Foto: Linn Tidemandsen

Cecilia fullførte bacheloren i Art Direction ved Høyskolen Kristiania i fjor. Fra januar til mars i år var hun intern i Fuel Reklamebyrå, et engasjement som resulterte i fast jobb som junior Art Director. 

– Da jeg var ferdig med praksisperioden min i The Oslo Company i høst, startet jakten på en arbeidsplass hvor jeg kunne prøve meg på litt forskjellige arbeidsoppgaver, forteller hun.

Under samtalen med Fuel Reklamebyrå fant de fort tonen.

– De viste en genuin interesse for meg, og det var en god samtale. Jeg hadde et oppfølgingsintervju med dem litt senere, og var på besøk der en halv dag hvor vi fikk testet om vi jobbet bra sammen.

Det viste seg å være en god match, og hun var innom et par ganger til før jul, og startet som intern på nyåret.

– Byrået er i en veldig spennende vekstfase. Da jeg startet i januar var det fem ansatte, mens nå er vi blitt åtte, forteller hun.

Fuel Reklamebyrå er et lite byrå som jobber variert. Og kundene er alt fra små virksomheter til store brands.

– Vi jobber for å være en kilde til energi for kundene våre, ved å skape design og kommunikasjon som blir sett, likt og kjøpt. Som byrå og som mennesker er vi genuint opptatt av å bidra til et bedre miljø for folk og samfunn, og trenger derfor mennesker som kan bidra til å hjelpe og påvirke endringsvillige kunder til å tenke annerledes. Og Cecilia er en slik person, forteller Thomas Gude, daglig leder hos Fuel Reklamebyrå.

Lærer mye av de andre

For Cecilia har det å jobbe i et lite byrå vært en unik mulighet til å lære seg mye forskjellig.

– Jeg jobber veldig variert, og jeg får være med på alt fra kreative prosesser med kunder til oppfølging av idéer og grafisk arbeid, sier hun.

Hun lærer mye av de andre hun jobber med, og får prøvd seg på ulike oppgaver.

– Jeg jobber mye sammen med de grafiske designerne vi har, og de lar meg få prøve meg. Så jeg lærer veldig mye av dem, forteller hun.

Som junior Art Director i byrået, jobber hun mye med kreative prosesser og idéutvikling.

– Jeg liker å jobbe kreativt med kunder, og utfordre dem litt. Noen kunder ser tydelig for seg hva de trenger, mens andre har bare et mål. Og da er det mer rom for kreative løsninger, sier hun.

Hun liker den kreative biten godt, hvor hun kan komme med ideer. 

– Jeg har fra starten av følt meg som en fullverdig ansatt, og det har vært en veldig god følelse. Og så føler jeg at jeg kan være meg selv, og at den ujålete-heten blir verdsatt, sier hun.  

Mange muligheter etter Bachelor i Art Direction

Cecilia Medina (til høyre) og medstudent Susanne Møller-Hansen under Gullkalven prisutdeling i 2019.
Cecilia Medina (til høyre) og medstudent Susanne Møller-Hansen under Gullkalven prisutdeling i 2019.Foto: Annette Kriszat

Det er mange muligheter med en bachelorgrad i Art Direction, og graden kan brukes til så mangt. 

– Jeg føler jeg har en utdannelse i magefølelse, i det å ta valg. Det ble vi drillet på gjennom hele studiet.

I og med at utdanningen er såpass bred, jobber de andre studievennene hennes med mye forskjellig.

– Mange jobber i reklamebransjen, noen jobber med TV eller radio. Andre igjen starter egne kreative studioer, eller jobber med foto, mote og styling. Det er så mange muligheter, og det kommer an på hvordan du selv vinkler kompetansen din, sier hun.

Jeg føler jeg har en utdannelse i magefølelse, i det å ta valg. Det ble vi drillet på gjennom hele studiet.

Fellesnevneren er at de jobber kreativt, og denne kompetansen er en viktig del av bachelorstudiet. 

– Den kreative prosessen bak en reklameidé er veldig lærerik. Ved å gjenta den mange ganger, slik vi gjorde gjennom studiet, lærer man seg det kreative håndverket. Og denne kompetansen kan brukes i mange ulike sammenhenger, mener Cecilia. 

– Vær kreativ når du skal søke jobb

Cecilia oppfordrer andre studenter som er på jobbjakt til å være åpne og tenke kreativt. 

– Vær litt kreativ med hvordan og hvor du søker. Om du for eksempel drømmer om å jobbe med reklame er det mange andre steder du kan gjøre det, utover reklamebyråene. Du kan jobbe inhouse, i mediebyråer, eller i kommuner for den saks skyld, sier hun.

Hun mener også det er viktig å være tro mot den man er, for å finne et sted man trives. 

– Jeg tenker det er viktig å være uredd, og vel så viktig er det å være den du er. Du er faktisk på jobb åtte timer hver dag, og da er det viktig at det er et sted du trives og kan være deg selv. I tillegg er det viktig å være tålmodig, denne prosessen kan ta lang tid, men ikke mist motet av den grunn. Se heller på det som en mulighet til å gjøre egne prosjekter, for plutselig blir fritidsprosjektet ditt grunnen til at du finner jobb, avslutter hun.