Ingrid Skoglund, Tage Hogness, Gjon Gjokai, Caroline Dammen sammen i en sofa
Ingrid Skoglund, Tage Hogness, Gjon Gjokai, Caroline Dammen vant Yellow Pencil prisen for sin idé. Foto: Hanna Victoria Steen Davidescu

D&AD New Blood Awards er en konkurranse åpen for reklame, markedsføring og designstudenter fra hele verden. Årets norske New Blood Pencil-vinnere er Kristiania-teamet Gjon Gjokai (26), Tage Hogness (21) fra Bachelor i Art Direction, og Ingrid Gulaker Skoglund (21) og Caroline Dammen (22) fra Bachelor i tekst og skribent.

De ble kjent med hverandre i forbindelse med en tverrfaglig eksamensoppgave. Dette la grunnlaget for prosjektet de senere vant en pris for. 

Vi jobber mye tverrfaglig med hverandre. Art Direction jobber med det visuelle, og Tekst og skribent mer med det skriftlige, sier Hogness.  

De lærte om konkurransen fra en gjestelærer som kom på besøk fra den svenske reklameskolen Berghs. Gjestelæreren hadde med seg tre briefer fra D&AD New Blood Awards som studentene kunne velge mellom til eksamensoppgaven.

«Make me a sandwich»

D&AD New Blood Awards arrangeres hvert år og gjelder bare for studenter eller unge som ikke har jobbet mer enn tre måneder. Studentene valgte en brief fra matvareselskapet Heinz. Denne problemstillingen førte til ideen «Make yourself a sandwich». En casefilm som setter lys på jentehets og dårlige matvaner i gamingmiljøet 

Man må sette av en del energi til å legge i eget prosjekt, men lærerne er flinke til å følge opp også. Vi har fått masse veiledning, til og med på lærernes egen tid, sier Skoglund. 

Ideen kom da de la merke til at frasen «make me a sandwich» ofte blir brukt i gamingmiljøet for å degradere kvinner. De så at dette kan være en påkjenning for dem, og koblet dermed matvareprodusenten Heinz med et samfunnsaktuelt tema.  

De leverte prosjektet sitt til eksamen, og fikk gode resultater. Det var da de bestemte seg for å fortsette med utviklingen og nominere seg selv til konkurransen gjestelæreren hadde skrytt stort av. 

– Man må sette av en del energi til å legge i eget prosjekt, men lærerne er flinke til å følge opp også. Vi har fått masse veiledning, til og med på lærernes egen tid, sier Skoglund.

Se studentenes arbeid og hva dommerne hadde å si her fra 00:39:40:

– Vi så stort potensial for PR og effekt rundt denne ideen  

Yellow Pencil er prisen for kreativ kvalitet. Den tildeles enestående arbeid som oppfyller alle bedømmelseskriterier. 

– Det var kjempestas å vinne, vi har jo sett opp til de som har vunnet tidligere, sier Hogness.  

Det var rundt 1200 innsendte prosjekter, men under 20 stykker vant en pris for prosjektet sitt. Kristiania-studentene var blant topp tre.

En av dommerne, Hannah Winterbourne, sier i en uttalsese at ideen til Kristiania-studentene var sterk og godt knyttet opp mot Heinz strategiske pilar om tilhørighet.  

– Vi så stort potensial for PR og effekt rundt denne ideen, selv om det fortsatt gjenstår en del arbeid med gjennomføring, sier Winterbourne.  

– Det var kjempestas å vinne, vi har jo sett opp til de som har vunnet tidligere, sier Hogness.

Tage Hogness, Ingrid Skoglund, Caroline Dammen, Gjon Gjokai sitter sammen ved et bord
Studentene valgte Westerdals på Kristiania på grunn av skolens gode og prestisjefylte rykte, og tenkte at det ville lønne seg å velge en privat utdanningsinstitusjon.Foto: Hanna Victoria Steen Davidescu

Høyt tempo 

Studentene hadde lite erfaring med hvordan de skulle lage en casefilm før de begynte på studiet. Da opptaksprøven ble levert inn var det mest basert på idé. 

