Kunne du kjøpt fersk fisk på nett?

En eldre dame som skjærer en stor fisk på kjøkkenbenken sin
Kundevurderinger kan være avgjørende for om vi velger å kjøpe fersk fisk på nett, viser ny studie ledet av professor Asle Fagerstrøm.Foto: Unsplash / CDC

KUNNSKAP FRA KRISTIANIA: Netthandel

Kort oppsummert:

  • Stadig flere vurderer å kjøpe fersk fisk på nett, men hva skal egentlig til for å få oss til å trykke "kjøp"?

  • Professor Asle Fagerstrøm viser hvordan kundevurderinger fungerer som digitale kvalitetssignaler som gir trygghet.

  • Hans nye studie avslører fire tydelige kundegrupper – fra de miljøbevisste til de som bare vil ha varen raskt.

(Sammendraget er laget av KI og kvalitetssikret av redaksjonen). 

Vi vet at fisk har lavere miljøbelastning enn kjøtt og bør være en del av et sunt og bærekraftig kosthold. Vi vet også at tilgjengelighet har betydning for hva vi velger å kjøpe. Men vil du kjøpe fersk fisk på internett?

Andres vurderinger betyr mye

For at folk skal ønske å handle fisk på nett, må visse kriterier være oppfylt. I en studie vi gjennomførte, fant vi at andre kunders vurderinger var blant de viktigste kriteriene for forbrukere som kjøper fersk laks på nett.

Gode kundevurderinger fungerer som digitale kvalitetssignaler. De gir trygghet om produktets kvalitet, selv når forbrukeren ikke kan inspisere varen fysisk.

Det er altså ekstra viktig på netthandelsplattformer for matvarer at kundevurderinger er tilgjengelige.

Hva legger kundene vekt på når de handler?

I studien brukte vi en spesiell metode for å forstå hvordan forbrukerne verdsetter ulike egenskaper ved et produkt eller en tjeneste. Formålet var å finne ut hva som har størst innflytelse på forbrukernes valg.

Ansattbilde av Asle Fagerstrøm.
Asle Fagerstrøm er professor i markedsføring ved Kristiania og underviser flere fag, blant annet digital markedsføring, forbrukerpsykologi, og atferdsøkonomi. Han leder også forskningslaben Behavioral Lab ved Kristiania hvor forskere bruker atferdsvitenskap, teknologi og design med det formål å demonstrere atferdsendring innen områder som netthandel, helserelatert atferd, privatøkonomi og bruk av tjenester i offentlig sektor.Foto: Kristiania.

Vi analyserte valgene til 1.411 globale forbrukere og fant fire ulike kundegrupper:

  1. De som vil ha verdi for pengene – Den største gruppen legger vekt på kundevurderinger og pris, og søker kvalitetsprodukter til en rimelig pris.
  2. De miljøbevisste – Forbrukere i denne gruppen prioriterer bærekraftig fangstmetode og opprinnelsesland.
  3. De som vil ha varen nå – For dette segmentet er rask levering den viktigste faktoren, noe som understreker behovet for effektive logistikkløsninger.
  4. De kvalitetsbevisste – Disse forbrukerne baserer kjøpsbeslutningene sine på faktorer som opprinnelse, levering og kundevurdering.

Å forstå de ulike kundegruppene kan hjelpe nettbutikker med å tilpasse tilbudene bedre til ulike behov blant forbrukerne.

Hva betyr dette for nettbaserte dagligvarebutikker?

Funnene i studien antyder at digitale signaler, som kundevurderinger, kan veie opp for den manglende muligheten til å undersøke produktet fysisk når folk handler på nett.

Ved å tilby pålitelig informasjon kan nettbutikker dermed påvirke forbrukerne og fremme sunnere og mer bærekraftige matvalg.

Dette gagner ikke bare forbrukerne. Det gjør også at folk kjøper mer bærekraftige produkter som fisk – som er positivt for matvareindustrien.

Referanse:

Sigurdsson, V., Menon, R. G. V., Larsen, N. M., & Fagerstrøm, A. (2024). Assisting Healthier and More Sustainable Online Food Choices Through Digital Quality Signals: Exploring Preferences and Segments. Australasian Marketing Journal, 33(1). 

Tekst: Asle Fagerstrøm, professor, School of Economics, Innovation and Technology, Kristiania. 

Denne teksten ble først publisert på forskning.no den 3. september 2025 under tittelen "Vil du kjøpe fersk fisk på nett?". 

Vi vil gjerne høre fra deg!

Send spørsmål og kommentarer til artikkelen på e-post til kunnskap@kristiania.no.

Siste nytt fra Kunnskap Kristiania

  • Slik bygger du business på deg selv
    Kunnskap Kristiania

    Slik bygger du business på deg selv

    Å bygge en personlig merkevare kan være en krevende, men effektiv investering. Vi gir deg tipsene.
    Les mer
  • Når inkludering blir en konkurransekraft
    Kunnskap Kristiania

    Når inkludering blir en konkurransekraft

    Inkludering er ikke veldedighet, men en strategisk investering som styrker både kultur, kreativitet og verdiskapning.
    Les mer
  • Tre grep for bedre inkludering på arbeidsplassen
    Kunnskap Kristiania

    Tre grep for bedre inkludering på arbeidsplassen

    Innvandrere blir fortsatt diskriminert og ekskludert på jobb. Slik kan du lykkes bedre med inkludering.
    Les mer
  • De skjulte kostnaden e  ved mislykket integrering  
    Kunnskap Kristiania

    De skjulte kostnaden e  ved mislykket integrering  

    Samfunnet går glipp av verdifull kompetanse og innovasjon når høyt utdannede mennesker ikke får relevant jobb.
    Les mer

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Kunnskap Kristiania er Kristianias kunnskapsmagasin. Vi gir deg nytt om forskning, fag, kunstnerisk utviklingsarbeid og aktuell samfunnsdebatt. Nyhetsbrevet sendes ut to ganger i måneden.
Abonnér