Trine Laugaland smiler mot kameraet med to lilla sofaer bak seg
Trine Laugaland (26) skriver nå på sin mastergrad i ledelse. Det er kombinasjonen av det gode sosiale miljøet og den oppdaterte undervisningen som gjør studiet unikt!Foto: Kristiania/Mathilde Seppola Danø

Trine Laugaland studerer Master i ledelse på Kristiania i Bergen. Nå går hun siste året i studieløpet og skriver mastergrad samtidig som hun jobber fulltid som HR- og rekrutteringskonsulent. Hun beskriver miljøet på studiet som unikt, og mener det er et godt utgangspunkt for god læring.

–  Fra første skoledag ble klassen på 25 studenter som en liten familie. Studenter fra andre høyskoler og universiteter kan bli sjokkerte over at det er mulig å ha så små klasser, forteller Trine.

Masterstudentene på Campus Bergen har sitt eget bygg med store klasserom, kaffemaskin og skolens gamle pub som sosialt lokale hvor de får styrket klassemiljøet med sosiale eventer.

– Det er nettopp i de små klassene at diskusjonene blir gode og studentene får best mulig læring. Dersom motivasjonen er lav, kommer det trygge og gode klassemiljøet godt med, forteller hun.

Populært og anerkjent studium

Master i ledelse er et populært og anerkjent studium ved Kristiania, og er kjent for å gjøre det svært godt i Studiebarometeret, den årlige undersøkelsen hvor studenter sier sin mening om utdanningene sine. Tidligere studenter jobber i dag i selskaper som Equinor, NORCE Norwegian Research Centre, Nordea, NAF, Fremtind, JobZone, Storebrand og Tine.

Det hender ofte at studentene får jobbtilbud før de er ferdige med utdanningen. Det er likevel ingen spisse skuldre å spore, forteller Trine.

Dette er vennene dine og alle vil deg godt.

–  Dette er vennene dine og alle vil deg godt. Vi arrangerer blant annet fester, bowling, lazer tag og julebord. Det er et sted hvor man kan gå om man vil – der er det alltid plass, sier hun.

Klassen består av en god blanding av ulike bachelorstudenter som møtes på Kristiania. I klassen til Trine tok nærmere halvparten av studentene en bachelor på Kristiania, mens den andre delen kommer fra andre høyskoler og universiteter. Til felles har de at ønske om å lære mere om ledelse på Kristiania.

–  Man merker at folk er mer motiverte enn på bachelorstudiet – de kommer med et ønske om å lære og å forstå hvordan alt henger sammen og ønsker eksempler fra arbeidslivet. Vi vet alle at vi skal inn i arbeidslivet om et øyeblikk, sier Trine.

Trine-i-samtale.jpg
"På studiet blir det lagt opp til mye diskusjon, slik at læring skjer mellom studentene"Foto: Mathilde Seppola Danø

Lærer av ledere

Trine forteller at hun selv i likhet med flere medstudenter ønsket mer kunnskap før de går ut i arbeidslivet. Med en bachelorgrad i lommen har studentene mye teoretisk kunnskap. Mastergraden bygger på denne kunnskapen med praktisk læring som hjelper med overgangen fra studentlivet til arbeidslivet.

–  Forelesningene og pensumet er oppdatert, og forelesningene er lagt opp til å begynne å bruke kunnskapen vi allerede hadde fra bacheloren. Eksamenene kan være basert på caser fra ekte bedrifter – dermed blir det praksisnært og gjør deg klar til arbeidslivet, forklarer Trine.

I forbindelse med en eksamen dro masterstudentene på bedriftsbesøk der de fikk intervjue ledelsen hos Avo Consulting i Bergen.

– Vi intervjuet lederne om ledelse og brukte det opp mot teori da vi skrev eksamen. Slik blir det knyttet bånd mellom teori og praksis i arbeidslivet. Vi må vise at vi forstår teorien og kan bruke den, ikke bare skrive en oppgave der vi siterer andre, utdyper hun.

Kristiania følger trenden og det man vil møte i dagens næringsliv.

Masterstudentene får et godt forhold til hverandre, men også til foreleserne sine. Trine forteller at det kreves en stor del selvdisiplin i studiet, men at de blir oppfordret til å spørre spørsmål og sende foreleserne melding dersom de sitter fast.

– Det er ingen som viser 10 år gamle, utdaterte powerpointer – her føler jeg at Kristiania følger trenden og det man vil møte i dagens næringsliv, slår Trine fast.

Trine forteller at studentene kan velge mellom praksis, utveksling og spennende valgfag i tredje semester. Dermed har studentene mulighet til å selv bestemme hvordan og hva de ønsker å lære.

Trine og en annen veninne snakker og ler sammen i en sofa.
- På skolen er det ingen høye skuldre - dette er vennene dine og alle vil deg godt, sier Trine.Foto: Kristiania / Mathilde Seppola Danø

Fikk jobbtilbud mens hun studerte

En mastergrad er ikke for alle. I klassen til Trine ønsker studentene å gå videre med utdannelsen på ulikt grunnlag, men en ting har de til felles: Nå er de klare for arbeidslivet!

–  Jeg var ikke 100 prosent klar for arbeidslivet før jeg startet på Master i ledelse. Denne graden ga meg selvtillit og motivasjon til å ta arbeidslivet med storm!

Trine fikk fulltidsjobb som HR- og rekrutteringskonsulent i Wood før hun leverte mastergraden sin. På PC-en har hun en egen mappe for hva hun har lært på studiet, som det kan være nyttig å dra frem i ulike scenarioer på jobb. Etter snart to år som student på master i ledelse, mener Trine at det sosiale miljøet er kjernen til at mastertiden har vært så god. Det gode arbeidsmiljøet kombinert med praktisk og oppdatert læring er det som gjør henne selv og resten av klassen klare til å gå ut i arbeidslivet.

Her er Trines fem grunner til å studere Master i ledelse:

  • Små klasser
  • Dyktige forelesere som bruker praktiske eksempler
  • Eget masterområde på campus
  • Blokkundervisning som gjør det lettere å fokusere på ett emne av gangen
  • Undervisningen er basert på det som faktisk skjer i arbeidslivet

Master i ledelse + veiledning content card