2026 - Nettstudium emne
Marketing Insights
Emnet gir deg en solid forståelse for forskningsprosessen samt de praktiske ferdighetene som kreves for å utføre kvalitativ og kvantitativ forskning.
Marketing research ser nærmere på datainnsamlingsmetoder, måleinstrumenter, prøvetakingsprosedyrer og dataanalyseteknikker.
Det legges vekt på å løse markedsføringsproblemer ved hjelp av markedsføringsforskning. Et omfattende casestudiemateriale gir innsikt i forskningsteknikkens problemer og praktiske bruksområder.
Tittelen på dette emnet har blitt endret fra «Marketing Research» til «Marketing Insights» for å belyse hvordan nye metoder for datainnsamling og analyse endrer/transformerer effektiviteten ved forskning på markedsføring. Vennligst se til «Version»-delen i nettemnet for å en fullstendig beskrivelse av endringer gjort i forbindelse med denne oppdateringen.
Dette emnet består av følgende tema:
- Markedsføringsforskningens natur
 - Planlegging av forskningsprosjektet
 - Sekundære data
 - Prøvetaking
 - Undersøkelser
 - Måling og skalering
 - Spørreskjemaer
 - Kvalitativ forskning
 - Observasjoner og eksperimenter
 - Kvantitativ dataanalyse
 - Kvalitativ dataanalyse
 - Evaluering, rapporter og presentasjon
 - Anvendt markedsføringsforskning
 - Markedsføringsforskningens bakgrunn: handel mellom bedrifter, tjenester og intern markedsføring
 - Global markedsføringsforskning
 - Systemer som støtter markedsføringsbeslutninger