Som om ikke dette var nok, måtte studentene presentere oppgaven som en interaktiv løsning. Studentene på grafisk design var ansvarlige for – du gjettet riktig – designet, og ga det deretter videre til webutviklerne som fikk magien til å skje. Webutvikling 2 er et emne for studentene på interaktivt design og E-business. Studentene har latt seg inspirere av alt mulig. Noen lagde en talerobot som sier det brukeren skriver, inspirert av universell utforming. Andre lagde en visuell fremstilling av matematiske ligninger. Resultatet ble fascinerende, selv om de fleste kanskje ikke forsto all matematikken bak. Vi tok turen til sluttpresentasjonene, som de dedikerte studentene selv hadde etterspurt å ha, slik at de kunne vise hverandre de ferdige resultatene. (Selv om studentene faktisk fikk sommerferie dagen før #overachievers #heiaheia) 

Så, hvordan ser søvn ut?

Løsningen «Linear Dream» er laget av Grafisk design-studentene Ruth og Mathilde som jobbet sammen med webutvikler Hans Jacob. De tok utgangspunkt i visualisering av søvn, og har visualisert for eksempel REM-fasen (nei, ikke bandet), fasen der vi drømmer mest, og hjernen ofte er mer våken enn kroppen. – Vi har visualisert hver fase av søvn, inkludert drømmer. Vi har tolket forskjellige lyder, og programmert dem inn så de kan dukke opp i hvilken som helst fase av søvnen, akkurat som på ekte. I hver fase går man dypere og dypere inn i søvnen, og det blir mer og mer abstrakt, forteller gruppen. Hans Jakob som var ansvarlig for webutvikling kunne ikke kode akkurat på denne måten fra før, men lærte det underveis.

Her kan du se demovideo av prosjektet:

https://youtu.be/62-DcIyd8_c

Hvorfor søvn?

– Vi ville jobbe med noe abstrakt, og det å visualisere en stemning eller følelse ved å bruke lyd. På en annen side ville webutvikleren ville lage noe som kunne scrolles, og da kom vi frem til denne løsningen, forteller Mathilde. – Det er også vanskelig å velge noe abstrakt. Men, selv om det er abstrakt kan man hente elementer fra virkeligheten også, som vi har gjort med lydene av hundebjeffing, mobilpling og bilalarm, sier Ruth. Studentene kunne selv velge om de ville samarbeide med noen fra et annet studie, eller om de ville gjøre hele jobben selv. Fordi de kan velge å samarbeide, kan studentene øve seg på tverrfaglig jobbing slik det faktisk er i arbeidslivet.

Hvordan var samarbeidet mellom Grafiske Gudinner og KodeKongen?

–Vi hadde mange ideer og tanker hele tiden, forteller Ruth og Mathilde fra Grafisk design. Men det var Hans Jakob, webutvikleren, som «satte oss litt på plass» underveis, siden det kunne bli litt svevende og mange løse tråder til tider. Han måtte jo ha noe konkret å kunne lage, så det var veldig lærerikt å ha ham på laget. – Skulle jeg kodet dette selv, måtte jeg lært meg det og startet fra scratch, forteller Ruth. Studentene har ikke bare lært mer om hvordan de skal samarbeide med andre fagfunksjoner, men også litt om hverandres felt, som litt koding, og hvordan overføre og samarbeide om store filer.

Ambience simulator

En annen gruppe har laget en «atmosfæresimulator», som tar deg gjennom en reise gjennom fire landskap. Dette «point-and-click»-spillet er en stemningsfull løsning, der brukeren kan «reise gjennom» fire landskap. Ved å klikke på elementer underveis, som en kamel, slange eller måne, vil det bevege seg og lage en lyd. https://youtu.be/ZDMCIlTRCbM

Nysgjerrig på hvilke andre ting studentene driver med? Her kan du lese siste nytt om det som skjer på grafisk design.