Kvinnelig artist synger fra en scene som bader i blått lys.
Ira Nor har en Bachelor i låtskriving og produksjon fra Kristiania. Hun var ferdig utdannet i fjor og spiller på by:Larm i Oslo i september. Sist uke opptrådte hun på klubbdagen på Øya. Foto: Leah Håland Solomons

– Samarbeidet med by:Larm er et bevis på bransje- og arbeidslivsorienteringen til Kristiania. Samarbeidet betyr at våre musikk-, kunst og designutdannelser – men også hele Kristiania – får tilgang til en hyperaktuell og relevant kulturformidler som bruker byen som arena, sier dekan Jørn Mortensen ved School of Arts, Design, and Media. 

Ifølge Mortensen betyr samarbeidet også at arrangørene får tilgang på Kristianias faglige, intellektuelle og forskningsmessige ressurser, noe som vil bidra til utvikling av by:Larm som festival og arena for kunnskapsdeling. 

Smilende mann på kontor med aremene i kors over brystet.
Jørn Mortensen, dekan ved School of Arts, Design, and Media, er selv musiker. Han mener samarbeidet med by:Larm gir Kristiania tilgang til en hyperaktuell og relevant kulturformidler som bruker byen som arena. Foto: Kristiania/Jonatan Quintero

by:Larm hele året  

Musikkfestivalen i Oslo er et viktig treffpunkt for musikkbransjen i Norden og internasjonalt. Hit kommer de i tre dager til ende for å speide etter de neste store.  

Siden oppstarten i Trondheim i 1998 har by:Larm vist en egen tilpasningsevne. De første ti årene flyttet den på seg fra by til by, men siden 2008 har den holdt til i Oslo. Og ved å bytte «sesong» fra vinter til høst slapp de unna koronanedstenging. Festivalen ble gjennomført både i 2020 og 2021. 

Etter at 2022-utgaven er over, har by:Larm ambisjoner om å fremme ny musikk også utenom de årlige festivalene, og være avsender av foredrag, masterclasser, seminarer og debatter høst, vinter, vår og sommer. Her ønsker Kristiania, som holder til like ved mange av festivalens venues, å åpne dørene til sine to bygg like ved Akerselva.

Det står i vår formålsparagraf at vi også skal være en kulturinstitusjon, ikke bare en utdanningsinstitusjon.

Administrerende direktør Solfrid Lind ivrer etter å skape enda mer liv på campus. Hun mener det er viktig at Kristiania, som huser Norges største kunstfaglige miljø, er til stede som partner for kulturbransjene i Norge på denne måten. 

– Det står i vår formålsparagraf at vi også skal være en kulturinstitusjon, ikke bare en utdanningsinstitusjon, sier Lind. Kristiania er i likhet med by:Larm en ideell stiftelse. 

Mange lovende artister og band har fått sitt gjennombrudd på by:Larm, der en rekke har hatt koblinger til skolens musikkmiljø. Falito, Navian, Silver Lining, Aiming for Enrike, Pikekyss, Marie Sahba, Ponette, Hanne Mjøen, Espen Folkestad (thatguyespen), Nico & Vinz og Donkeyboy har alle vært navn på plakatene.  

Hver vår arrangerer studentene våre festivalen Kristiania Live. I fire dager bruker vi byens scener, som Salt, Parkteateret osv. Noen av våre studenter kommer inn i festivalprogrammet på by:Larm.

I år skal Ira Nor spille. Hun gikk ut fra Bachelor i låtskriving og produksjon i fjor. De som inviteres til å spille på festivalen er navn en forventer å høre mye fra i årene som kommer. 

Showcase på Spotify 

Studentene på Kristiania gir ut ny musikk nesten hver uke. Den rikholdige spillelista This is Kristiania ble opprettet for drøyt tre år siden som en showcase, og oppdateres ofte. Her finnes over 100 låter fra både studenter og alumni

Fargerik illustrasjon til spillelisten med Kristianske former

Har du hørt?

– Hver vår arrangerer studentene våre festivalen Kristiania Live. I fire dager bruker vi byens scener, som Salt, Parkteateret osv. Noen av våre studenter kommer inn i festivalprogrammet på by:Larm, sier professor Jørgen Langdalen, som leder institutt for musikk. Han legger til at det planlegges et samarbeid mellom Kristiania og Kristiania Live. 

I første omgang er samarbeidet med by:Larm et pilotprosjekt ut året, men Langdalen tenker at denne koblingen er et veldig godt eksempel på et aktivt samarbeid og allianser med arbeidslivet som realiserer Kristianias ambisjoner om å være et arbeidslivsuniversitet på en god måte.  

– For musikk- og kunstfagstudier så ligger det også muligheter for et langsiktig faglig samarbeid. Det faglige samarbeidet kan også gjelde andre fagområder – vi kan lage forsknings- og utdanningsprosjekter sammen. Eksempler kan være teknologifag og mediefag, sier Langdalen. 

Fra en teknologisk side gikk vi inn med digital teknologi for å prøve å forstå arenaene, samhandlingene og effektene, og dermed bedre festivaltilbudet.

Teknologistudenter ved Kristiania har tidligere forsket på festivaldata fra by:Larm 

– Vi brukte dataene til å avdekke hvordan publikum interagerte i publikums- og serveringsområdene, hvordan de flyttet seg mellom scener og på festivalområdene. Det er to sider ved dette: For publikum kan slik informasjon bidra til en bedre tilrettelagt festivalopplevelse, og for festivalledelse og sponsorer kan dette gi verdifull innsikt i hvordan tiltak kan gi mest målrettet effekt, sier dekan Tor-Morten Grønli ved School of Economics, Innovation, and Technologi. 

Han ledet Mobile Tech Lab i dette pilotprosjektet som først samarbeidet med Roskilde festival, så by:Larm og til sist Øya. Deretter satte pandemien en stopp for datainnsamling fra flere festivaler i den runden. 

– Fra en teknologisk side gikk vi inn med digital teknologi for å prøve å forstå arenaene, samhandlingene og effektene, og dermed bedre festivaltilbudet, avslutter Grønli.