Kunne du kjøpt fersk fisk på nett?
-
Sist oppdatert
15. oktober 2025
-
Kategori
Når forbrukere ikke kan sjekke kvaliteten på et produkt – som ved netthandel – blir andre kunders vurderinger ekstra viktig.
KUNNSKAP FRA KRISTIANIA: Netthandel
Kort oppsummert:
-
Stadig flere vurderer å kjøpe fersk fisk på nett, men hva skal egentlig til for å få oss til å trykke "kjøp"?
-
Professor Asle Fagerstrøm viser hvordan kundevurderinger fungerer som digitale kvalitetssignaler som gir trygghet.
-
Hans nye studie avslører fire tydelige kundegrupper – fra de miljøbevisste til de som bare vil ha varen raskt.
(Sammendraget er laget av KI og kvalitetssikret av redaksjonen).
Vi vet at fisk har lavere miljøbelastning enn kjøtt og bør være en del av et sunt og bærekraftig kosthold. Vi vet også at tilgjengelighet har betydning for hva vi velger å kjøpe. Men vil du kjøpe fersk fisk på internett?
Andres vurderinger betyr mye
For at folk skal ønske å handle fisk på nett, må visse kriterier være oppfylt. I en studie vi gjennomførte, fant vi at andre kunders vurderinger var blant de viktigste kriteriene for forbrukere som kjøper fersk laks på nett.
Gode kundevurderinger fungerer som digitale kvalitetssignaler. De gir trygghet om produktets kvalitet, selv når forbrukeren ikke kan inspisere varen fysisk.
Det er altså ekstra viktig på netthandelsplattformer for matvarer at kundevurderinger er tilgjengelige.
Hva legger kundene vekt på når de handler?
I studien brukte vi en spesiell metode for å forstå hvordan forbrukerne verdsetter ulike egenskaper ved et produkt eller en tjeneste. Formålet var å finne ut hva som har størst innflytelse på forbrukernes valg.
Vi analyserte valgene til 1.411 globale forbrukere og fant fire ulike kundegrupper:
- De som vil ha verdi for pengene – Den største gruppen legger vekt på kundevurderinger og pris, og søker kvalitetsprodukter til en rimelig pris.
- De miljøbevisste – Forbrukere i denne gruppen prioriterer bærekraftig fangstmetode og opprinnelsesland.
- De som vil ha varen nå – For dette segmentet er rask levering den viktigste faktoren, noe som understreker behovet for effektive logistikkløsninger.
- De kvalitetsbevisste – Disse forbrukerne baserer kjøpsbeslutningene sine på faktorer som opprinnelse, levering og kundevurdering.
Å forstå de ulike kundegruppene kan hjelpe nettbutikker med å tilpasse tilbudene bedre til ulike behov blant forbrukerne.
Hva betyr dette for nettbaserte dagligvarebutikker?
Funnene i studien antyder at digitale signaler, som kundevurderinger, kan veie opp for den manglende muligheten til å undersøke produktet fysisk når folk handler på nett.
Ved å tilby pålitelig informasjon kan nettbutikker dermed påvirke forbrukerne og fremme sunnere og mer bærekraftige matvalg.
Dette gagner ikke bare forbrukerne. Det gjør også at folk kjøper mer bærekraftige produkter som fisk – som er positivt for matvareindustrien.
Referanse:
Sigurdsson, V., Menon, R. G. V., Larsen, N. M., & Fagerstrøm, A. (2024). Assisting Healthier and More Sustainable Online Food Choices Through Digital Quality Signals: Exploring Preferences and Segments. Australasian Marketing Journal, 33(1).
Tekst: Asle Fagerstrøm, professor, School of Economics, Innovation and Technology, Kristiania.
Denne teksten ble først publisert på forskning.no den 3. september 2025 under tittelen "Vil du kjøpe fersk fisk på nett?".
Vi vil gjerne høre fra deg!
Send spørsmål og kommentarer til artikkelen på e-post til kunnskap@kristiania.no.
Siste nytt fra Kunnskap Kristiania
- Kunnskap KristianiaLes mer
Mat handler om mer enn bare smak
Før maten havner på din middagstallerkenen har både teknologi, forskning og psykologi sørget for at den endte opp nettopp der. - Kunnskap KristianiaLes mer
4 gode grunner til å slutte å scrolle
Hva gjør endeløs scrolling med hodet, relasjonene og roen vår? Høyskolelektor Håkon Njøten viser hvorfor det lønner seg å logge av og løfte blikket. - Kunnskap KristianiaLes mer
I krisetid drukner de gode rådene
Under kriser må nødvendig kriseinformasjon ofte konkurrere med andre budskap på tvers av kanaler. - Kunnskap KristianiaLes mer
Hva kan en teaterregissør lære oss om politisk propaganda?
Dette gjør at du tror på en historie.
