Dersom du leser videre nedover i saken kan du til sist lese hele chatten som pågikk parallelt med praten.

Hvis du ønsker hjelp til å benytte digitale verktøy i undervisningen, råd om hva du kan gjøre for å skape mer aktivitet eller bare noen å sparre med om læringsdesign nå som du underviser på nett. Ta kontakt med PedTek på e-post pedtek@kristiania.no

Hvis du trenger råd eller noen å snakke med om studenters psykiske helse, ta kontakt med Sosialrådgiver Tevje Akerø Tevje.akero@kristiania.no

Lenke til HKs lille håndbok om mentale verktøy.

Som lovet kommer tips og råd fra deltagerchaten på PedPraten om studentenes psykososiale helse, og hva de faglige kan gjøre for å støtte studentene. Her er noen av spørsmålene som ble stilt og besvart.

Jeg har en liten følelse av at det er noen av studentene som kvier seg med å snakke i Zoom. Har du noen tips om hvordan sette dem i gang?

Er det noen refleksjon knyttet til forskjellen på de ferske førsteklassingene, og de som er kommet lengre?

– Zoom-middag fungerer fint! Trenger ikke spise middag, heller.

– Vi har klassens time fast én gang per uke på Zoom dette fungerer veldig fint.

– Vi har satt opp klassens time som er på fast tid hver uke.  Et møte per år. Der har det vært godt oppmøte.

– Vi har også god erfaring med klassemøter, uavhengig av fag på musikkteater. For generelle spørsmål og litt sosialt. Har to halvtimer per uke per kull.

– Har Zoom-møte to ganger i uken, og med obligatorisk oppmøte. De som ikke er tilstede og ikke har sagt ifra på forhånd blir fulgt opp.

– Førsteklassingene vi har på BA dans åpnet opp til mye tid for en og en faglig veiledning.

– Zoom fungerer godt som kreativ samarbeidsarena. Vi hadde låtskrivingscamp med skole i Mumbai i går. Haugevis med breakoutrooms der de skrev låter i alle rom.

– Jeg merker forskjell på klasser der miljøet er bra fra før vs. klasser der folk ikke kjenner hverandre så godt, og ikke er så trygge på hverandre, færre som bruker bilde/video der.

En Zoom-forelesning på tre timer, er ikke det litt upedagogisk?

– Vil bare dele med dere alle: Underviser i sykdomslære på HK. Har før eksamen satt opp én til én videomøte med studenter som ønsker dette.  Dette har fungert bra og det virker som det treffer noen av studentene som ellers ikke ville stilt spørsmål i klasseromsammenheng. Har brukt tjenesten: whereby.com til dette istedenfor Zoom. Noen har valgt å snakke uten webcamera på.

– Fungerer å dele opp forelesningene i 20-30 min økter.

– Tre timer funker dersom man bruker breakoutroom aktivt.

– 20 min er foretrukket lengde på Zoom.

– I juss og etikk fikk vi så mange diskusjoner at tre timer ikke var nok…

God idé med tips til forelesere – kunne det lages noe tilsvarende for studenter?

– Veldig bra tips med å la studentene invitere oss inn i grupperom.

– Kahoot premium har massevis av spennende muligheter og er gratis for lærere nå.

– Kan også være greit å tenke over at tilpasningen til å være aktiv student i Zoom, eksempelvis i breakoutrooms, er en prosess. Man trenger kanskje å la dem få være i situasjonen flere ganger før de kan jobbe effektivt. M.a.o. bør man kanskje ikke gi opp fordi det ikke går så bra første gang.

– Tips: Pass på å lagre tekst FØR man lukker videomøtet. Den forsvinner med vinduet og er vanskelig å finne i ettertid.

– Virtuell skoleuniform.

– Oppfordre til å skifte bakgrunn, de som syntes det er ubehagelig å invitere inn i det private?

– Å oppfordre studentene til å bruke virtuell background kan gjøre at studentene ikke trenger å vise noe av omgivelsene sine i bakgrunnen. Eksempelvis har Tevje en strålende fin bakgrunn.

– Kanskje introdusere breakoutroom med to og to av type «Snu deg til den ved siden av deg og del erfaringer» – etter at en har gitt opplæring i hvordan du bytter bakgrunn. Og så bygge ut/variere gruppestørrelser.

– Ringte på kveldstid til student som sliter litt og det ble studenten veldig glad for.

– Det er jo viktig med tett dialog mellom faglige og AFSO nå.​