2009 - Nettstudium emne
Consumer Behaviour
Emnet lærer deg om hvorfor forbrukerne kjøper det de kjøper, og hvordan de reagerer på markedsføring og reklamepåvirkning.
Vi mennesker kjøper varer og tjenester hver dag – for å spise, kle oss, lese, se, leke, reise, trene, berike oss og kanskje bli kloke. Forbruket er så utbredt at vi ofte ikke er bevisst hvilken betydning det har når det gjelder å forme livet vårt.
Consumer Behaviour har en psykologisk tilnærming til forbrukeratferd og du vil i dette emnet utforske implikasjonene for den enkelte forbruker og markedsfører.
Dette emnet består av følgende tema:
- Folk som forbrukere
- Markedssegmentering
- Nye produkter og nyvinninger
- Oppfatning og personlighet
- Læring, hukommelse og tenkning
- Motivasjon og familieinnflytelse
- Sosial og utviklingsmessig innflytelse
- Innflytelse fra små grupper
- Innflytelse fra sosial klasse
- Kulturinnflytelse og holdninger
- Kommunikasjon og overtalelse
- Nærme seg en beslutning
- Beslutningen og beslutningens konsekvenser
- Forbrukerbevissthet
- Fremtidens forbruker