Syver Myhrvold ute blant trærne.
Syver Myhrvold var regissør på gruppen som lagde en film om hvordan en lampe kan redde tusenvis av liv. Foto: Theodor Haugen

Syver Myhrvold har alltid vært opptatt av historiefortelling, men var usikker på hvilken retning han ville gå i før han begynte på Bachelor i film og TV. Han bestemte seg derfor for å velge kreatør-linjen i andre klasse, istedenfor å spesialisere seg innenfor ett område. På den måten kunne han prøve ut flere ulike sjangre og fagområder for å finne ut hva som passer han best. 

Høsten 2022 hadde studentene på kreatør-linjen et prosjekt i samarbeid med organisasjonen CARE. Prosjektet gikk ut på å lage en reklamefilm etter utvalgte problemstillinger. Myhrvold sin gruppe valgte problemstillingen «hvert ellevte sekund dør en gravid kvinne eller et nyfødt barn».  

Prosessen inneholdt workshoper for å bli kjent med organisasjonen, før de deretter gikk inn i en research-fase for å lære mer om bakgrunnen til problemstillingen sin. Da fant de ut at en stor grunn til denne høye dødeligheten er mangelen på elektrisitet.  

 En lampe kan redde tusenvis av liv 

 – En reklame handler om å kjenne seg igjen i noe. Det er derfor ofte vanskelig med reklamer som er for vanskeligstilte folk i andre land, fordi det er så fjernt for oss. Men vi tenkte at elektrisitet er veldig oppe i vinden på grunn av strømkrisen. Strøm er noe vi tar for gitt, men det er livsviktig. Hva er forskjellen på liv og død? Den ene lampen, sier Myhrvold.  

Han forteller at om man hadde fått bedre belysning på fødestuene, så hadde man kunne senket barnedødeligheten med rundt 40 prosent. Det er ofte mange kvinner i ett rom, og på grunn av dårlig lys blir det derfor dårlig hygiene.

Vi siktet på at folk skulle føle seg berørt. Det var spennende å kunne lage film om noe som er et interessant og viktig tema. 

I filmen ser vi ulike steder der lyset går på, før det plutselig blir mørkt og vi hører et barneskrik. Myhrvold forteller at de prøvde å belyse at vi tar strøm for gitt, og hvor viktig det er. 

Tverrfaglig prosjekt på eget initiativ 

Kreatørlinjen lagde til sammen ti filmer, der CARE valgte to stykker som de la ut og delte. Filmen til Myhrvold og gjengen var en av de to. Den ble godt tatt imot på sosiale medier, og flere kommenterte over hvor rørende filmen var.  

– Vi siktet på at folk skulle føle seg berørt. Det var spennende å kunne lage film om noe som er et interessant og viktig tema, sier Myhrvold.  

Hans gruppe var en av de som bestemte seg for å samarbeide med studenter fra Bachelor i Visual Effects (VFX) om filmen. De trengte hjelp til å skru lysene av og på, litt etter litt. For å få på plass samarbeidet sendte de melding til VFX-studentenes lærer for å høre om de hadde noen som kunne vært interessert i å hjelpe.  

– Kristiania er full av flinke folk, som er villig til å hjelpe deg, sier Myhrvold.

Tar  samfunnsutfordringer 

Alexander Kayimbakis jobbet som førsteamanuensis på film og tv da studentene jobbet med dette prosjektet. Han forteller at dette er noe de gjør hvert år med tredjeklasse-studentene for å lære dem mer om utfordringer i samfunnet.  

Vi ønsker at studentene skal lære hvordan det er å forholde seg til en oppdragsgiver, sier Kayimbakis 

Studentenes oppgave var å lage film ut ifra en av problemstillingene Care presenterte. Deretter skulle filmene bli brukt til spredning i sosiale medier for å øke oppmerksomheten, og få flere medlemmer.  

– Vi ønsker at studentene skal lære hvordan det er å forholde seg til en oppdragsgiver, men vi ønsker også å gi studentene et læringsutbytte som går utover det, et samfunnsengasjement, sier Kayimbakis.

Bildelenke til kontaktside.

Noe du lurer på?

Vi svarer på det meste om studier, opptakskrav og mer.

Tidligere år har studentene samarbeidet med Amnesty, Røde kors og Flyktninghjelpen. Studentene kan bestemme fritt om de ønsker å jobbe med studenter fra andre linjer på Kristiania. 

– Det er alltid spennende når kunstnere møter kunstnere. Hvordan man gjør det, og hvordan man kan skape den magiske opplevelsen, sier Kayimbakis 

Han forteller at studentene har mye utbytte av hverandre, fordi alle kommer fra forskjellige bakgrunner og fagfunksjoner.  

– Resultatet blir at man får noe nytt og kult, fortsetter han.  

For å forberede studentene på et slikt oppdrag så har de først en dag med undervisning i prosessarbeid. Studentene må også gjøre research på kunden slik at de kjenner godt til dem, og er forberedt til de kommer.  

Resultatene ble så bra at vi har brukt filmene. Vi fikk gode reaksjoner og tilbakemeldinger på filmene de lagte, sier Georgsen.  

– Vi forbereder studentene på forhånd, men de blir litt kastet inn i det. Vi tenker at når man driver med en kunstutdanning så bør det være rom for å feile, sier Kayimbakis 

Ønsker fortsatt samarbeid

Kaj-Martin Georgsen er generalsekretær i Care. Han forteller at da Kristiania tok kontakt om å samarbeide, så var de raske til å takke ja.  

– Det er viktig å fortelle om utfordringene globalt, sier Georgsen.  

Han ble også veldig imponert over resultatene, og hvordan de hadde klart å gjøre det konkret og forståelig. 

– Resultatene ble så bra at vi har brukt filmene. Vi fikk gode reaksjoner og tilbakemeldinger på filmene de lagte, sier Georgsen.  

Kaj-Martin forteller at prosjektet ga mersmak.

–  Vi var raske på ballen til å si at vi gjerne vil samarbeide igjen, avslutter han.  

BA film og TV + veieldning