Om overklasseskam og vaskehjelp

Bilde tatt fra forestilling "Et stykke plastikk"
Ulrike (Marian Saastad Ottesen) og Michael (Ola G. Furuseth) er uenige om det meste, men de er skjønt enige om at de må skaffe seg vaskehjelp. Bildet er fra forestillingen "Et stykke plastikk" som vises på Nationaltheateret. Foto: Erika Hebbert/Nationaltheateret

KUNNSKAP KRISTIANIA: Klasseskille og overklasseskam

Bærer de unge på mer skam enn andre deler av befolkningen? Det er inntrykket man kan sitte igjen med etter NRKs tv-suksess Skam, som gir en samtidsdiagnose av de unges skamfølelse. Men de unge skulle bare visst.

Bare se på karakteren Ulrike i komedien Et stykke plastikk av Marius von Mayenburg som nå vises på Nationalteateret. I stedet for å være den kunstneren hun utdannet seg for å bli, jobber hun som assistent for den kjente konseptkunstneren Haulupa. Hun smisker og jages rundt.

Et stykke plastikk
er en komedie som handler om gapet mellom liv og lære.

Karl Fredrik Tangen
Karl-Fredrik Tangen er utdannet samfunnsgeograf fra Universitetet i Oslo og jobber som førstelektor ved Kristiania. Han har skrevet om blant annet klasse, forbrukersosiologi, kapitalismehistorie, utdanning og metode.

Er redd kona skammer seg over ham

Ulrikes mann, legen Michael, er redd Ulrike skammer seg over ham. Han synes ikke han gjør noe som er viktig nok, og tror han blir lettere å elske om han reiser ut med Leger Uten Grenser.

I tillegg føler paret at tiden ikke strekker til. De vil i hvert fall ikke at husarbeid skal stjele tiden – og begge ser løsningen i en ny hushjelp. Men å få en utenforstående inn i huset for å rydde, vaske, lage mat og passe den forsømte sønnen, kan også være noe å skamme seg over. 

For Ulrike og Michael, som forsøker å sjonglere penger, dannelse og en truet moralsk merverdighetsfølelse, reiser det å ha hushjelp vanskelige og sanselige moralske spørsmål. Fra både populærkulturen, offentligheten, politikken og teorien kjenner vi igjen spørsmål om de moralske grensene for å kjøpe hjelp, og hva de som har mer penger enn andre har mulighet til å gjøre.

En av fire  hadde hushjelp på vestkanten på 30-tallet

Hushjelpene som ordner opp, kjenner vi også fra 1900-tallsfortellingene The Sound of Music og Mary Poppins. Her bringer Maria og Mary – navnevalget er vel neppe tilfeldig – glede og riktige verdier inn i de dysfunksjonelle og privilegerte familiene de kommer til.

Disse fortellingene står nærmest i motsetning til idealene i historien om det Norge som vokste fram på 1900-tallet. En historie som også handler om hushjelpens tilbakegang. Fra 1875 til 1920 arbeidet hver femte yrkesaktive kvinne som hushjelp. I 1934 hadde 25 prosent av leilighetene på vestkanten og tre prosent på østkanten hushjelp.

Men med framveksten av den sosialdemokratiske velferdsstaten, mister hushjelpen fotfeste, om enn ikke helt. At private hjem i dag har hushjelp, vaskehjelp eller au pair, kan på mange måter forstås som et svik mot historien.

Det store «vi», likhet og velferdsstaten

Fortellingen er at «vi» i Norge har blitt så like at ingen lenger trenger å være hushjelp hos andre. Det er en fortelling om velferdsstaten, og om arbeiderklassen som seierherre. Nå skal klasseforskjellene være borte, alle få anstendig betalt og arbeidsdelingen være kvalitativ, ikke hierarkisk. En snekker eller bilmekaniker skal ikke stå sosialt under en prest eller en direktør.

Verden er opplagt ikke slik, men denne samtidsmyten står sterkt. Antropologen Marianne Gullestad beskriver det som en norm om å underkommunisere forskjeller.

Mens Mary Poppins flyr inn fra himmelen, kommer hushjelpen Jessica i Et stykke plastikk fra tidligere Øst-Tyskland. Jessica snakker dermed tysk, Ulrike og Michael mener den forrige hushjelpen, som var polsk, ødela språket til sønnen.

Overlater oppdragelse til betalt hjelper

Med den bekymringen, som må komme av at de har overlatt sentrale deler av oppdragelsen til en betalt hjelper, bryter Ulrike og Michael et tabu. De plasseres dermed i en på samme tid foraktet og ettertraktet klassetilhørighet, latterliggjort for eksempel med karakteren Rebecca i NRKs humorprogram Underholdningsavdelingen.

