Foto av faglærer for Grafisk design på Fagskolen Kristiania, Ketil Christensen, som veileder student Fredrik Steen Hagen på Zoom.
Etter at Fagskolen Kristiania la om til digitalt campus, har faglærer for Grafisk design, Ketil Christensen, undervist studentene på nett. Her får student Fredrik Steen Hagen veiledning av Ketil på Zoom.Foto: Fredrik Steen Hagen
Foto av Fredrik Steen Hagen som studerer Grafisk design på Fagskolen Kristiania. Her har han tatt bilde av seg selv på hjemmekontoret sitt.
— Jeg tror det var flere av oss som ble bekymret for undervisningen da vi fikk beskjed om at vi ikke lenger kunne møte opp fysisk på fagskolen. Men jeg er fornøyd, og synes Zoom fungerer bra. Man føler så å si at man er tilstede i et klasserom, sier Fredrik.Foto: Fredrik Steen Hagen

Etter at Kristiania måtte stenge sine undervisningsbygg i Oslo og Bergen, som følge av koronaviruset, har det vært høyt aktivitet på de digitale plattformene Canvas og Zoom. Førsteårsstudent på Grafisk design, Fredrik Steen Hagen, er positiv til den nye digitale undervisningsformen.

– Jeg tror det var flere av oss som ble bekymret for undervisningen da vi fikk beskjed om at vi ikke lenger kunne møte opp fysisk på fagskolen. Men jeg er fornøyd, og synes Zoom fungerer bra. Man føler så å si at man er tilstede i et klasserom.

Jeg synes fremdeles at jeg får et bra læringsutbytte, og den oppfølgingen jeg trenger.

Tilrettelegger undervisningen

I en hverdag hvor man ikke lengre kan møtes fysisk, har de faglige måtte ta i bruk nye undervisningsmetoder. Selv om forelesningene nå er gjort digitale, er målet at studentene skal få det samme læringsutbyttet, og så langt det er mulig, følge studieprogresjonen som er planlagt for dem.

– Til nå har vi gjerne hatt tre dager i uken med forelesninger. Etter Zoom-undervisningen med resten av klassen pleier jeg å arbeide selvstendig med studiene. Vi følger også en fremdriftsplan som gir oss oversikt over hva vi skal forberede til neste forelesning, noe som hjelper på progresjonen, sier Fredrik.

Fredrik og medstudentene på Grafisk design jobber nå med et tema hvor oppgaven er å designe en hjemmeside. Han forteller at faglæreren i dette temaet, Ketil Christensen, gjør det han kan for å tilrettelegge undervisningen, slik at studentene skal få mest mulig ut av de digitale forelesningene.

– Jeg synes fremdeles at jeg får et bra læringsutbytte, og den oppfølgingen jeg trenger. Ketil lager flotte PowerPoint-presentasjoner og videoer med veiledning for hvordan vi skal bruke de ulike programmene vi jobber i. Han er også tilgjengelig utenom undervisning hvis vi har spørsmål, forteller Fredrik.

Foto av student Maren Olava Ask Hütt som sitter på hjemmekontoret med en kaffekopp i hånden.

Sliter du med motivasjon til studier? Dette kan hjelpe!

Motiveres av medstudentene

Foto av Julia Spjøtvold som studerer Digital Innholdsproduksjon på Fagskolen Kristiania. Her sitter hun og jobber på hjemmekontoret sitt.
– Jeg begynner egentlig å trives godt i denne nye hverdagen. Nå kan jeg legge opp dagene akkurat slik det passer meg, sier Julia.Foto: Julia Spjøtvold

Julia Spjøtvold Ohlsson studerer Digital innholdsproduksjon på fagskolen. Hun forteller at det i starten var uvant å ikke kunne møte på campus slik hun pleier, men at hun nå har funnet seg godt til rette i den nye studietilværelsen og trives med hjemmekontor.

Jeg pleier å sette opp fem gjøremål som jeg skal fullføre i løpet av dagen. Da føler jeg meg produktiv, samtidig som at jeg ikke overfyller dagene.

 – Jeg begynner egentlig å trives godt i denne nye hverdagen. Nå kan jeg legge opp dagene akkurat slik det passer meg, sier Julia og fortsetter:

– Zoom som undervisningsplattform fungerer veldig godt. Det er godt å kunne opprettholde kontakten med klassekameratene i denne tiden. I Zoom kan vi se hverandre, dele idéer og vise frem arbeidet vårt, som gir meg masse inspirasjon og motivasjon.

 Julia forteller at de faglige har vært god på å støtte studentene og motivere dem til å jobbe hjemmefra.

– Fagansvarlig Øyvind er veldig tilgjengelig og flink til å gi tilbakemeldinger på det jeg produserer. Han tilpasser oppgavene til den situasjonen vi er i, slik at vi kan løse dem hjemmefra med de ressursene vi har tilgang på.

Fem gjøremål om dagen

For å holde produktiviteten oppe, prøver Julia å strukturere dagene sine og holde på de gode rutinene i hverdagen. Hver morgen setter hun opp en liste med gjøremål og aktiviteter for dagen. Når Julia ikke arbeider med studiet, fyller hun dagene med kreative prosjekter, fotografering, meditasjon og spaserturer.

– Jeg pleier å sette opp fem gjøremål som jeg skal fullføre i løpet av dagen. Da føler jeg meg produktiv, samtidig som at jeg ikke overfyller dagene. Et gjøremål kan for eksempel være å fullføre en skoleoppgave eller gå på butikken. Jeg liker også å begynne dagen med en kort treningsøkt, for da føler jeg meg så mye bedre, avslutter Julia.