Natalie Bjerke Roland gikk fra studier til scenen på rekordtid. Foto: David Byer.
Natalie Bjerke Roland gikk fra studier til scenen på rekordtid. Foto: David Byer.

Natalie Bjerke Roland fullførte bachelorgraden i musikkteater i juni 2018. Den første sommeren etter studiene ble tilbrakt på Bømlo, hvor hun medvirket i forestillingen ​Evita​. Deretter flyttet hun til Trondheim for å være med i ​Nøtteknekkeren​ og ​Tordenskjold - alle tiders trønder​ på Trøndelag Teater. Nå er hun klar for sin fjerde oppsetning ved teateret, den storslåtte rockeoperaen Jesus Christ Superstar.

–  Jeg ble veldig glad da jeg ble tilbudt åremålskontrakt ved Trøndelag Teater frem til 2022, og takket naturligvis ja, forteller Roland.

At hun gikk rett fra bachelorstudier til profesjonelle jobber som utøvende musikkteaterartist har flere årsaker.

– Jeg tror nok at jeg først og fremst er heldig som har blitt sett. Men jeg har også investert mye tid, energi og penger i å utdanne meg innenfor musikkteaterfaget, sier hun.

Hun har med seg verdifull erfaring fra studiene, som kommer godt med når livet som profesjonell scenekunstner begynner å ta form.

– Jeg lærte veldig mye som jeg har fått bruk for som utøvende musikkteaterartist. I tillegg til verdifull trening i det å kombinere sang og dans, hadde vi en god del gruppeprosjekter gjennom studiet. Da lærer man mye om samarbeid, og det skal man ikke kimse av, sier scenekunstneren.

Den Hemmelige Hagen v Trøndelag Teater tatt av Terje Visnes-kopi.jpg
Natalie i rollen som Rødstrupen i «Den Hemmelige Hagen» av Kjersti Haugen ved Trøndelag Teater. Foto: Terje Visnes.

Soul Girl

I Jesus Christ Superstar har Natalie rollen som én av tre «Soul Girls».

– Akkurat denne oppsetningen av Jesus Christ Superstar har et konsertpreg over seg, og Soul Girls kan vel bli sett på som korister i den sammenhengen. Vi er både i og utenfor handlingen gjennom de ulike scenene, og fungerer som en slags publikumskontakt, forteller Roland.

I tillegg er hun understudy for Silje Lundblad som spiller Maria Magdalena. Det vil si at hun må steppe inn hvis noe skjer og Lundblad ikke selv kan stå på scenen.

I arbeidet frem mot premieren er det mye som skal falle på plass.

– Prøveperioden startet med musikalske prøver, noe jeg tror må være favorittukene mine i en sånn type produksjon. Videre var det prøver i prøvesalen både med koreografi og regi, og en oppkjøringsperiode hvor vi flyttet opp på scenen. Da jobbet vi mye med det tekniske, strekk og overganger, forteller Natalie.

Natalie i Nøtteknekkeren av Mads Bones, Olve Løseth og Kyrre Havdal, ved Trøndelag Teater. Foto: Marco Villabrille.

Tidenes rockeopera

Musikalen, som har blitt beskrevet som «tidenes rockeopera», er fortsatt aktuell, selv etter 50 år. Her pakkes temaer som tro, makt, tilhørighet, vennskap og andre mellom-menneskelige relasjoner inn i et storslått musikalsk drama.

Spilleplanen er ikke spikret enda, men trolig blir det i underkant av 90 forestillinger.

– Det er stas å få være en del av en såpass storslått produksjon. Jeg er ganske fersk i det profesjonelle musikkteatermiljøet, og syns det er spennende og lærerikt å være en del av et variert ensemble med profesjonelle utøvere, avslutter hun.