Foto av Thomas Strypet
Thomas Strypet visste ikke hva han skulle utdanne seg som, men med Bachelor i digital markedsføring fikk han et spennende yrke som er i stadig utvikling.Foto: Ane Undhjem

Vi vet ikke alltid hva vi skal bli når vi blir «voksne». Noen ganger tror vi at fremtidsplanen er klar, men så endrer ønsker seg og vi ser annerledes på voksenlivet. Slik var det for Thomas Strypet (25). Thomas har alltid vært en aktiv og sportsinteressert fyr. Da han vokste opp var drømmen en karriere innen fotball, men etter hvert som han ble eldre, fikk han andre interesser og mål.

– Det var skikkelig vanskelig å kjenne at jeg måtte peile ut en ny kurs for fremtiden. Jeg gikk på videregående, og mange rundt meg visste hva de ville gjøre eller hvor de ville studere. For meg var det ikke like enkelt, men så dro klassen min på en studietur til Kristiania, eller Westerdals, som det het den gangen, forteller Thomas.

Der fikk han for første gang øynene opp for Bachelor i digital markedsføring. Mulighetene som ble lagt på bordet virket endeløse, og Thomas kjente seg både inspirert og motivert.

Fikk verdifull innsikt og kunnskap

– Det beste var at vi fikk et grundig innblikk i hele økosystemet for markedsføring på nett. Vi hadde også flere utrolig engasjerende emner og lærte mye om hvordan informasjon lagres, hvordan folk beveger seg på nett og psykologien bak valgene vi tar, sier han.

Studieløpet bød på en blanding av markedsføringskunnskap, men også metodikk og strategi, samt tverrfaglige kurs han selv har fått bruk for i arbeidslivet.

 – Vi lærte også mye om psykologi, etikk og juss på nett. Hele forløpet var helhetlig og veldig bra, forteller Thomas. 

Ansetter flere fra Kristiania

Thomas skjønte i løpet av studiene at han ville jobbe med sosiale medier og søkemotoroptimalisering, og han ville jobbe i et byrå. Ikke bare fordi byråer lar folk arbeide i bredden, men også fordi han ønsket å jobbe et sted hvor det var mulig å fortsette å lære om de spesifikke kanalene på nett hvor man kan drive markedsføring.

– Før praksistiden fikk jeg et tips om å tenke på hvor jeg ville jobbe i etter studentlivet, fordi mange studenter ved Kristiania får jobbtilbud der de er i praksis. Ryktet stemte, sier Thomas og ler.

Alle studentene ved Bachelor i digital markedsføring har praksis som en del av studiene. Thomas hadde praksis i byrået Fullstakk, hvor han i dag er avdelingsleder for SEO.

Men hva går egentlig arbeidet til Thomas ut på?

– For å si det enkelt jobber vi med å hjelpe merkevarer bli synlige på nett i søkemotorer. Vi må både jobbe systematisk og ha gode strategier på plass, men det er også viktig å være kreativ slik at vi kan utkonkurrere andre byråer og få våre kunder til topps, sier han.

Jeg har et solid nettverk fra studietiden. 

– Jeg har kontakt med gamle venner fra klassen og har et solid nettverk fra studietiden. Jeg har også vært i dialog med mine tidligere forelesere, og ansatt flere fra Kristiania nå som jeg jobber som avdelingsleder, sier han. 

Han mener jobbmulighetene etter en bachelorgrad i digital markedsføring er gode. Svært gode.

– Selv om vi studerte og ble ferdige midt i en pandemi, gikk nesten alle mine medstudenter rett i jobb, og de jobbene var som regel spikret selv før vi var uteksaminert. Mulighetene er fortsatt veldig gode. I denne bransjen ansetter vi hele tiden, sier han.

En jobb i stadig utvikling

Selv om digital markedsføring er givende, legger ikke Thomas skjul på at det også kan være krevende. Han mener det er helt essensielt å holde seg oppdatert på det faglige, og at bransjen går gjennom kontinuerlige endringer.

– Med en god utdanning i bunn kommer du langt, men du må være motivert til å fortsette å lære, selv etter studietiden.

Derfor er han også glad for at han jobber i et byrå som er nytenkende og som ikke skiller de ulike avdelingene fra hverandre.

– Hos oss jobber vi ikke i silo, slik man gjør i mange andre byråer. Vi har en samlet vekststrategi for kundene våre og jobber i fellesskap med å skreddersy og justere behovene til våre kunder. Det i seg selv medfører at vi arbeider tett, lærer av hverandre og holder hverandre oppdatert på de nyeste trendene, forklarer Thomas.

Thomas_Strypet_digital_markedsføring-8.jpg
– Å velge digital markedsføring er noe av det kuleste du kan gjøre. Det åpner så mange dører, så mitt råd er egentlig bare å hoppe i det, det finnes ingen begrensninger for hva fremtiden har å by på med dette studiet i ryggen, sier Thomas Strypet.Foto: Ane Undhjem

– Jeg har så mange muligheter med dette studiet

Thomas vet av egen erfaring hvor vanskelig det kan være å skulle velge et studium. Selv mener han at hvis du har en interesse for markedsføring, og ønsker deg inn i et ungt miljø og en bransje hvor det skjer mye, er digital markedsføring et godt valg.

– Etter studiet ender vi opp helt ulike steder, og jeg vet at min egen jobbfremtid også kan endre seg mye på sikt hvis jeg velger å gå i andre retninger. Og det er nettopp det som er så spennende, de utallige retningene vi kan velge mellom, sier han.

– Å velge digital markedsføring er noe av det kuleste du kan gjøre. Det åpner så mange dører, så mitt råd er egentlig bare å hoppe i det, det finnes ingen begrensninger for hva fremtiden har å by på med dette studiet i ryggen, avslutter Thomas.