Slik endrer spill måten vi lever og lærer 

Mann som panter en flaske på butikken med teksten pantelotteriets tekst om "Blir du vår neste pantemillionær?"
Pantelotteriet er et godt eksempel på hvordan spillmekanismer motiverer oss til resirkulering.Foto: Katrine Lunke/Pantelotteriet

KUNNSKAP FRA KRISTIANIA: Spillifisering

Ville du holdt fartsgrensen hvis du kunne vinne pengene som råkjørerne må betale i bot? I et kryss i Stockholm ble lovlydige bilister med i et lotteri der pengene i potten kom fra bilistene som hadde brutt fartsgrensen. Gjennomsnittsfarten minsket med over 5 km/t. 

Ansattbilde av Jannicke Johansen.
Jannicke Johansen er førsteamanuensis ved Westerdals Institutt for kreativitet, fortelling og design ved School of Arts, Design and Media på Kristiania. Det er spesielt sosial bærekraft, entreprenørskap og brukersentrert innovasjon som interesserer henne. Det å identifisere sosial verdiskapning, og se på hvordan stedskapning (placemaking), kunst og design kan bidra til å skape et samfunn bygget på tillit, trygghet og tilhørighet står sentralt.Foto: Kristiania.

Bak kulissene finnes det fagfolk som bruker denne typen spillmekanismer for å løse andre oppgaver enn å underholde. To av dem er Jannicke Johansen og Gaute Kokkvoll. Sammen har de skrevet boken ‘Spillifisering i praksis’, Norges første praktiske pensumbok om spillifisering. Boken viser hvordan vi kan bruke teknikker fra spillverdenen til å motivere og engasjere, i både utdanning, bærekraftstiltak og tjenesteutvikling.  

Her i Norge ser vi hvordan det å pante flasker for miljøets skyld gir deg muligheten til å vinne en stor pengepremie gjennom pantelotteriet. Motivasjonen øker, og flere resirkulerer. 

 Neste gang du kjenner et lite sug etter å fullføre en oppgave, nå et mål eller bare samle litt poeng, tenk over hva som motiverer deg

Et annet eksempel er Øyafestivalen, som brukte spillifisering for å få deltakerne til å rydde søppel. Ved å samle ølkopper, popcornbegere og sneiper kunne man tjene penger. En enkel, men effektiv måte å belønne ønsket atferd på. Det gjør miljøarbeid både konkret og gøy.  

Spørsmålet er ikke lenger om spillifisering fungerer, men hvordan vi best kan bruke det til å skape verdi, forteller Johansen 

Spillifisering i praksis 

Stanford-forsker Brian Jeffrey Fogg mener vi kun handler dersom disse  tre faktorene er til stede samtidig:   

Bilde av Gaute Kokkvoll.
Gaute Kokkvoll er produktsjef i Factiverse og en populær foredragsholder. Han har mange års erfaring fra norsk og internasjonalt næringsliv. Tidligere var han førstekonsulent i Norden for The Octalysis Group, et av de fremste selskapene i verden innen spillifisering.Foto: Privat.
  • Motivasjon: du har lyst til å gjøre noe. 
  • Anledning: du har muligheten til å gjøre det. 
  • Påvirkning: en trigger som setter i gang handlingen.  

 - Disse prinsippene brukes bevisst i spillifisering, forklarer Kokkvoll. Et varsel som minner deg på en oppgave, et poengsystem som belønner deg eller et visuelt element som skaper nysgjerrighet. Alle disse er designet for å holde deg engasjert.

Men spillifisering kan også brukes i formidling og læring. Seriøse spill, som «Dying in Darfur» lar spillere oppleve hvordan det er å leve i en flyktningleir. Slike spilløsninger gir ikke bare kunnskap, men en sterk emosjonell opplevelse. – Slike spill kan øke engasjementet rundt viktige samfunnsspørsmål, forteller Kokkvoll.

Slik påvirkes du av spillmekanismene

Spillifisering brukes aktivt for å skape bedre tjenester, mer engasjerende undervisning og sterkere samfunnsengasjement. – Hvordan små visuelle elementer, lydsignaler eller belønningssystemer påvirker oss er stadig mer i fokus, påpeker  Johansen. Ulike teknologiske fremskritt, som kunstig intelligens og interaktive løsninger, gjør det også mulig å tilpasse spillifisering til flere ulike behov.  

 - Neste gang du kjenner et lite sug etter å fullføre en oppgave, nå et mål eller bare samle litt poeng, tenk over hva som motiverer deg, oppfordrer Kokkvoll. Er det nettopp de små og gjennomtenkte spill mekanismene som driver deg fremover? 

Referanse: 

Kokkvoll, G., & Johansen, J., M. (2024) Spillifisering i praksis. Universitetsforlaget. 

Tekst: Mikaela da Silva, kommunikasjonsmedarbeider, forskningskommunikasjon og innovasjon, Kristiania. 

Denne teksten ble også publisert på forskning.no den 21. april 2025 under tittelen "Slik brukes spillifisering for å endre måten du oppfører deg på".

Vi vil gjerne høre fra deg!

Send spørsmål og kommentarer til artikkelen på e-post til kunnskap@kristiania.no.

Siste nytt fra Kunnskap Kristiania

  • I krisetid drukner de gode rådene
    Kunnskap Kristiania

    I krisetid drukner de gode rådene

    Under kriser må nødvendig kriseinformasjon ofte konkurrere med andre budskap på tvers av kanaler.
    Les mer
  • Hva kan en teaterregissør lære oss om politisk propaganda?
    Kunnskap Kristiania

    Hva kan en teaterregissør lære oss om politisk propaganda?

    Dette gjør at du tror på en historie.
    Les mer
  • Why do authoritarian leaders gain more power during crises?
    Kunnskap Kristiania

    Why do authoritarian leaders gain more power during crises?

    Strong leaders are often seen as confident, decisive, and bold. They act when others can’t. But they must also be held accountable.
    Les mer
  • Somaliske kvinner sliter i møte med helsevesenet
    Kunnskap Kristiania

    Somaliske kvinner sliter i møte med helsevesenet

    Skam, bagatellisering av smerter og lite kunnskap om egen helse hindrer mange innvandrerkvinner å få den hjelpen de trenger.
    Les mer

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Kunnskap Kristiania er Kristianias kunnskapsmagasin. Vi gir deg nytt om forskning, fag, kunstnerisk utviklingsarbeid og aktuell samfunnsdebatt. Nyhetsbrevet sendes ut to ganger i måneden.
Abonnér