greier egentlig influensere å påvirke oss? Hvilken rolle spiller de i livene våre og i samfunnet?

Det har Mathilde Hogsnes utforsket gjennom sitt doktorgradsprosjekt. For det som startet som «rosabloggere» på pikerom rundt omkring, har vokst til en milliardindustri. Da må vi ikke undervurdere de samfunnsmessige konsekvensene, mener Hogsnes.

– Enkelte bedrifter, organisasjoner og kommuner tar ikke influenserne eller industrien på alvor, sier hun.

Ved å kombinere sosialpsykologi med teorier om plattformdesign, nettverksstrukturer og algoritmer, gir Hogsnes oss innsikt i hvordan vi blir påvirket av det kommersielle innholdet vi blir eksponert for i sosiale medier. 

Mathilde Hogsnes er Hogsnes er mye brukt som ekspert i mediene, engasjerer seg i det politiske ordskiftet og har etablert samarbeid med arbeidslivet. For denne innsatsen vant hun nylig Kristianiaprisen for forskningskommunikasjon og bedre arbeidsliv. 

Her kan du lese mer om hennes forskningsfunn:

Tenåringsguttene spiller en ubevisst og sentral rolle i markedsføringen

Influenserne skaper innhold basert på følgernes engasjement. Slik blir ungdommer et viktig ledd i markedsføringen.
Les mer

Påvirkes du av influensere?

Du trodde kanskje ikke at du påvirkes av influensere. Men stemmer det egentlig?
Les mer

«Badeland-gate» er et prakteksempel på influenser markedsføring «gone wrong»

Stipendiat Mathilde Hogsnes ved Kristiania forsker på influenseres kommersielle praksis i Skandinavia, og skriver om Sofie Elises besøk ved Lustrabadet.
Les mer

Hvordan påvirker influensere deg, egentlig?

Vi anerkjenner influenseres evne til å påvirke. Men hvordan får de det til?
Les mer

Mikro-influensere har flere kommersielle innlegg enn de store

Influensere med mange følgere er mer eksplisitte i markedsføringen enn de med færre følgere.
Les mer

Tekst: Taran Cecilie Skjerdal, seniorrådgiver, avdeling forskningskommunikasjon og innovasjon, Kristiania.

Vi vil gjerne høre fra deg!

Send spørsmål og kommentarer til artikkelen på e-post til kunnskap@kristiania.no

Siste nytt fra Kunnskap Kristiania

  • 4 gode grunner til å slutte å scrolle  
    Kunnskap Kristiania

    4 gode grunner til å slutte å scrolle  

    Hva gjør endeløs scrolling med hodet, relasjonene og roen vår? Høyskolelektor Håkon Njøten viser hvorfor det lønner seg å logge av og løfte blikket.
    Les mer
  • I krisetid drukner de gode rådene
    Kunnskap Kristiania

    I krisetid drukner de gode rådene

    Under kriser må nødvendig kriseinformasjon ofte konkurrere med andre budskap på tvers av kanaler.
    Les mer
  • Hva kan en teaterregissør lære oss om politisk propaganda?
    Kunnskap Kristiania

    Hva kan en teaterregissør lære oss om politisk propaganda?

    Dette gjør at du tror på en historie.
    Les mer
  • Why do authoritarian leaders gain more power during crises?
    Kunnskap Kristiania

    Why do authoritarian leaders gain more power during crises?

    Strong leaders are often seen as confident, decisive, and bold. They act when others can’t. But they must also be held accountable.
    Les mer

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Kunnskap Kristiania er Kristianias kunnskapsmagasin. Vi gir deg nytt om forskning, fag, kunstnerisk utviklingsarbeid og aktuell samfunnsdebatt. Nyhetsbrevet sendes ut to ganger i måneden.
Abonnér