Er influensere underholdning, informasjon eller reklame?

Mathilde Hogsnes
Hvordan greier egentlig influensere å påvirke deg? Og hvilke konsekvenser har influenserindustrien for samfunnet? Det har Mathilde Hogsnes utforsket i sitt doktorgradsprosjekt.Foto: Christian Gundersrud Enger

KUNNSKAP FRA KRISTIANIA: Influensere

Hvordan greier egentlig influensere å påvirke oss? Hvilken rolle spiller de i livene våre og i samfunnet?

Det har Mathilde Hogsnes utforsket gjennom sitt doktorgradsprosjekt. For det som startet som «rosabloggere» på pikerom rundt omkring, har vokst til en milliardindustri. Da må vi ikke undervurdere de samfunnsmessige konsekvensene, mener Hogsnes.

– Enkelte bedrifter, organisasjoner og kommuner tar ikke influenserne eller industrien på alvor, sier hun.

Ved å kombinere sosialpsykologi med teorier om plattformdesign, nettverksstrukturer og algoritmer, gir Hogsnes oss innsikt i hvordan vi blir påvirket av det kommersielle innholdet vi blir eksponert for i sosiale medier. 

Mathilde Hogsnes er Hogsnes er mye brukt som ekspert i mediene, engasjerer seg i det politiske ordskiftet og har etablert samarbeid med arbeidslivet. For denne innsatsen vant hun nylig Kristianiaprisen for forskningskommunikasjon og bedre arbeidsliv. 

Her kan du lese mer om hennes forskningsfunn:

Tenåringsguttene spiller en ubevisst og sentral rolle i markedsføringen

Influenserne skaper innhold basert på følgernes engasjement. Slik blir ungdommer et viktig ledd i markedsføringen.
Les mer

Påvirkes du av influensere?

Du trodde kanskje ikke at du påvirkes av influensere. Men stemmer det egentlig?
Les mer

«Badeland-gate» er et prakteksempel på influenser markedsføring «gone wrong»

Stipendiat Mathilde Hogsnes ved Kristiania forsker på influenseres kommersielle praksis i Skandinavia, og skriver om Sofie Elises besøk ved Lustrabadet.
Les mer

Hvordan påvirker influensere deg, egentlig?

Vi anerkjenner influenseres evne til å påvirke. Men hvordan får de det til?
Les mer

Mikro-influensere har flere kommersielle innlegg enn de store

Influensere med mange følgere er mer eksplisitte i markedsføringen enn de med færre følgere.
Les mer

Tekst: Taran Cecilie Skjerdal, seniorrådgiver, avdeling forskningskommunikasjon og innovasjon, Kristiania.

Vi vil gjerne høre fra deg!

Send spørsmål og kommentarer til artikkelen på e-post til kunnskap@kristiania.no

Siste nytt fra Kunnskap Kristiania

  • Droner redder liv, men er også sårbare selv
    Kunnskap Kristiania

    Droner redder liv, men er også sårbare selv

    Droner brukes i redningsarbeid, vedlikehold av infrastruktur og andre samfunnskritiske oppgaver. Hvordan skal vi beskytte dem mot hacking?
    Les mer
  • Rolls-Royce-logikk kan gi tog som nesten aldri står
    Kunnskap Kristiania

    Rolls-Royce-logikk kan gi tog som nesten aldri står

    Tenk deg en verden der fly er i rute og sykehus driftes effektivt. Hvordan får vi det til?
    Les mer
  • Fem områder der kunstig intelligens kan påvirke livet ditt
    Kunnskap Kristiania

    Fem områder der kunstig intelligens kan påvirke livet ditt

    Kunstig intelligens er kommet for å bli. Professor Jon Arild Johannessen skisserer noen fremtidsscenarier.
    Les mer
  • DNA-sporing stopper svindel med sjømat
    Kunnskap Kristiania

    DNA-sporing stopper svindel med sjømat

    Forbrukere betaler ofte for en annen type fisk enn de faktisk får.
    Les mer

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Kunnskap Kristiania er Kristianias kunnskapsmagasin. Vi gir deg nytt om forskning, fag, kunstnerisk utviklingsarbeid og aktuell samfunnsdebatt. Nyhetsbrevet sendes ut to ganger i måneden.
Abonnér