Foto av Torry Orderud som står ved siden av et klesstativ.
Suksess med eget klesmerke: Torry Orderud startet IDIOM Oslo etter å ha studert motedesign ved ESMOD Oslo. Foto: Jenny Gladheim Andersson

Helt siden Torry var liten har han hatt en kreativ drivkraft – og allerede på videregående hadde han bestemt seg for at det var motedesigner han skulle bli. 

– Før jeg var ferdig på videregående visste jeg at jeg ønsket å studere motedesign på ESMOD Oslo, forteller han.

Torry bestemte seg tidlig for at han ville utfordre den såkalte «fast fashion»-trenden i bransjen. Om han skulle jobbe innenfor klesindustrien ville han lage klær som ikke bare ser bra ut, men som også kan bidra til å endre den økende bruk-og-kast-mentaliteten. Dette skulle være med å forme ham som designer, og senere også klesmerket hans IDIOM Oslo.

Foto av Torry Orderud som står ved siden av et klesstativ.
Allerede i november i år kan du få en sniktitt på IDIOM Oslos nye kolleksjon.Foto: Jenny Gladheim Andersson

– I den kommende kolleksjonen til IDIOM OSLO vil alle klesplaggene være reversible, slik at du i prinsippet får to gensere i en. Dette skal forhåpentligvis være med på å kutte ned på antallet plagg som hvert menneske må ha i klesskapet sitt, forklarer han.

Utdanningen har betydd mye for meg, fordi det var gjennom ESMOD jeg kom i kontakt med medeiere og produsentene av klesmerket mitt

Fra herremote til unisex

Torry begynte på Motedesigner og modellør fordi han hadde et ønske om å designe klær for menn og finne nye, smarte løsninger innen herremote. Han ville lage klær av god kvalitet, og utvide herregarderoben til å inkludere både stilfulle og komfortable plagg.

– Tiden på ESMOD var både lærerik og utfordrende. Her fikk jeg en helt annen forståelse av klær, da jeg både fikk jobbe med passform og alle de forskjellige detaljene som går inn i å sy et plagg, forteller han.

Torry fikk tilrettelagt studiet slik at han kunne jobbe mot drømmen om å produsere herreklær. I oppgaver der resten av klassen sydde plagg til kvinner, fikk han lov til å jobbe med plagg tilpasset menn. Men etter hvert forstod Torry at kjønn ikke nødvendigvis trenger å være en definerende faktor.

– Derfor er IDIOM OSLO blitt et unisex-merke som vektlegger stoffkvalitet og stil, og ikke kjønn.

Studietur ga kontakter

Det var gjennom en studietur til Kina at Torry møtte produsentene han senere skulle jobbe med for å realisere klesmerket sitt. Til avgangskolleksjonen la skolen til rette slik at han kunne utvikle dette samarbeidet – som resulterte i IDIOM OSLO.

– Utdanningen har betydd mye for meg, fordi det var gjennom ESMOD jeg kom i kontakt med medeiere og produsentene av klesmerket mitt. Jeg fikk også verdifull veiledning og hjelp fra lærerne ved skolen, avslutter Torry.