Sannheten få sier høyt: Får du ikke jobb, er strategien din feil

Kvinne som sitter og smiler mot en dame som holder CV-en hennes i hånda
– Hvis du har søkt på 100+ jobber og ikke fått jobb, så er problemet ikke markedet – det er strategien din, skriver høyskolelektor Karl Philip Lund.Foto: UnSplash / resumegenius

KUNNSKAP FRA KRISTIANIA: Strategi

Kort oppsummert:

  • Skal du få jobb, må du tenke som en problemløser – ikke som en deltaker i et lotteri. Jobbsøkerprosessen handler nemlig om strategi. 
  • Karl Philip Lund, høyskolelektor ved Kristiania, mener at de som lykkes i dagens jobbmarked, bygger nettverk, viser verdi og kontakter beslutningstakere direkte. 

(Sammendraget er laget av KI og kvalitetssikret av redaksjonen). 

Seks måneder. Over hundre søknader. Tre intervjuer. Ingen jobb.

Dette er realiteten for mange jobbsøkere.

Jeg skal være brutalt ærlig: Hvis du har søkt på 100+ jobber og ikke fått jobb, så er ikke problemet markedet – det er strategien din.

Masseutsendelser fungerer sjelden

Det sier i hvertfall researchen. Likevel velger 99 prosent samme fremgangsmåte!

Google fant ut gjennom analyser for lenge siden at jobbportaler som Indeed og Monster ga mange søkere, men nesten ingen relevante ansettelser. De sluttet helt å bruke dem i 2012 (ifølge tidligere Google head of People Operation, Laszlo Bock).

Portrettbilde av Karl Philip Lund.
Karl Philip Lund er høyskolelektor ved Høyskolen Kristiania. Han underviser i digital markedsføring og e-handel. Han er også partner i Inevo.no, et selskap som rekrutterer og utvikler digitale talenter.Foto: Inger-Lise Uppman

Hvorfor?

Fordi de beste kandidatene ikke sender ut generiske søknader til hundrevis av bedrifter – de finner smartere måter å skille seg ut på.

Likevel ser jeg jobbsøkere som fortsetter å gjøre det samme: skrive enda en søknad, sende den inn via en portal, vente på svar … og bli skuffet når ingenting skjer.

Det er definisjonen av galskap: å gjøre det samme om og om igjen og forvente et annet resultat.

Jobbsøking er ikke et tallspill – det er et påvirkningsspill. De beste jobbsøkerne har forstått noe fundamentalt:

De bygger nettverk og finner interne anbefalinger. De tar kontakt med beslutningstagere direkte. De viser hva de kan, i stedet for å vente på å bli vurdert.

De posisjonerer seg som løsningen på en bedrifts problem.

Vil du vite hva som fungerer?

Slutt å søke – begynn å skape muligheter. Du trenger ikke å søke på 100 jobber. Du trenger å gjøre én ting riktig.

Finn fem selskaper du virkelig vil jobbe for. Analyser deres behov og utfordringer. Finn personer i selskapet, og kontakt dem direkte med en konkret verdiidé. Bygg en relasjon, ikke en søknadsmal.

Det er sånn du får jobb i dag.

Så, hva skal du gjøre? Skrive søknad nummer 101 – eller endre strategi?

Tekst: Karl Philip Lund, School of Communication, Leadership and Marketing, Kristiania.

Denne teksten ble først publisert i Budstikka den 20. mars under tittelen "Jobbmarkedet er faktisk ikke et lotteri".

Vi vil gjerne høre fra deg!

Send spørsmål og kommentarer til artikkelen på e-post til kunnskap@kristiania.no.

Siste nytt fra Kunnskap Kristiania

  • Gjør Skandinavia stort igjen!
    Kunnskap Kristiania

    Gjør Skandinavia stort igjen!

    Vi trenger den rød-hvit-blå og gule Kalmarunionen. Igjen. Begrunnelsene får du her.
    Les mer
  • Europeiske byer forbyr fossilreklame
    Kunnskap Kristiania

    Europeiske byer forbyr fossilreklame

    Norge har lange tradisjoner for reklameforbud. Er fossilprodukter det neste som skal ut?
    Les mer
  • Arendalsuka: hvem mangler på Norges demokratifestival?
    Kunnskap Kristiania

    Arendalsuka: hvem mangler på Norges demokratifestival?

    Vi trenger en kritisk debatt om hvem som er der og hva de representerer.
    Les mer
  • – Vi må involvere flere stemmer i debatten om kryptovaluta
    Kunnskap Kristiania

    – Vi må involvere flere stemmer i debatten om kryptovaluta

    Utviklingen i markedet det siste året viser en holdningsendring til kryptovaluta.
    Les mer

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Kunnskap Kristiania er Kristianias kunnskapsmagasin. Vi gir deg nytt om forskning, fag, kunstnerisk utviklingsarbeid og aktuell samfunnsdebatt. Nyhetsbrevet sendes ut to ganger i måneden.
Abonnér