I 2019 ble Reklamekollektivet nominert i seks kategorier i SRF KUBEN, og vant en pris. Susanne Yndestad Svendsen (f.v.), Vilde Moen Hudson, Thomas Birkeland, Peder Hiis og Paulus Syvertsen. Foto: Tove Lise Mossestad
Tidligere studenter fra Fagskolen Kristiania startet det prisbelønte Reklamekollektivet sammen. – Vi har en spennende tid foran oss, sier de.
Våren 2013 holdt Thomas Birkeland, Peder Hiis, Susanne Svendsen, Isabelle Svalland og Tord-Rune Skram på å fullføre sine utdanningsløp.
– Vi hadde lite motivasjon til å søke jobber i de eksisterende byråene. På den tiden opplevde vi den lokale reklamebransjen som traust. Løsningen ble å starte Reklamekollektivet, forteller Susanne.
Ville riste i bransjen
De fem var gode venner fra Fagskolen Kristiania i Bergen, og hadde tidligere jobbet sammen på skoleprosjekter og småjobber.
– Studietiden på Kristiania inneholdt alt det en studietid skal gjøre - vi har sekken full av gode historier. Vi lærte tidlig at egeninnsats er avgjørende når man studerer kreative fag, forteller Thomas.
Like før studieslutt fant gjengen seg et lokale i Ytre Arna. Tre måneder etter var byrået klart for å ta imot kunder.
– På den tiden var det ikke vanlig at små, kreative team jobbet i byråer i Bergen. Med Reklamekollektivet forsøkte vi å riste litt i bransjen, og åpne opp for nye måter å levere kreative tjenester på, forteller Susanne.
Etter oppstart vokste Reklamekollektivet fra fem til syv ansatte, da Kine Jakobsen og Christian Wiig startet å jobbe frilans for byrået.
Tidligere studenter fra Kristiania
Siden oppstart i 2013 har elleve personer jobbet i Reklamekollektivet. Ni av elleve har tidligere studert på Kristiania.
– Læringsutbytte fra tiden på fagskolen har vært avgjørende for å gå ut av studiene med selvtillit og kompetanse som er relevant i arbeidslivet, forteller Thomas.
Hva har menneskene i Reklamekollektivet studert ved Kristiania?
Nåværende ansatte: Peder Hiis (Art director / Partner), Vilde Moen Hudson (Graphic Designer) og Paulus Syvertsen (Doer & Partner) har studert Grafisk design. Paulus Syvertsen har også studert Reklame og merkekommunikasjon med Thomas Birkeland (Creative Director og Partner) og Susanne Yndestad Svendsen (CEO / Copywriter / Partner). Jonathan Sætre (Graphic Designer) har ikke studert ved Kristiania.
Reklamekollektivet har blant annet fornyet merkevaren til Sportsklubben Brann. Her Thomas Birkeland og Vilde Moen Hudson.Foto: Reklamekollektivet
Tøff vei å gå
Når vi spør Thomas om han vil anbefale andre nyutdannede studenter å starte egen bedrift, svarer han: «Don´t do it!» før han ler og utdyper:
– Det å starte for seg selv er en hard vei å gå. De færreste lykkes med det. I tillegg er det mange flere gode byråer og tøffere konkurranse i bransjen nå enn det var i 2013.
Thomas anbefaler nåværende studenter å finne de byråene som passer best til sin egen stil og personlighet, og jobbe målrettet mot å komme seg dit.
– Har du riktig hode, driv og nysgjerrighet kan du bli en ettertraktet ressurs før du har fullført studie. Samtidig er det en tøff bransje å komme inn i dersom man ikke er blant de beste, forteller Susanne.
Søker nye impulser
Koronaviruset har ført til tøffe tider for mange private bedrifter. Reklamebransjen er ikke et unntak.
– Det har vært lavere etterspørsel og trykk enn vanlig. Vi har heldigvis sluppet å permittere ansatte.
Susanne forteller at fremtiden til Reklamekollektivet ser spennende ut. Bedriften har startet testprosjektet RK+folk.
– Vi skal samarbeide med andre byråer og kreatører i verden. Hensikten er å kombinere lokal ekspertise med impulser utenfra. Vi må utfordre eksisterende løsninger for å skape kreativitet, sier Susanne.
Vi kommer hele veien til å utfordre oss selv og egen bransje. Det ligger i vårt DNA.
Info
Campus Bergen
Her kan du bli bedre kjent med Høyskolen og Fagskolen Kristiania Bergen, våre studietilbud og hvordan du kan få mest ut av studentlivet i Bergen.