2026 - Nettstudium emne
Marketing Insights
Emnet gir deg en solid forståelse for forskningsprosessen samt de praktiske ferdighetene som kreves for å utføre kvalitativ og kvantitativ forskning.
Marketing research ser nærmere på datainnsamlingsmetoder, måleinstrumenter, prøvetakingsprosedyrer og dataanalyseteknikker.
Det legges vekt på å løse markedsføringsproblemer ved hjelp av markedsføringsforskning. Et omfattende casestudiemateriale gir innsikt i forskningsteknikkens problemer og praktiske bruksområder.
Tittelen på dette emnet har blitt endret fra «Marketing Research» til «Marketing Insights» for å belyse hvordan nye metoder for datainnsamling og analyse endrer/transformerer effektiviteten ved forskning på markedsføring. Vennligst se til «Version»-delen i nettemnet for å en fullstendig beskrivelse av endringer gjort i forbindelse med denne oppdateringen.
Dette emnet består av følgende tema:
- Markedsføringsforskningens natur
- Planlegging av forskningsprosjektet
- Sekundære data
- Prøvetaking
- Undersøkelser
- Måling og skalering
- Spørreskjemaer
- Kvalitativ forskning
- Observasjoner og eksperimenter
- Kvantitativ dataanalyse
- Kvalitativ dataanalyse
- Evaluering, rapporter og presentasjon
- Anvendt markedsføringsforskning
- Markedsføringsforskningens bakgrunn: handel mellom bedrifter, tjenester og intern markedsføring
- Global markedsføringsforskning
- Systemer som støtter markedsføringsbeslutninger