Go to main content
To jenter sitter ved et bord. Hun ene forklarer noe tydelig med hendene sine. Hun har kort brunt hår og har på seg en gul hårbøyle. Bak henne sitter det en jente med knallrød genser og rødbrunt hår.

Trenger du egentlig en master i dagens arbeidsmarked?

Studieprogramleder for Master i markedsføringsledelse, førsteamanuensis Tarje Gaustad, forteller at mange arbeidsgivere prioriterer jobbsøkere med mastergrad.

— Stadig flere arbeidsgivere etterspør kandidater med mastergrad, spesielt i de større selskapene med ettertraktede trainee-programmer. Med en master kan man kan søke mer interessante jobber, og starte karrieren litt høyere opp enn med en bachelorgrad, sier han.

Ved siden av å styrke karrieremulighetene, opplever Gaustad at en mastergrad ikke bare handler om det faglige.

— Det handler litt om det personlige også. Når man utdanner seg velger man et fagområde som sitt, og det skal man jobbe med etterpå. Det å fordype seg og bli en ekspert gjør noe med både identiteten og selvtilliten.

Dybdekunnskap

En bachelorgrad gir grunnleggende kjennskap til faget, rammeverkene og de sentrale modellene. Med en master får du mer dybdekunnskap, og lærer i større grad å bruke teoriene.

— Gjennom et masterstudium lærer man å utfordre fagets teorier og modeller. Man stiller spørsmål om hvordan man har kommet fram til denne kunnskapen, hva vi kan stille spørsmål ved, og hva vi egentlig ikke vet så mye om.

Og selv om et masterstudium krever mer innsats enn en bachelorgrad, handler det ikke bare om tung teori.

— Det forlanges at man både leser, øver og deltar mer aktivt i et masterstudium, så det er viktig å være motivert. Et masterstudium skal være litt teoretisk, men vi forsøker å legge det opp ut ifra at alle skal ut i arbeidslivet etterpå. Vi skal skjønne hvordan vi bruker teorien, og bruker mye tid på caser.

Ettertraktet tverrfaglig kompetanse

Etter en Bachelor i markedsføring eller økonomi, trenger du ikke nødvendigvis å ta en master i de samme fagene. Tvert imot kan det gi svært god uttelling å kombinere ulike retninger, som en Bachelor i markedsføring med en Master i teknologi.

— Mange etterspør tverrfaglig kompetanse, så det kan være veldig smart å kombinere fagområder på den måten. Vi har også prøvd å gjøre Master i markedsføringsledelse mer tverrfaglig, og har studenter med forskjellig faglig bakgrunn. Det er veldig forfriskende for klassemiljøet, sier Gaustad.

Ønsker du å ta en mastergrad som gir deg etterspurt kompetanse? Nå har du mulighet til å søke på våre mastergrader. Se hele vårt mastertilbud her!