2051 - Nettstudium emne
Services Marketing
I emnet Services Marketing lærer man å forstå de tjenesteytende organisasjonene på deres egne premisser og å utforme markedsføringsmål og -strategier deretter.
Tjenesteytende organisasjoner skiller seg fra produksjonsorganisasjoner på viktige punkter. Dette emnet utvikler en forståelse for hvordan systemer for markedsføring av tjenester fungerer, omhandler tjenesterelaterte problemstillinger som utforming av tjenester, kapasitetsstyring og styring av kundeforhold (CRM).
Ledere i servicenæringen rapporterer at produksjonsbaserte modeller ikke alltid er nyttige og relevante. Grunntanken i dette emnet er at tjenesteytende organisasjoner skiller seg fra produksjonsbedrifter på mange viktige punkter, og at de krever en egen tilnærming til planlegging og implementering av markedsføringsstrategier.
Services Marketing består av følgende tema:
- Aspekter som er karakteristisk for ledelse i tjenesteytende næringer
- Kundeengasjement i tjenesteprosesser
- Styre servicemøter
- Kundeatferd i tjenesteytende miljøer
- Posisjonere en tjeneste i markedet
- Målrette mot kunder, styre relasjoner og bygge lojalitet
- Håndtere klager og gjenopprette tjenester
- Opprette tjenester og øke verdien
- Utforme systemer for levering av tjenester
- Prise tjenester
- Kundekommunikasjon
- Styrke verdien ved å forbedre kvalitet og produktivitet
- Balansere etterspørsel og kapasitet
- Lede medarbeidere med kundekontakt
- Organisere for lederskap i tjenesteytende næringer
- Utvikle strategier for transnasjonal virksomhet