Er influensere underholdning, informasjon eller reklame?
KUNNSKAP FRA KRISTIANIA: Influensere
Hvordan greier egentlig influensere å påvirke oss? Hvilken rolle spiller de i livene våre og i samfunnet?
Det har Mathilde Hogsnes utforsket gjennom sitt doktorgradsprosjekt. For det som startet som «rosabloggere» på pikerom rundt omkring, har vokst til en milliardindustri. Da må vi ikke undervurdere de samfunnsmessige konsekvensene, mener Hogsnes.
– Enkelte bedrifter, organisasjoner og kommuner tar ikke influenserne eller industrien på alvor, sier hun.
Ved å kombinere sosialpsykologi med teorier om plattformdesign, nettverksstrukturer og algoritmer, gir Hogsnes oss innsikt i hvordan vi blir påvirket av det kommersielle innholdet vi blir eksponert for i sosiale medier.
Mathilde Hogsnes er Hogsnes er mye brukt som ekspert i mediene, engasjerer seg i det politiske ordskiftet og har etablert samarbeid med arbeidslivet. For denne innsatsen vant hun nylig Kristianiaprisen for forskningskommunikasjon og bedre arbeidsliv.
Her kan du lese mer om hennes forskningsfunn:

Tenåringsguttene spiller en ubevisst og sentral rolle i markedsføringen

Påvirkes du av influensere?

«Badeland-gate» er et prakteksempel på influenser markedsføring «gone wrong»

Hvordan påvirker influensere deg, egentlig?

Mikro-influensere har flere kommersielle innlegg enn de store
Tekst: Taran Cecilie Skjerdal, seniorrådgiver, avdeling forskningskommunikasjon og innovasjon, Kristiania.
Vi vil gjerne høre fra deg!
Send spørsmål og kommentarer til artikkelen på e-post til kunnskap@kristiania.no.
Siste nytt fra Kunnskap Kristiania
Kunnskap KristianiaLes merSlik bygger du business på deg selv
Å bygge en personlig merkevare kan være en krevende, men effektiv investering. Vi gir deg tipsene.
Kunnskap KristianiaLes merNår inkludering blir en konkurransekraft
Inkludering er ikke veldedighet, men en strategisk investering som styrker både kultur, kreativitet og verdiskapning.
Kunnskap KristianiaLes merTre grep for bedre inkludering på arbeidsplassen
Innvandrere blir fortsatt diskriminert og ekskludert på jobb. Slik kan du lykkes bedre med inkludering.
Kunnskap KristianiaLes merDe skjulte kostnaden e ved mislykket integrering
Samfunnet går glipp av verdifull kompetanse og innovasjon når høyt utdannede mennesker ikke får relevant jobb.