Hun snakker gebrokkent norsk med thailandsk preg, etter en oppvekst med au pairen Joy. Det er morsomt, også fordi det fyrer opp under en karikatur av overklassen på vestkanten uten omsorg for sine materielt bortskjemte barn. En overklasse som er ignorant overfor en ordning som formelt sett skal være kulturutveksling, men som LO i dag kaller for «vestkant-slaveri».

Hvit vask

Renholdstjenester hjemme betraktes ikke like uomstridt negativt. En utbredt kritikk av kjøp av renhold, er at det ofte skjer svart. Kritikken åpner for at privatpersoner kan vaske vasketjenester moralsk ved å kjøpe hvitt. Det er ikke mange innkjøp folk må fortelle at de gjør i tråd med loven.

Men det må Norges antagelig mest profilerte kjøpere av privat renhold: nasjonalbibliotekar Aslak Sira Myhre og redaktør Cathrine Sandnes. Kanskje funger de som støtte for dem som har vaskehjelp, men som selv nødig snakker høyt om det. Som Sandnes forteller til Kvinner og klær i 2008:

«Vaskehjelpen er der fire timer i uka. Hun er polsk og har eget firma. Vi gikk mange runder med oss selv. Å anskaffe vaskehjelp var en etisk og moralsk barriere. Jeg fant ut at det kan forsvares så lenge alt skjer under ordnede forhold, og vi betaler skikkelig. Det er jo egentlig ingen forskjell på det å kjøpe seg hjelp i huset og det å kjøpe seg hjelp til å fikse bilen …»

Ulrike og Michael er ikke profilerte, de slipper å drøfte kvalene sine offentlig, men må til gjengjeld svelge skammen.

Alt som før?

«Klasse finnes ikke lenger», sier Michael i Et stykke plastikk. Men når Ulrike synes vaskehjelpen lukter vondt, og når hun ber henne vaske søppelbøttene ekstra grundig fordi de «lukter som en uteligger på T-banen», er det som om sansene drar opp fordommene skammen trykker ned.

Ulrike blir slik et slags dramatikkens eksempel på det sosiologen Pierre Bourdieu beskrev som at ingenting er «vanskeligere å tåle enn fysisk nærhet til mennesker en står langt fra sosialt».

Hva skal vi med skammen? For overklassen er det bekvemt om spørsmål om klasseforskjeller reduseres til spørsmål om skam. Men skammen i seg selv skaper ikke endring. Som sosiolog Vegard Jarness uttrykket det: «Overklassefolk med dårlig samvittighet er fortsatt overklasse». Selv konseptkunst som setter flomlys på overklassens selvbedrag, kan nære skammen som trengs for at alt skal fortsette som før.

Et stykke plastikk er en komedie om kontrasten mellom liv og lære. Heldigvis uten at det virker som om det er hushjelpenes gode moral som skal redde middelklassen og vekke den fra sin moralske misære.

Denne artikkelen er en tilpasset versjon av en artikkel publisert på Nationaltheateret sine nettsider.


Kilder:

Historisk statistikk, hushjelper: SSB

Å underkommunisere forskjeller: Marianne Gullestad

LO om au pair-ordningen: VG

Færre kjøper svart: Skatteetaten

Om samfunnsklasser: Pierre Bourdieu

Om overklasseskam: Vegard Jarness Minerva


Vi vil gjerne høre fra deg!   
Send spørsmål og kommentarer til artikkelen på e-post til kunnskap@kristiania.no. 

Siste nytt fra Kunnskap Kristiania

  • Hvordan blir du en god historieforteller?
    Kunnskap Kristiania

    Hvordan blir du en god historieforteller?

    Forfattere trenger teknikker som plotutvikling, karakterbygging, og stemningssetting for å navigere gjennom skriveprosessen.
    Les mer
  • 3D på film og i spill - slik gjør de det
    Kunnskap Kristiania

    3D på film og i spill - slik gjør de det

    3D-grafikere konstruerer både realistiske og eventyrlige verdener. Her er en smakebit fra Norges første lærebok i 3D-grafikk.
    Les mer
  • Nyttårstalen: - Kongen våger å bruke egen stemme og posisjon
    Kunnskap Kristiania

    Nyttårstalen: - Kongen våger å bruke egen stemme og posisjon

    Kong Harald evner å være en myk balansekunstner med ryggrad, skriver Kjell Terje Ringdal.
    Les mer
  • Årskavalkaden - våre mest populære artikler i 2023
    Kunnskap Kristiania

    Årskavalkaden - våre mest populære artikler i 2023

    Kunnskap Kristiania gir smakebiter fra høyskolens forskning, kunstnerisk utviklingsarbeid, fagkunnskap og samfunnsdebatt. Dette var lesernes favoritter i 2023.
    Les mer