Hva kan du gjøre når din nye kollega ikke mestrer jobben?

Frustrert mann på jobb
Feilansettelser og dårlig onboarding kan føre til frustrasjoner både for den nyansatte og for kolleger og arbeidsgiver. Foto: Pexels/Thirdman

KUNNSKAP FRA KRISTIANIA: Nyansettelser 

Ordet kompetanse kommer fra det latinske begrepet «competentia» som betyr samsvar – altså samsvar mellom et individ og de krav som stilles av omgivelsene. 

Det er altså graden av sammenfall mellom en persons egenskaper og stillingens krav som avgjør hvorvidt vedkommende vil trives og være egnet for stillingen. Eksempler på slike krav og betingelser kan være organisasjonskultur, rammer, lederstil og arbeidsoppgaver. 

Iblant ansetter ledere en medarbeider som ikke innehar tilstrekkelig kompetanse. Dette omtales gjerne som en feilansettelse. Feilansettelser har store konsekvenser både for virksomheten, kollegene og ikke minst for den som blir feilansatt.

Det er ingen god opplevelse å føle seg inkompetent eller kjenne at man ikke mestrer de oppgaver man får tildelt på arbeidsplassen. I en slik situasjon vil man ofte være svært klar over at man belaster sine kolleger og underpresterer. 

Onboarding er viktig 

Når en person ansettes, bør lederen sørge for en god «onboarding». Denne type tiltak bør helst planlegges godt og iverksettes før oppstart i den nye jobben. Det er viktig at nyansatte får tilstrekkelig opplæring, støtte eller mottak i virksomheten vedkommende blir ansatt i. Tiltakene gjennomføres gjerne frem til kandidaten har jobbet der et helt år, av og til enda lenger.

Det innebærer ofte kursing, organisasjonssosialisering, tilgang til gode rollemodeller, hyppige tilbakemeldinger, mentorordning og ulike opplæringstiltak.

Det å bytte arbeidsplass innebærer for de fleste av oss en stor omveltning i livet. For å sikre at den nyansatte vil trives i sin nye hverdag, kreves det at de blir godt tatt imot. 

Mange slurver med rekruttering 

Dessverre slurver mange ledere både med rekrutteringen og onboardingsprosessen. Særlig har dette å gjøre med at en grundig jobbanalyse er nedprioritert.

Samsvar mellom medarbeidernes profil, stillingen og organisasjonen er av avgjørende betydning både for jobbtilfredshet, dedikasjon, innsats, turnover, jobbprestasjoner, samt opplevelse av stress. Videre må stillingens mål, roller og krav kartlegges.

Det er ingen god opplevelse å føle seg inkompetent

Hvilke personlige egenskaper, motivasjoner og verdier er hensiktsmessige i denne stillingen og i denne spesifikke konteksten? Både absolutte og ønskelige krav til kandidatenes kunnskap, erfaringer og ferdigheter bør spesifiseres.

Dersom stillingskriteriene mangler eller er utydelige, blir beslutningsprosessene dårlige fordi det er fritt frem for subjektive vurderinger av hvem som skal ansettes. 

Både ansettelser og onboarding er et lederansvar

Vi ser nå en klar trend mot at arbeidsgivere i større grad tenker at virksomheten kan tilby nødvendig opplæring, gitt at kandidaten har rette personlige egenskaper. Formell kompetanse er fremdeles viktig for å dokumentere at man har evnen til å lære og bruke denne kunnskapen effektivt, samt som kvalitetssikring av minimumskrav. 

Hva kan du som kollega gjøre? 

Som kollega kan man bli satt i en vanskelig situasjon dersom lederen ikke har lykkes med rekrutteringen og / eller mottak av en ny ansatt. Hva kan du som kollega gjøre? 

  1. Be om et møte med din leder
    Her bør du forsøke å beskrive din opplevelse av arbeidshverdagen. Behold et rolig toneleie gjennom samtalen. Det vil si at du kun beskriver din opplevelse av din jobbhverdag. Unngå alle former for personangrep eller å tillegge lederen din eller kollegaen noen intensjoner. Uttalelser av typen «han er alltid ...» bør du unngå.
  2. Kan du være mentor?
    Du kan vurdere om du vil påta deg rollen som for eksempel mentor for den nyansatte. Dette er i så fall noe du må få avsatt tid til i din arbeidshverdag.
     
  3. Bidra positivt, skap lagånd
    Din nye kollega har nå en tøff jobbhverdag hvor hun/han ikke får nødvendig støtte eller opplæring. Det at du påpeker dette til din leder er ikke uprofesjonelt, men nødvendig både av hensyn til den nyansatte, deg selv, andre kolleger og organisasjonen for øvrig.

    Du kan minne lederen og de andre kollegene på hvor viktig det er at nyansatte blir tatt godt imot på arbeidsplassen. Sørg for at de blir tilbudt adekvat opplæring, samt får tatt del i en organisasjonssosialisering. Både ledere og kolleger har en stor mulighet og ansvar for å etablere en delingskultur, skape lagånd og legge til rette for læringskultur.
     

       

      Denne artikkelen er basert på Helene Tronstad Moes svar på et leserspørsmål i spalten "Jobbekspertene". Den ble først publisert i Aftenposten den 6. februar 2023 under tittelen Kollegaen mestrer ikke jobben, og det går utover meg. Dette kan leseren gjøre, ifølge eksperten” .

      Vi vil gjerne høre fra deg!       

      Send spørsmål og kommentarer til artikkelen på e-post til kunnskap@kristiania.no. 

      N1

      N2