Bilde av Alicia Widlund og Michelle Holmstrøm foran Wallmans.
— Det var en spontan avgjørelse å flytte til Norge. Vi hadde en danselærer i Stockholm som kjente en faglig ved Kristiania, og som foreslo at vi skulle søke på kommersiell scenekunst. Vi tenkte at vi kom til å angre om vi ikke tok sjansen – og bestemte oss for å hoppe i det, forteller de to svenske jentene, Alicia Widlund og Michelle Holmstrøm. Foto: Kristiania/Victoria Dahlen

Kommersiell scenekunst er et veldig bra studium om man vil inn i bransjen. Vi trente en del på auditionteknikker for å forberede oss til arbeidslivet. Alle lærerne har også en fot i bransjen, som gjorde at vi fikk gode kontakter, forteller Alicia og Michelle.   

Til auditiontreningen på skolen kom det eksterne aktører blant annet fra MGP, Stjernekamp og Wallmans.  

Bilde av Alicia Widlund og Michelle Holmstrøm utenfor Walmanns.
– Den største forskjellen fra å studere i Stockholm i forhold til Oslo, er størrelsen på dansemiljøet. I Stockholm blir man fort én i mengden, mens i Oslo og ved Kristiania vet man hvem de fleste er. Det blir litt mer intimt, forteller Alicia og Michelle. Foto: Kristiania/Victoria Dahlen

– Aktørene kalte inn to eller tre stykker til en ekte audition etter dette. Både Michelle og jeg ble kalt inn på audition på Wallmans og syntes det var veldig spennende, sier Alicia.  

Drømmen vår var jo å kunne leve av å jobbe med dans. Det at den drømmen har gått i oppfyllelse er helt uvirkelig.

Dansende servitører

Michelle og Alicia hadde på forhånd fått beskjed om at Wallmans kun skulle ansette én person og ble derfor veldig overrasket da de begge ble ringt opp.  

– Alicia ble ringt først og fikk vite at hun fikk jobben. Da jeg ble ringt, tok det litt tid før jeg forstod at også jeg ble tilbudt jobb. Jeg kunne ikke tro at det var sant. Den dagen kunne jeg ikke slutte å smile, forteller Michelle.  

Wallmans Salonger er et skandinavisk underholdningsselskap som tilbyr et såkalt dinnershow, hvor konseptet er å kombinere en festmiddag med forrykende shownumre. Alicia og Michelle jobber som både dansere og servitører.

– På Wallmans presenterer vi et show med sangere, dansere og akrobater. Det er ikke et sammenhengende show. I løpet av kvelden er det flere pauser, hvor vi som står på scenen serverer gjestene. Konseptet er å bryte barrieren mellom artistene og publikum, forteller Alicia.

Michelle forteller at hverdagen som danser på Wallmans er travel.

– Man er veldig opptatt med en slik jobb. Vi jobber stort sett alle helger bortsett fra helligdager, men vi får drive med de vi elsker så det er verdt det.

Møttes gjennom dansen

Alicia og Michelle ble kjent da de begge studerte dans i Stockholm. De to har likevel ulike historier om hvordan de først ble interessert i dans.

– Jeg har danset hele livet. Mamma meldte meg på danseklasser fra jeg var veldig ung. Siden da har det bare vært dans, minnes Michelle.

For Alicia begynte dansekarrieren senere.

– Jeg startet ikke med dans før jeg var 15 år. Jeg husker vi satte opp musikal på ungdomsskolen hvor vi hadde laget et diskonummer. Jeg elsket det og bestemte meg for å begynne med diskodans etter dette, forteller Alicia.

Praksis i Stjernekamp

Den ettårige fagskoleutdanningen i kommersiell scenekunst ved Kristiania er prosjektbasert og praksisrettet. I tillegg til auditiontrening, har studentene workshops med erfarne aktører fra bransjen og får mulighet til å ha praksis i ulike produksjoner. Alicia og Michelle var så heldige å få ha praksisplass i Stjernekamp.

– Vi fikk praksisen gjennom en auditiontrening på skolen. All øvingen skjedde utenfor skoletid, og vi danset ofte fra morgen til kveld. Det var lærerikt, gøy og spennende. Vi fikk danse med flere kjente artister til ulike dansestiler og fikk oppleve hvordan en ekte TV-produksjon foregår, forteller de to.

Studentene på fagskoleutdanningen i kommersiell scenekunst kan velge mellom tre ulike fordypningsfag: dans, musikkteater eller skuespill.

– Vi valgte begge dans som fordypning. På en vanlig dag hadde vi ofte to danseklasser, hvor vi lærte alt fra koreografi til ulike teknikker og sjangre innen dans, forklarer Alicia og Michelle.

Mot slutten av studieåret skal studentene gjennomføre en større forestilling, som utvikles i samarbeid med profesjonelle aktører og fremføres på en ekstern scene.

– Sluttproduksjonen er et eget fag. Siden vi gikk dans, var målet å gjøre en forestilling med én times varighet kun bestående av dans. Vi fikk mulighet til å vise de forskjellige dansestilene vi hadde lært gjennom året. Det var magisk å se hvor mye alle i klassen hadde utviklet seg i løpet av skoleåret, forteller Alicia.

Forlenget kontrakt  

Alicia og Michelle forteller at de gjennom studiet fikk et nært forhold til medstudentene i klassen og gode kontakter i bransjen. De presiserer at man likevel må jobbe hardt for å få mest mulig ut av utdanningen.  

– Både Michelle og jeg satte oss tydelige mål og bestemte oss for å gjøre mest mulig ut av året. Om du også gjør det, tror jeg du vil få det helt fantastisk. Mange dører kan åpnes med dette studiet, om man bare jobber for det, sier Alicia.  

– Drømmen vår var jo å kunne leve av å jobbe med dans. Det at den drømmen har gått i oppfyllelse er helt uvirkelig, supplerer Michelle.  

Kontrakten med Wallmans var i utgangspunktet på ett år, men Michelle og Alicia kan nå røpe at de har fått forlenget engasjementet.  

– I danseverdenen er det vanskelig å få lange kontrakter. Det er derfor utrolig spennende å få jobbe på Wallmans et helt år – og nå skal vi få jobbe her enda ett år, avslutter Alicia.