2007 - Nettstudium emne
Strategic Planning
Strategic planning gir deg en forståelse for hvordan kompleksiteten i det virkelige liv i forbindelse med organisasjoner, kan struktureres som en prosess.
Når ledere skal drive organisasjonen gjennom et komplekst og stadig skiftende konkurransemiljø, vil en stor utfordring være å finne en god vei i et vidt spekter av informasjon, og å bruke relevante verktøy og teknikker.
Kompleksiteten i det virkelige liv kan struktureres som en prosess som involverer målsetting, analyse av konkurranseposisjonen, valg av strategi, implementering av strategien og tilpasning til tilbakemeldinger over tid.
Alle disse trinnene er avgjørende, og organisasjoner lykkes eller mislykkes alt etter hvor solide de strategiske prosessene er. Det finnes med andre ord ingen enkle svar på strategiske problemstillinger.
Dette emnet består av følgende tema:
- Innføring i strategi, planlegging og struktur
- Utforming av den strategiske planleggingsprosessen
- Selskapets mål
- Selskapet og økonomien
- Selskapet og markedet
- Internanalyse av selskapet
- Strategivalg
- Implementering og evaluering av strategier