Slik skjuler reklamen seg i hverdagen din

Ung kvinne som viser frem et par sko og en veske til kamera som filmer henne
Mathilde Hogsnes, forsker ved Kristiania, har studert hvordan sosiale medier fungerer som maskiner for påvirkning.Foto: iStock / Filmstax

KUNNSKAP FRA KRISTIANIA: Sosiale medier og influensere

De fleste av oss bruker sosiale medier daglig. Vi scroller, ser, liker og deler.  

Men hvor ofte tenker vi over hvem som egentlig styrer innholdet vi ser? Og hva vi er med på å spre?

Mathilde Hogsnes sitter med en PC på kafeen Backstube og smiler inn i kamera
Forsker Mathilde Hogsnes har studert hvordan sosiale medier fungerer som maskiner for påvirkning ved School of Communication, Leadership and Marketing ved Kristiania. Hogsnes primære forskning ser spesifikt på hvordan vi blir påvirket til å kjøpe produkter og tjenester via sosiale medieplattformer som Instagram og TikTok.Foto: Kristiania.

Forsker Mathilde Hogsnes ved Høyskolen Kristiania har studert hvordan sosiale medier fungerer som påvirkningsmaskiner.  

Hun har sett på hvordan reklame blir pakket inn i vennskap, humor og underholdning – og hvordan helt vanlige brukere blir en del av et kommersielt system. 

– Påvirkning har lenge blitt sett på som et sosialt fenomen. I dagens digitale landskap formes påvirkning imidlertid også av tekniske og kommersielle faktorer. Vi trenger et nytt blikk på hvordan denne påvirkningen skjer, sier Hogsnes. 

Les Kunnskap Kristianias temautgave:

En trygg fremtid starter her

Oppfattes ikke som reklame 

Hogsnes har analysert nesten 4.700 innlegg fra 63 skandinaviske influensere.  

Hun fant at reklameinnhold ofte skjuler seg i inspirerende videoer, morsomme klipp og anbefalinger som virker ekte. 

Kommersielt innhold gjemmes bak det sosiale. Samtidig gjør algoritmer innholdet mer personlig og relevant. Samtidig legger plattformene til rette for at vi handler – her og . Vi påvirkes ubevisst og sprer det videre uten å tenke over det, sier hun. 

Tre usynlige krefter jobber sammen 

I forskningen identifiserer hun tre typer krefter. De virker samtidig når vi bruker sosiale medier: 

  1. Det sosiale – vi påvirkes av venner og influensere vi følger.
  2. Det tekniske – algoritmene og plattformenes design styrer hva vi ser.
  3. Det kommersielle – alt er tilrettelagt for kjøp, klikk og spredning.

Et viktig funn i studien er hvordan helt vanlige brukere selv blir påvirkere. Og det uten at de vet det. Når du liker, kommenterer eller deler et innlegg, bidrar du til å spre kommersielt innhold videre. 

– Slike handlinger på sosiale medier er en del av en kommersiell strategi som driver salg og forbruk. Det skjer ofte uten at vi som enkeltindivider fullt ut forstår vår egen rolle, sier hun. 

Hogsnes mener det er behov for mer åpenhet rundt hvordan plattformene fungerer. Hun etterlyser en bredere offentlig samtale om konsekvensene av at sosiale medier i økende grad styres av kommersielle interesser. 

– Det handler om hvordan plattformene er bygget og hvordan dette påvirker både enkeltpersoner og samfunnet, sier hun. 

Influenserens rolle

Så hvorfor er ungdom en så viktig del av markedsføringen for influensere? Er influensere underholdning, informasjon – eller bare reklame? Og hvilke type influensere er det som har mest kommersielle innlegg? Her er seks artikler av Hogsnes som kan gjøre deg litt klokere på influenser-fenomenet. 

God lesning! 

Påvirkes du av influensere?

Du trodde kanskje ikke at du påvirkes av influensere. Men stemmer det egentlig?
Les mer
Bilde av Mathilde Hogsnes utenfor Kristiania i Kirkegata, Oslo.

Er influensere underholdning, informasjon eller reklame?

Vi må være mer bevisste på hvordan vi lar oss påvirke av influensere og hvilke konsekvenser det har for samfunnet, sier Mathilde Hogsnes.
Les mer

Tenåringsguttene spiller en ubevisst og sentral rolle i markedsføringen

Influenserne skaper innhold basert på følgernes engasjement. Slik blir ungdommer et viktig ledd i markedsføringen.
Les mer

«Badeland-gate» er et prakteksempel på influenser markedsføring «gone wrong»

Stipendiat Mathilde Hogsnes ved Kristiania forsker på influenseres kommersielle praksis i Skandinavia, og skriver om Sofie Elises besøk ved Lustrabadet.
Les mer

Hvordan påvirker influensere deg, egentlig?

Vi anerkjenner influenseres evne til å påvirke. Men hvordan får de det til?
Les mer

Mikro-influensere har flere kommersielle innlegg enn de store

Influensere med mange følgere er mer eksplisitte i markedsføringen enn de med færre følgere.
Les mer

Tekst: Per Olav Solberg, senior kommunikasjonsrådgiver, Kristiania. 

Denne teksten ble først publisert på forskning.no den 17. april 2025 under tittelen "Slik sprer du reklame uten å vite det".

Vi vil gjerne høre fra deg!

Send spørsmål og kommentarer til artikkelen på e-post til kunnskap@kristiania.no

Siste nytt fra Kunnskap Kristiania

  • Hva kan en teaterregissør lære oss om politisk propaganda?
    Kunnskap Kristiania

    Hva kan en teaterregissør lære oss om politisk propaganda?

    Dette gjør at du tror på en historie.
    Les mer
  • Why do authoritarian leaders gain more power during crises?
    Kunnskap Kristiania

    Why do authoritarian leaders gain more power during crises?

    Strong leaders are often seen as confident, decisive, and bold. They act when others can’t. But they must also be held accountable.
    Les mer
  • Somaliske kvinner sliter i møte med helsevesenet
    Kunnskap Kristiania

    Somaliske kvinner sliter i møte med helsevesenet

    Skam, bagatellisering av smerter og lite kunnskap om egen helse hindrer mange innvandrerkvinner å få den hjelpen de trenger.
    Les mer
  • This is how blind people can play vide o g ame s  
    Kunnskap Kristiania

    This is how blind people can play vide o g ame s  

    Gaming is no longer just for the sighted. Blind players are ready — it’s time developers got in the game, too.
    Les mer

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Kunnskap Kristiania er Kristianias kunnskapsmagasin. Vi gir deg nytt om forskning, fag, kunstnerisk utviklingsarbeid og aktuell samfunnsdebatt. Nyhetsbrevet sendes ut to ganger i måneden.
Abonnér