Tre kvinnlige studenter ved ESMOD Oslo sitter ved en pult i klasserommet på Spikersuppa. Fremfor seg har de ulike typer stoffer. Bak dem står det flere prøvedukker.
På ESMOD Oslos nye studium Fashion Brand Communication, vil studentene få en grundig innføring i markedsføring og kommunikasjon for mote- og livsstilsbransjen.
Avdelingsleder ved ESMOD Oslo, Elinor Johanne Hess, har kort blondt hår, transparente briller på hodet, sennepsgul skjorte og rød neglelakk. Hun sitter ved kontorpulten med en Mac fremfor seg.
– Vi har lenge sett frem til å kunne lansere Fashion Brand Communication i Norge. Tilsvarende studium tilbys ved flere av de andre ESMOD-skolene. Med dette studiet i porteføljen blir ESMOD Oslo som institusjon komplett, sier Elinor Johanne Hess, avdelingsleder ved ESMOD Oslo.

– ESMOD Oslo har i mer enn 30 år tilbudt utdanningen Motedesigner og modellør, og nå gleder vi oss til å supplere med utdanningen Fashion Brand Communication. Som en del av ESMODs internasjonale utdanningsnettverk kan vi hele tiden ta pulsen på den internasjonale bransjen, og kan raskt levere kompetanse som etterspørres, sier avdelingsleder ved ESMOD Oslo, Elinor Johanne Hess.

Med det pågående grønne skiftet er det større etterspørsel enn noen gang etter arbeidstakere som kan omstille merkevarer og kommunisere godt i det nye terrenget.

Kommunikasjon av merkevarer har endret seg raskt de siste årene. Moteindustrien er inne i et viktig skifte, med hensyn til å gjøre bransjen mer bærekraftig. Dette krever store endringer for eksisterende merkevarer, og behovet for kandidater som kan bidra til omstillingen er stort.

– Med det pågående grønne skiftet er det større etterspørsel enn noen gang etter arbeidstakere som kan omstille merkevarer og kommunisere godt i det nye terrenget. Det haster med å utdanne kompetanse for å gjennomføre disse nødvendige endringene, sier Hess.

Lærer å bygge robuste og bærekraftige merkevarer

På Fashion Brand Communication vil studentene få en grundig innføring i markedsføring og kommunikasjon for mote- og livsstilsbransjen. Utdanningen vektlegger arbeid med produktutvikling, gjennom tilpasning og utvidelse av merkevarens sortiment, med nye produktgrupper.

Studentene vil også lære å bygge kjennskap til en eksisterende merkevare, og hvordan man kommuniserer produkter og tjenester mot spesifikke målgrupper.

– Med denne utdanningen kan man jobbe med å videreutvikle merkevarer, for eksempel hvis et klesmerke ønsker å utvide med segmentet sko. Man kan også arbeide med lansering, kommunikasjon og markedsføring av merkevarer i alle digitale og analoge kanaler, forklarer Hess.

Teamleder og studieveileder Dennis Dennis Haffner holder en mobil i hånden. Han har mørkt hår, skjegg, og et smil om munnen.
Noe du lurer på? Vi hjelper deg gjerne! Ta kontakt med våre studentambassadører her!

Ifølge Hess passer studiet for alle som er interessert i mote- og livsstilsbransjen, og som liker å kombinere kreativitet med strategisk tenkning. Etter to år i Oslo har man mulighet til å bygge på med et tredje år ved ESMOD Paris, og oppnå en internasjonal bachelorgrad.

– Ettersom vi tar for oss produktutvikling, vil det være mulig å eksperimentere med fargevalg og produktkategorier man interesserer seg for. I tillegg skal merkevarer spisses, logoer justeres og markedsplaner legges. Studentene får også jobbe med tekst og bilder til digitale kanaler. Det er med andre ord mange spennende tema som skal gjennomgås, forteller Hess.

En komplett moteskole

Institusjonen ESMOD har utviklet seg i takt med mote- og livsstilsmarkedets behov i 180 år. ESMOD International har i dag to utdanningsløp, som de kaller henholdsvis Creation og Business. Med Fashion Brand Communication i porteføljen tilbyr ESMOD Oslo nå studier innen begge disse utdanningsløpene.

– Vi har lenge sett frem til å kunne lansere dette nye studiet i Norge. Tilsvarende studium tilbys ved flere av de andre ESMOD-skolene, slik som Paris, Tokyo og Dubai, sier Hess og legger til:

– Med denne lanseringen blir ESMOD Oslo som institusjon komplett, og vi fortsetter å leve opp til vårt rykte om å levere kompetanse på elitenivå til morgendagens motebransje, avslutter hun.

Studieside + Aktueltsak