Studenter tar notater på forelesning. Fagskolestudiet Reklame og merkekommunikasjon ved Høyskolen Kristiania.

Fagskole - Oslo

Reklame og merkekommunikasjon

På fagskolestudiet i Reklame og merkekommunikasjon får du utvikle din kreativitet og får jobbe praktisk med kommunikasjon fra første studiedag.

Oppstart
Høst 2020
Studiested
Oslo
Nivå
Fagskole
Pris
50 600 kr pr semester
1900 kr registreringsavgift
Språk
Norsk
Gjennomføring
Heltid
Studielengde
2 år
Studiepoeng
120
Opptakskrav
Ja, se opptaksinformasjon
Med forbehold om endringer
Opptaket for 2020 er stengt Se vårt tilbud av nettstudier hvor du kan søke opptak hver dag, hele året Se alle våre nettstudier

Drømmer du om å jobbe med kommunikasjon som engasjerer og berører? Fagskolestudiet Reklame og merkekommunikasjon er utdanningen for deg som ønsker å jobbe med kreativ kommunikasjon, enten som Art Director, tekstforfatter eller som kreatør.  

Kreativitet i kommunikasjon er viktigere enn noensinne. Kommunikasjonskanalene har blitt flere og kompleksiteten større. Aldri før har vi hatt tilgang på innhold av så høy kvalitet som det vi har i dag.

Vi blir mer og mer selektive på hva vi bruker tiden vår på. Dette setter enda høyere krav til dem som lager kommunikasjon. God kommunikasjonen i dag må oppleves som sann, relevant og engasjerende, samtidig som den må fungere godt i digitale flater.

På Reklame og merkekommunikasjonsstudiet får du utvikle din kreativitet og får jobbe praktisk med kommunikasjon fra første studiedag. Gjennom workshops, byråbesøk og oppdrag for store og små virksomheter lærer du å lede kreative prosesser, fra idé og konsept til gjennomføring av kampanjer og andre kommunikasjonstiltak.

Studiet gir deg en allsidig kompetanse, som gjør deg til en ettertraktet kandidat i kommunikasjonsbransjen og andre kreative næringer.  

Teamleder og studieveileder Dennis Dennis Haffner holder en mobil i hånden. Han har mørkt hår, skjegg, og et smil om munnen.
Noe du lurer på? Vi hjelper deg gjerne! Ta kontakt med våre studentambassadører her!

Hva lærer du? 

På Reklame og merkekommunikasjon får du kunnskap om modeller, prosesser og verktøy innenfor fagene Art Direction, tekstforfatting og kommunikasjonsstrategi. Andre studieår kan du velge å spesialisere deg innen det fagområdet du liker best.

Du lærer om kreative prosesser og metoder, og vil gjennom hele studiet jobbe med utvikling av ideer og konsepter som kan danne grunnlag for kreativ kommunikasjon. Det meste av dette arbeidet skjer i grupper.

Gjennom hele studiet får du jobbe med innholdsproduksjon for ulike flater som trykte medier, film, radio, digitale- og sosiale medier. Du får løse reelle caser for bransjen, og lærer å anvende ulike dramaturgiske, språklige og visuelle virkemidler, tilpasset både målgruppe og kanal.

I løpet av studietiden din vil vi blant annet fokusere på: 

  • Kreative prosesser og metoder
  • Konseptutvikling og idéarbeid
  • Brukerinnsikt og markedsanalyse
  • Reklame og sosiale medier
  • Digital innholdsproduksjon
  • Visuell kommunikasjon og tekstforfatting

Du får delta i tverrfaglige prosjekter sammen med andre fagskolestudenter på studier som Musikkdesign, Illustrasjon og Design Thinking. Du vil jevnlig bli undervist av gjesteforelesere fra kreative byråer som Dinamo, Trigger, Marveolus, Try Opt og Tante Randi.

Siste semester av studiet kan du søke praksis i en valgfri bedrift. På denne måten får du mulighet til å tilegne deg verdifull bransjeerfaring, knytte kontakter i bransjen og anledning til å vise hva du kan. Målet er at du etter to år på fagskolen skal ha kunnskapen og ferdighetene som skal til for å ta steget ut i arbeidslivet!

Jobbmuligheter

Etter endt utdanning kan du bidra i alle ledd av kommunikasjonsarbeidet ­– fra strategi til utforming kommunikasjonskonsepter.

Du kan lede kreative prosesser, og har lært å anvende ulike dramaturgiske, språklige og visuelle virkemidler i kreativ kommunikasjon og merkevarebyggende kampanjer. Du har også lært å tilpasse budskap og valg av kanal til ulike målgrupper.

Porteføljen du har opparbeidet deg etter to år, gir et godt utgangspunkt for å søke jobb i:  

  • Reklame- eller kommunikasjonsbyrå
  • Mediehus
  • Markedsavdeling i privat eller offentlig sektor
  • Starte eget selskap

Etter fullført fagskoleutdanning kan du dra til utlandet og ta en ettårig påbygging for å oppnå en internasjonal bachelorgrad. Du kan velge å studere i Australia, England, Italia eller Tyskland.

Du kan også søke om opptak til andre året på bachelor i Kreativ markedskommunikasjon, dersom det er ledige studieplasser.

Aktuelt fra reklame og merkekommuniksjon

Se flere artikler fra Fagskolen Kristiania
  • Christina Forstrønen Bruarøy fotograferer et vakker og høstlig landskap fra et stort vindu. Hun har på seg svarte treningsklær og lyst blondt hår i hestehale.

    Rett fra skolebenken og inn i reklamebransjen

    Vetle og Christina fullførte reklameutdanningen før sommeren. Nå har de begge sikret seg relevante fulltidsjobber. Les mer!  
  • Fem fra Reklamekollektivet står på scenen under Kuben 2019. De har nettopp mottatt en pris.

    Fra venner til gründere i kreativt byrå

    Tidligere studenter fra Fagskolen Kristiania startet det prisbelønte Reklamekollektivet sammen.  ­– Vi har en spennende tid foran oss, sier de.
  • Oda Lisberg og Malin Aurora Valkvæ er avgangsstudenter i Reklame og merkekommunikasjon ved Fagskolen Kristiania. Siden mars har de hatt praksis i reklamebyrået Tante Randi.

    Landet praksisplass hos Tante Randi Reklamebyrå

    Oda Lisberg og Malin Aurora Valkvæ hadde fem måneder praksis i reklamebyrået Tante Randi!
  • Portrett av Michael Solbakken og Calle Bjørnqvist.

    Klare for Young Lions 2021

    Young Lions ble i år avlyst som følge av koronasituasjonen. Nasjonale gullvinnere og tidligere Kristiania-studenter Calle Bjørnqvist og Michael Solbakken er klare for neste år.

Studieprogramleder

Aranya Pascale Rusli
Les mer om Aranya Pascale

Kontakt oss

Ønsker du nyhetsbrev?
Ønsker du studiemagasin?
Mobilnummer