En gruppe mennesker poserer foran kamera mens de smiler. De er alle ansatte i Sandwich Brothers & sorbet sisters, bortsett fra professor Nils Høgevold som står helt ytterst i blå skjorte. Foto.
Kristiania samarbeider tett med virksomheter og norsk næringsliv for å heve kompetansen til de ansatte og skape verdi for arbeidslivet. Her er professor Nils Høgevold sammen med medarbeidere i Sandwich Brothers og Sorbet Sisters som fikk smake på næringsrelevant kompetanseheving i høst.Foto: Live Sørdal

Den 26. oktober gjennomførte Kristiania workshoppen om salg og kundebehandling for Sandwich Brothers og Sorbet Sisters i forbindelse med åpningen av en ny kafé på Glassmagasinet.

 Studentene sitter med bøyde nakker over skrivepulter i en firkantformasjon vendt mot professor Nils Høgevold som foreleser til forsamlingen. Foto.
Operations Manager ved Sandwhich Brothers and Sorbet Sisters, Live Sørdal, sier at tilbakemeldingene fra deltagerne er svært gode, og at de gjerne kommer tilbake for å lære mer på Kristiania. Her gir professor Nils Høgevold eksempler på hvordan gode kunderelasjoner kan bygges opp.Foto: Live Sørdal

Det er en del av Kristianias samfunnsoppdrag å formidle kunnskap.

Selskapet produserer og selger økologisk sandwich og pinneis til privat- og bedriftsmarkedet og tilbyr arbeidspraksis og nettverk for ansatte med bakgrunn fra blant annet Syria, Somalia og Etiopia.

Kristianias mål for alle samarbeid med norske virksomheter er å bidra til reell verdiskapning og en bærekraftig samfunnsutvikling. Da Sandwich Brothers og Sorbet Sisters tok kontakt med Kristiania med et ønske om kunnskap og inspirasjon til god kundebehandling, var ikke professor ved institutt for markedsføring ved Kristiania, Nils Høgevold, vond å be.

– Det er veldig lett å si ja til positive initiativ som dette. Både for Kristiania og meg personlig føltes det helt riktig å bidra. Det er en del av Kristianias samfunnsoppdrag å formidle kunnskap, forklarer Høgevold.

Positive opplevelser på Kristiania

Målet til Sandwich Brothers og Sorbet Sisters er at alle ansatte skal føle mestring når de jobber i kafeen. Dette er viktig for å gjøre en god jobb der – og for å lykkes videre i det norske arbeidslivet. På workshop-menyen stod derfor god kundebehandling, salgsteknikker, grunnprinsippene for å lykkes med nyåpninger, og hvordan man skaper gode kunderelasjoner.

– Dette er både arbeidslivs- og næringslivstrening i praksis. Man lærer teori som man så kan bruke ute i kafeen, sier Høgevold.

Han forklarer at sosiale arrangementer som dette knytter Kristiania tett til arbeidslivet. Live Sørdal jobber som Operations Manager hos Sandwich Brothers og Sorbet Sisters og var med på å arrangere workshoppen.

Tre studenter sitter ved en skrivepult mens de diskuterer seg i mellom. Det er en mann og to kvinner som samhandler. Foto.
Under workshoppen ble de ansatte delt inn i mindre grupper for å diskutere problemstillinger og pensum.Foto: Live Sørdal

Workshoppen ga oss en skikkelig pangstart!

– Workshoppen med Høgevold ga oss en skikkelig pangstart når det gjelder hva som er viktig å tenke på i en salgssituasjon, og jeg tror virkelig at alle lærte masse, sier hun.

Hun forklarer at de ønsket å samarbeide med akkurat Kristiania fordi bedriften har hatt mange positive opplevelser med høyskolen tidligere. Frem til september har de lånt Kristianias kantinekjøkken hver ettermiddag, og Sørdal forklarer at de opplever høyskolen som interessert, nytenkende og støttende.

– Vi jobber på en relativt uortodoks måte, og derfor er det ekstra gøy at andre også syns det er kult!

En utrolig evne til å kommunisere

Tilbakemeldingene fra deltagerne var mange og positive. Sørdal forteller at deltagerne føler seg inspirerte, og at de ønsker å sette i gang med å teste teknikkene med det samme.

– Flere har fortalt meg at de syntes det var morsomt å høre på Høgevold, og at det var spesielt interessant å lære om viktighet av kroppsspråk i en service-situasjon.

Sørdal sier at Kristiania-professoren oppleves som veldig faglig sterk, i tillegg til at han har en utrolig evne til å kommunisere og få de ansatte inspirerte.

Sanaa Tamim var en av deltagerne på workshoppen. Hun kommer til å jobbe som kafémedarbeider og barista i kafeen. Etter arrangementet takket hun Høgevold for kurset.

– Vi lærte mange viktige ting, blant annet hvordan vi kan lykkes med å drive en god kafé, samt hvordan vi kan gi kundene best mulig service.  Høgevold ga oss rett og slett utrolig mange gode råd, avslutter en fornøyd Tamim.