Go to main content
En jente står på en scene med lyseblått/hvitt lys i bakgrunnen. Hun har lagt blondt hår og har på seg en hvit kjole. Hun synger inn i mikrofonen og spiller keyboard.

Dette sier Jan-Tore Diesen, førstelektor og studieprogramleder på Bachelor i låtskriving og produksjon. Gjennom årenes løp har han jobbet med musikken til flere av landets mest kjente artister.

– Når du begynner på denne skolen har du trådt inn i et profesjonsdrevet miljø, og er på vei inn i arbeidslivet. Vi forholder oss til studenter mer som kolleger. Det er viktig å ta vare på hverandre, bygge relasjoner og være en god samspiller. Vi jobber mye i team, sier han.

På Institutt for scenekunst, musikk og studio kan du ta utøvende bachelorgrader innen skapning og fremføring av musikk. Studiene er praksisnære og rettet mot sine bransjer.

Studentene praktiserer musikk hver dag på skolen.

Skaper de beste mulighetene

– Vi tar inn forskjellige typer låtskrivere og produsenter, med ulik bakgrunn, for å skape de beste samarbeids- og erfaringsmulighetene, sier Diesen.

Musikkbransjens natur er slik at den hele tiden må skapes og fornyes. Det finnes få rammer og begrensninger, og alle må ta sin egen plass. Diesen sier at det er viktig å ikke være redd for å gjøre feil.

– Innenfor låtskriving er det ikke mye som er feil, men man kan lære av det andre har gjort som tilsynelatende har virket. Vi gir ingen vinneroppskrifter, men ser på hva slags type grep som kan gi slektskap til en lytter, sier han.

Studentene setter stadig opp konserter og showcaser.

Miljøet er viktigst

Nadia Warholm er en av studentene på Bachelor i låtskriving og produksjon. Hun var med på en låtskrivercamp i Trondheim som 14-åring og fikk blod på tann. Med Chris Isaaks «Wicked Game» som favorittlåt, har hun bestemt seg for å skape sin egen plass på musikkscenen.

– Jeg hadde hørt mye bra om selve studiet, men også viktigst av alt: Miljøet! Allerede tre måneder inn i studiet har jeg jobbet med ti andre studenter og skrevet 14 låter.

– Fasilitetene er selvfølgelig en stor bonus. Her er alt av utstyr man kan tenke seg, ulike rom til ulikt studiobruk og hardtarbeidende og kreative sjeler gjør at man legger inn ekstra tid selv, sier hun.

Nadia Warholm studerer låtskriving og produksjon.

Gullalder for norsk musikk

– Vi er midt i en gullalder for norsk musikk og vi er en liten brikke i det, sier Audun Molde, som er førstelektor og studieprogramansvarlig for Bachelor i populærmusikk.

– Det er alltid behov for gode artister og gode låter. Samtidig finnes det ingen fasitsvar og alle må finne sine egne uttrykk og sin egen vei, sier han.

– Du må ha flere bein å stå på. Du kan ikke forvente å leve av å bare være gitarist. Derfor undervises også alle studentene i bransjekunnskap og entreprenørskap, så de skal forstå hvordan musikkbransjen fungerer og hvordan de skal finne sin egen plass der og være med å forme den i framtiden.