Bilde av Jasmina Mahtillo og Esmira Adan på kontoret til reklamebyrået anorak. I bakgrunnen er det fargerike lysskilt.
– Da tiden var inne for å gå ut i praksis, følte vi oss godt forberedt og klare for å teste ut det vi hadde lært på reklamestudiet, sier Jasmina Mahtillo (t.v.) og Esmira Adan. Sammen har de praksis hos reklamebyrået Anorak.Foto: Julie S. Marthinsen

I løpet av andre studieår på Reklame og merkekommunikasjon ved Kristiania, får studentene mulighet til å søke praksis i en selvvalgt bedrift. Praksisperioden er en gyllen mulighet til å opparbeide seg relevant arbeidserfaring, knytte kontakter og få et verdifullt innblikk i bransjen. 

– Vi har fra start av visst at vi ønsket å søke praksisplass. Det er en unik mulighet til å få teste alt vi har lært på skolen i praksis, med ekte kunder og oppdrag, forteller Jasmina.

Lærerik søknadsprosess

Bilde av to jenter i en gul sofa, som smiler til kamera.
– Det er et sosialt og inkluderende studiemiljø ved Fagskolen Kristiania, hvor det er lav terskel for å be om hjelp og innspill, forteller de to reklamestudentene.Foto: Julie S. Marthinsen

For å skaffe praksisplasser må studentene selv kontakte bedrifter de kunne tenke seg å jobbe for. Esmira og Jasmina ble invitert på flere mappevisninger, hvor de personlig møtte opp hos ulike reklamebyrå for å fremvise sitt beste arbeid.

– Mappevisningene i seg selv var en utrolig god læring for oss. Vi sitter igjen med et inntrykk av at mediebransjen er imøtekommende og åpen for studenter, og vi fikk mange gode og konstruktive tilbakemeldinger på arbeidet vårt, sier Esmira. 

Anorak har tatt oss imot med åpne armer. De gir oss reelle oppdrag hvor vi jobber med ekte kunder, og er åpen for å høre på våre tanker og idéer.

Det var imidlertid Anorak som var studentenes førstevalg, og gleden var stor da de fikk tilbud om praksisplass hos det populære reklamebyrået. Det Oslo-baserte byrået har store aktører som SATS, XXL, OBOS og Kirkens Bymisjon på kundelisten, og har de siste årene vunnet en rekke priser for sitt arbeid.  
 
Jasmina og Esmira er svært fornøyde med valg av praksisplass, og forteller at de har blitt tatt godt imot og inkludert fra første stund.  

– Anorak har tatt oss imot med åpne armer. De gir oss reelle oppdrag hvor vi jobber med ekte kunder, og er åpen for å høre på våre tanker og idéer. Vi blir inkludert i alle delene av driften, slik at vi får testet hvordan det er å jobbe innenfor de ulike stillingene i et reklamebyrå, forteller Jasmina.

Teamleder og studieveileder Dennis Dennis Haffner holder en mobil i hånden. Han har mørkt hår, skjegg, og et smil om munnen.

Noe du lurer på? Vi hjelper deg gjerne!

Tett oppfølging 

På reklamestudiet får studentene jobbe praktisk og kreativt med kommunikasjon fra første studiedag, med fag som Art Direction og tekstforfatting. I løpet av utdanningen opparbeider de seg en allsidig kompetanse, innen alt fra strategi til utforming av konsepter, som gjør dem til ettertraktede kandidater i kommunikasjonsbransjen og andre kreative næringer. 

Esmira og Jasmina er svært tilfreds med hvordan studietiden har vært. De forteller at lærerne alltid stiller opp, og gir dem tett oppfølging. 

– Lærerne kjenner oss på et personlig plan, som kanskje er en av fordelene ved at vi er en relativt liten klasse. Vi kan spørre dem om hva som helst, når som helst, sier Jasmina. 

Selv nå som studentene ikke er på skolen, har de full tilgang på veiledning og rådgivning, fra både skole og praksisplass. 

– Nå som vi har praksisplass får vi også jevnlige meldinger fra lærerne som lurer på hvordan det går. Vi kan få veiledning når som helst, og de ønsker å hjelpe oss også nå som vi ikke er på skolen, legger Esmira til. 

Studentene startet praksisperioden 1. mars og skal jobbe 5 dager i uken frem til juni.

Content card double