Marte holder fem ensfargete såper opp foran kamera. En blå, grønn, oransje, gul og rosa.

Kjæresteparet Marte Ravn Tovik og Christopher Espeland Aitken flyttet fra Stavanger til Oslo i 2013 for å studere på Høyskolen Kristiania.

Hun gikk Bachelor i markedsføring og merkevareledelse og han gikk Bachelor i kreativitet, innovasjon og forretningsutvikling.

Ved siden av studiene begynte Marte å lage håndlaget såpe, og har siden 2013 solgt sine produkter til mange land, gjennom den internasjonale markedsplassen Etsy. Blant kundene hennes finner vi blant annet en norsk nordlys-sightseeing-gavebutikk og en subscription box for folk som elsker havfruer …

Eksempel på såper fra Tailored Store. Såpen har mangefarget marmorering.

Fra hobby til business

Etter fullførte studier, flyttet Marte og samboeren tilbake til Stavanger og satset fullt på hobbyen. Der bygget de opp et såpestudio i lokalene til morens bedrift. Hun gir markedsføringsstudiene noe av æren for at hun har hatt suksess med sin egen merkevare.

De ulike mekanismene og teknikkene som fører til salg, og interesse rundt merkevarer er noe hun synes er veldig spennende.

Det var utrolig givende å bygge en merkevare ved siden av studiene, da hadde jeg hele tiden knagger jeg kunne feste teorien på, og kunne sette kunnskap ut i livet fortløpende.

Firmaet Tailored Soap har nå blitt hennes fulltidsjobb, og sammen med sin samboer bygger de nå egen nettbutikk, separat fra Etsy.

Marte er derfor veldig glad for alt hun har lært om påvirkning, forbrukeratferd og markedsføring, og vet at hun skiller seg ut fra andre tilbydere ved å ha god kundeservice, og svare sine kunder raskt, enten hun er på jobb eller i sengen.

Marte i såpestudioet sitt. Hun står foran en arbeidsbenk. På benken er hyller med fargerike krukker og utallige små flasker, samt en mikrobølgeovn.

Har skapt en viral hit

Marte, som i løpet av få år har blitt en kjent aktør i det internasjonale såpemiljøet for sitt innovative design, fikk seg en stor overraskelse da hun oppdaget at den internasjonale, medie-giganten INSIDER Beauty hadde publisert en video som viste frem butikken hennes til hundre-tusenvis av mennesker. Nettbutikken er i skrivende stund en internasjonal viral hit.

– Som et resultat av oppmerksomheten etter videoen har vi fått mange nye følgere på Facebook og Instagram, i tillegg til nye bestillinger. Det har til og med vært noen i Kypros som hadde lyst å åpne en butikk hvor de ville selge produktene våre.

– Kompetansen jeg fikk fra studiene har kommet godt med fram til nå, men vil bare bli viktigere etter hvert som merkevaren vokser, avslutter hun.