– Det er ideen de i bunn og grunn ser på. De bryr seg ikke om du er god i Photoshop. Det vil du lære på studiet uansett, sier Skoglund.  

Studentene går nå tredje året, og har gjennom de første årene fått prøve seg på ulike grener innen studieretningen sin. De fant raskt ut at det var reklame de ønsket å satse på, noe de har muligheten til å fordype seg i det siste året.  

– Vi har gått fra reportasje til tv, til reklame til dikt, til manus. Det er veldig høyt tempo på studiet, men det er kjempegøy og man får prøvd ut absolutt alt som har med din tittel å gjøre, slik at du vet hvilken vei du vil gå når du skal velge det, sier Skoglund.  

Det er veldig høyt tempo på studiet, men det er kjempegøy.

Studentene valgte Westerdals på Kristiania på grunn av skolens gode og prestisjefylte rykte, og tenkte at det ville lønne seg å velge en privat utdanningsinstitusjon.

– Jeg hadde nok ikke betalt så mye om jeg ikke visste at det var en bra utdanning fra før av, sier Skoglund.

Studentene var det eneste studentteamet fra Norge som vant noe i år. De møttes daglig i flere måneder for å jobbe med prosjektet.  

– Vi møttes både kvelder og helger, men prøvde å gjøre det koselig. Vi har lagd pizza og drukket vin, mens vi hadde siste innspurt, sier Skoglund.  

 Et godt miljø 

Det sosiale i klassene deres er bra, og studentene forteller at det er nødvendig på en kreativ studieretning.  

– Vi må være veldig sårbare og vise det vi har gjort før vi er ferdig. På tekst og skribent må vi gjerne også skrive veldig personlige ting, som vi må lese opp for hele klassen etterpå, sier Dammen.  

De forteller at det derfor har vært en prioritet å skape et trygt miljø og en intimitet mellom studentene i klassene. 

– Det er veldig gøy å se folk med samme utgangspunkt som deg gjøre de tingene du drømmer om. Det er veldig motiverende, sier Skoglund.  

– Jeg tror ikke det har vært et eneste tørt øye hos noen av de i klassen i løpet av disse årene, sier Dammen.   

Mulighet til å skape nettverk 

– Vi har lært mye om hva som er en god ide og hvordan man skal formidle den. Vi får en brief, men resten etter det er ganske fritt. Vi jobber med det selv, og får veiledning og råd fra foreleser, sier Gjokai 

– Vi lærer puslebrikkene, så må vi pusle det sammen selv, tilføyer Dammen.  

Studentene forteller at de får muligheten til å skape nettverk og få kontakter gjennom studiet.  

– Vi får ofte gjesteforelesere fra de ulike bransjene vi kan gå inn i. Dersom du vil drive med TV så kjenner du hvert fall tre folk i NRK etter studieløpet, sier Skoglund. 

De får også ofte besøk av tidligere studenter som har gått på Westerdals, og som har komt langt i arbeidslivet etterpå.

– Det beste med studiet er miljøet og alle mulighetene du får, sier Hogness.

– Det er veldig gøy å se folk med samme utgangspunkt som deg gjøre de tingene du drømmer om. Det er veldig motiverende, sier Skoglund.  

«Vær deg selv»

– Det beste med studiet er miljøet og alle mulighetene du får, sier Hogness.

Studentene anbefaler nye studenter som ønsker å jobbe med reklame å bli med i konkurransen D&AD allerede første året.  

– Tiden løper så fort i fra deg, og det er bedre å gjøre mest mulig for å lære, sier Gjokai 

Studentene forteller at det er mye konkurranse i bransjen, men at det viktigste er å være seg selv sånn at folk ønsker å jobbe med deg.  

– Du kan være så dyktig du bare vil, men dersom du ikke er likt så vil det være vanskelig. Vær et menneske folk vil være rundt, talent kommer på toppen av det, sier Skoglund.  

BA art direction BA tekst og skribent Double Content Card