Arbeidsintegrert læring (AIL)
Arbeidsintegrert læring (AIL)/Work Integrated Learning (WIL) er et godt etablert internasjonalt forskningsområde. AIL som begrep favner både utdanning som institusjonelt nivå, og undervisning som studentrelatert aktivitet og læringsprosess – Work Intergrated Education og Work Integrated Learning.
Som definisjon av AIL støtter forskergruppen seg på International Journal of Work Integrated Learning (2022): “An educational approach that uses relevant work-based experiences to allow students to integrate theory with the meaningful practice of work as an intentional component of the curriculum”.
Forskergruppen AIL ble etablert i 2023 og representerer hele fagmiljøet ved Høyskolen Kristiania.

Andreas Norgår Thon
Forskergruppen AIL skal:
- jobbe målrettet med utvikling av kunnskap om utdanning og undervisning knyttet til arbeidsintegrert læring
- bidra til etablering av en tydelig definisjon og begrepsapparat knyttet til arbeidsintegrert læring i Norge
- utvikle kunnskap om hvordan arbeidsintegrert utdanning styrker studentenes mulighet for ansettelse i relevant arbeid (readiness and employability)
- utvikle og formidle god pedagogisk praksis
- legge til rette for deling av kunnskap internt ved høyskolen, eksternt i UH sektoren, samt i det internasjonale forskningsmiljøet tilknyttet WIL
- søke midler til forskningsprosjekter og stipendiatstillinger (PhD´er)
Resultatene av forskning på egen undervisning, og andre forskningsprosjekter, skal publiseres i vitenskapelig tidsskrifter, formidles på konferanser nasjonalt og internasjonalt, formidles gjennom antologier, fagbøker og populærvitenskapelige artikler.