Kine Johansen står ute ved kysten på Nøtterøy i Tønsberg. Kine har mørkt hår og pannelugg og fregner. Hun har på seg en skjorte med blå og hvite striper, sorte runde briller og smiler.
Kine Johansen hadde jobbet i barnehage i 11 år da hun bestemte seg for å gjøre et karriereskifte. Nå er hun nettstudent i Digital Markedsføring ved Fagskolen Kristiania.Foto: Martin Bülow-Berntzen

– Da barnehagen ble solgt fikk jeg mulighet til å velge hva jeg selv skulle bli når jeg blir "stor", sier Kine spøkefullt.

Hun studerte først sosiale medier ved BI og tok deretter et kurs i Kreativ skriving ved Høyskolen Kristiania. Men kunnskapsreisen endte ikke der, og i januar startet Kine på nettstudiet Digital markedsføring ved Fagskolen Kristiania.

– Kombinasjonen av det psykologiske og det estetiske i digital markedsføring gjør studiet interessant. Jeg liker den helhetlige tankegangen i faget. Blir markedsføringen gjort riktig og planmessig over tid vil det bære frukter, sier hun.

Det gikk ikke lang tid før Kine fattet en fascinasjon for studiet.

– Det er veldig mange aspekter ved digital markedsføring som fascinerer meg. Jo mer kjent jeg blir med faget, desto mer oppslukt blir jeg og vil grave meg dypere ned i det, forteller hun entusiastisk.

Kine Johansen er  nettstudent i Digital Markedsføring ved Fagskolen Kristiania. Hun står ute på gresset ved kysten på Nøtterøy. Kine har mørkt hår med pannelugg, mørke øyenbryn og fregner. Hun har på seg en skjorte med blå og hvite striper og fargede prikker, en hvit klokke, mørkeblå bukser, en sølvring, et svart belte med nagler og runde, sorte briller.
— Jeg har en på snart 17 og en på 10, så det at jeg kan studere hjemmefra gjør at hverdagen lettere går opp. Som nettstudent kan jeg studere på kvelden, og skulle jeg reist bort så kan jeg ta med meg studiene uansett hvor jeg drar, sier Kine.Foto: Martin Bülow-Berntzen

Får hverdagen til å gå opp

Med to barn og jobb på dagtid blir hverdagen fort hektisk. Fleksibiliteten til nettstudiene gjorde det likevel mulig for Kine å kombinere familielivet med videreutdanning.

– Jeg har en på snart 17 og en på 10, så det at jeg kan studere hjemmefra gjør at hverdagen lettere går opp. Som nettstudent kan jeg studere på kvelden, og skulle jeg reist bort så kan jeg ta med meg studiene uansett hvor jeg drar, forteller hun.

Kine er så langt veldig fornøyd med studiet og hvordan det er lagt opp. Selv om undervisningen foregår over skjermen, synes hun det er enkelt å samarbeide med medstudentene, og gi hverandre innspill.

Etter en forelesning er det vanskelig å legge seg til å sove fordi man får så mange nye og spennende inntrykk. Det vi har lært så langt har vært veldig matnyttig.

– Noe jeg synes er veldig positivt er at vi har forelesninger hver uke. Det gjør at delaktigheten blir mye høyere. Man får en helt annen dynamikk med faget når man kan stille spørsmål og bli stilt spørsmål, og få mulighet til å jobbe sammen i grupper. Ettersom det er et kreativt yrke er det veldig fint å få input fra andre, forteller Kine.

Hun skryter også av oppfølgingen fra de faglige og forteller om et godt studiemiljø med engasjerte og imøtekommende medstudenter.

– For meg har det fungert kjempefint å studere på nett. Det har mye å gjøre med at foreleserne er tilgjengelige, og svarer raskt. Det setter jeg veldig pris på. Under forelesninger har så og si alle på kameraene sine. Man kan se og vinke til hverandre, så det blir til en sosial greie, sier Kine.

Matnyttig bransjekunnskap

Digital markedsføring er en yrkesrettet utdanning, hvor du lærer å produsere innhold til ulike digitale flater og spre budskap til utvalgte målgrupper ved bruk av bedriftens egne og betalte kanaler. Gjennom studiet får du løse praktiske caseoppgaver, møte forelesere fra bransjen og lære hva som kreves for å lykkes med markedsføring på nett.

– Det er mye spennende faglitteratur der ute, men man må lære å implementere det i den virkelige verden. Å ha forelesere som jobber i bransjen synes jeg er veldig positivt. I tillegg har vi hatt flere gjesteforelesere. Det er spennende å få ulike perspektiver, sier Kine og legger til:

– Etter en forelesning er det vanskelig å legge seg til å sove fordi man får så mange nye og spennende inntrykk. Det vi har lært så langt har vært veldig matnyttig.

Et hav av muligheter innen markedsføring

I løpet av de siste årene har innholdsmarkedsføring virkelig gjort seg gjeldende. Ifølge Kine vil det fremover være en økende etterspørsel etter dyktige markedsførere som er oppdatert på trendene i markedet.

Digital Markedsføring er en vanvittig stor paraply og du kan fordype deg i mange retninger innenfor faget. 

– Reklame er ikke som det en gang var, så man må være mer snedig på hvordan man skal kunne nå frem til potensielle kunder. Vi kommer til å ha behov for flere som kan faget. Mange har måttet bevege seg ut på nett, men de har ikke nødvendigvis en plan. Til syvende og sist ser man at innhold med mening og forståelse er det som funker.

Kine oppfordrer andre som synes studiet virker spennende om å søke. Selv har hun allerede vurdert å spesialisere seg videre innen faget.

– Hvis du er interessert så er det bare å hoppe i det! Digital Markedsføring er en vanvittig stor paraply og du kan fordype deg i mange retninger innenfor faget. Jeg kunne tenkt med å ta et dypdykk i både språk og det visuelle, avslutter Kine.

Studer_på_nett