Arbeidsintegrert læring (AIL)

Arbeidslivsrelevans i høyere utdanning står høyt på agendaen hos norske utdanningsmyndigheter og i UH-sektoren. Høyskolen Kristiania - med ambisjon om å være et arbeidslivsuniversitet - ønsker å bidra med forskning på dette området.

Nøkkelinformasjon

✅ Om forskergruppen

Forskergruppen AIL er ditt faglige fellesskap hvis du deler interessen for arbeidslivsrelevant utdanning – enten du er forsker, praktiker fra UH-sektoren eller representant fra arbeidslivet. 

🔎 Fokus og formål

Forskergruppen utforsker hvordan utdanning kan utvikles i samarbeid med arbeidslivet for å styrke relevans og kvalitet.

👥 Deltakere

Etablert i 2023. Gruppen er tverrfaglig sammensatt med representanter fra alle fakulteter ved Kristiania.

🌍 Internasjonalt samarbeid

Forskergruppen har kobling til internasjonale forskningsmiljøer innen work-integrated learning og jobber for å sette AIL på agendaen i både forskning og praksis i Norge. 

💡 Bli en del av nettverket

Åpen for forskere og praktikere som brenner for økt arbeidslivsrelevans i høyere utdanning. 

Hva er arbeidsintegrert læring (AIL)?

Arbeidsintegrert læring (AIL) handler om å koble utdanning tettere til arbeidslivet – slik at studentene får mulighet til å utvikle relevant kompetanse i autentiske læringssituasjoner.

Gjennom aktivt trepartsamarbeid mellom studenter, høyere utdanningsinstitusjoner og arbeidsliv, skapes læring som både styrker studentenes ansattbarhet og bidrar positivt til arbeidslivet. 

Sentrale kjennetegn ved AIL

AIL kjennetegnes av at:

    • Teori og praksis integreres. Studentene får bruke og utvikle fagkunnskap i reelle arbeidsrelaterte prosjekter og oppgaver.
    • Læring skjer i samarbeid. AIL bygger på et partnerskap mellom utdanningsinstitusjon, student og arbeidsliv – med felles ansvar for læring og utvikling.
    • Releksjon og veiledning er en sentral del av læringsprosessen og bidrar til både faglig og personlig vekst. 
    • Flere modeller for AIL. Arbeidsintegrert læring kan gjennomføres på ulike måter – som prosjektpraksismentorordningersimuleringer eller tradisjonell praksis – alt etter fag, nivå og kontekst. 

    Hør mer om AIL og forskergruppen i denne videoen:

    Om forskergruppen AIL

    Forskergruppen er en tverrfaglig arena ved Høyskolen Kristiania som samler forskere og praktikere for å utvikle og dele kunnskap om arbeidsintegrert læring. 

    Etablert: 2023

    Deltakere: Tverrfaglig sammensatt med representanter fra alle fakultetene på Kristiania

    Mål: Å sette AIL på agendaen i både forskning og praksis, nasjonalt og internasjonalt

    Vil du bli en del av forskningsgruppen, eller ønsker du å samarbeide med oss? Kontakt AIL@kristiania.no.

    Andreas Norgår Thon

    Thon er førstelektor ved institutt for ledelse og organisasjon ved Kristiania. Han leder forskningsgruppen AIL.
    Kontakt Andreas

    Borghild Brekke Hauglid

    Hauglid er førstelektor ved institutt for ledelse og organisasjon ved Kristiania. Hun er en viktig del av forskningsgruppen AIL.
    Les mer

    Per Lauvås

    Lauvås er dosent ved School of Economics, Innovation and Technology. Han er en viktig del av forskningsgruppen AIL.
    Les mer