Unge mennesker i en zoom-samtale over nett.
Foto: Privat/Skjermdump

Sølve Oftebro og Håkon Askheim Liknes utviklet først idéen om et norsk D&D-konsept under studietiden. Drager og Drottner er en rollespill-podkast som tar sted i en verden etter ragnarok. De ville skape et eventyr inspirert av norrøn mytologi, og historien bak Drager og Drottner fortsetter derfor der mytologien ender.

Mann med kort hår og skjegg sitter i rotete kjøkken og spiller inn podcast
Konseptet ble utprøvd første gang på et kjøkken i en hybel, her sitter «Dungeon Master» Håkon.Foto: Privat

Handlingene er ikke bestemt på forhånd, men det er en historieforteller som ledsager karakterene gjennom historien. De syv musikkteaterutøverne har forskjellige oppgaver, og fem av de spiller karakterer som interagerer med hverandre. Drager og Drottner er altså en type rollespill med en historieforteller.  

– Det hele starter med fem karakter som møtes, og som får oppleve noen av utfordringene av denne verden etter ragnarok, forteller Sølve. 

– Fordi vi er utdannet musikkteaterutøvere har vi lyst til å bruke flere elementer. Dans blir litt vanskelig i podkast da, men hvem vet hva vi kan få til i fremtiden, sier Håkon.

Historien er i stadig forandring, fordi det er terninger som avgjør skjebnen. Dette følger med fra regelsettet til Dungeons and Dragons (D&D), som Drager og Drottner er inspirert av.

– Idéen startet med et ønske om å lage en podkast om Dungeons and Dragons på norsk, sier Håkon.

D&D er et rollespill, der hver spiller har en karakter, og en «Dungeon Master» funger som en historieforteller og dommer i spillet. Man kan spille mange forskjellige og unike karakterer, så spillet blir unikt hver gang. Terningen spiller en viktig rolle, og den aller viktigste terningen har hele 20 sider. Den bestemmer hvor historien går videre og hva karakterene kan gjøre eller ikke.

Nok av tid i 2020

Selve idéen til podkasten kom under studietiden, da Håkon introduserte Sølve for Dungeons and Dragons.  

– Andre året fikk vi idéen til podkasten, men vi hadde ikke tid eller ressurser til å gjør det vi ville med prosjektet på den tiden. Vi holdt kontakten etter studiene var ferdige, og i 2020 bestemte vi oss for å gjennomføre, sier Sølve. 

Det første offisielle møte for Drager og Drottner var 21. september. Utover høsten var det mye planlegging, utvikling av karakterer, historie, komponering av musikk og øving. Det er ikke rent lite å gjøre når du skal skape et slikt konsept fra bunnen av, men resultatet er en helt unik norsk podkast. 

Ung dame med stort afrohår smiler til kamera

Fra studier til scenen på rekordtid

Natalie Bjerke Roland fullførte bachelorgraden i musikkteater i juni 2018.

Reunion

Da de skulle finne utøvere til prosjektet var valget enkelt – de tok kontakt med tidligere medstudenter fra Musikkteaterhøyskolen, nå Høyskolen Kristiania. Det er Martine Wachelin Ugland, Dyveke Christine Sæther, Christoffer Mæland, Anna Amalie Kjelstad og Ina Kristin Johnsen som vekker karakterene i podkasten til live, i tillegg til Sølve og Håkon.

Kvinne med briller, rød lue og rosa overdel sitter foran en laptop på et lite barbord.
Martine Wachelin Ugland under podkastinnspilling på Sennepen Scene i Oslo.Foto: Privat

– Vi kjenner jo hverandre både som venner og som utøvere, så vi vet at vi jobber bra sammen, forteller Sølve. 

De mener at det at de har studert sammen er en klar fordel, og at det bidrar til det gode samspillet – både i den virkelige verden og i eventyret.

 – Det skinner nok gjennom at vi koser oss med å utvikle forholdene mellom karakterene, og vi tror at dette gjør at podkasten får et liv som ikke nødvendigvis handler om D&D, men om disse eventyrene inni historien, sier Sølve. 

Dans i podkasten?

Under produksjonen ønsker de ivrige musikkteaterutøverne å bruke så mange elementer fra sin utdanning som mulig. 

Under studiene har de samarbeidet mye, både i sang, dans og skuespill. De ble godt kjent både foran og bak scenen. Ifølge utøverne tok det ikke lang tid før alt var tilbake til normalen.

– Da vi satt oss ned ved hvert vårt bord, med to meter avstand, og begynte å synge, ble det magisk, sier Håkon.

Jobben bak sceneteppet

Det er ikke bare karakterutvikling som tar tid i produksjon av podkasten. Markedsføring, regnskap og søken etter sponsorer krever også mye tid. 

– Vi har lært å søke om pengene vi trenger for å skape noe. Det er en viktig del av det å jobbe med kreativt arbeid. Det lærte vi mye om gjennom entreprenørskapsfaget på høyskolen, sier Sølve. Dette arbeidet har båret frukter, og de har blant annet fått støtte av Kulturrådet til å videreutvikle prosjektet. Håkon legger til:

– Entreprenørskapsfaget har formet prosessen og produksjonen vi har i Drager og Drottner. Vi hadde jo produsert kunstneriske produkter før, men det å ha kunnskap om faktisk produksjon, planlegging, regnskap og søknadsprosesser har vært essensielt, sier Håkon. 

Sølve nevner også de har lært å sette krav til hverandre, ha tett dialog og samhandle over nett.

 – Fram til nå har vi godt over 1000 arbeidstimer på prosjektet. Det er mye tid, men det er alltid noe vi får utbytte av, både personlig og kreativt, sier Sølve

Setter stemningen med egenkomponert musikk

Alle podkastens elementer settes sammen med egenkomponert musikk. Den setter stemningen i historien og er med på å gi oss et bilde av situasjoner og verden vi er i. Noe av musikken skapes og spilles inn på forhånd, og noe improviseres under innspillingen. Håkon er komponist for all ikke improvisert musikk du hører i podkasten. 

– Når ideen kom om at karakterene også skulle være syngende, så skapte vi musikk slik at hver karakter fikk sin egen sound, sier Håkon.

De mener musikken må ha en funksjon, og de har blant annet laget en åpningslåt. Denne skal sette stemningen, og er inspirert av norrøn mytologi. Låten gir oss så et innblikk i verden og hva vi skal være med på. Du hører alle utøverne synge deg inn i handlingen.

I skrivende stund har de publisert fem episoder av den spennende podkasten, og de lover at det er flere på vei.

En kvinne i mørkt antrekk strekker ut armene på en scene med rød og blå belysning

Bachelor i musikkteater

I scenekunstfeltet vil det alltid være behov for profesjonelle utøvere med scenisk og musikalsk kompetanse.
Les mer og søk