Bilde av en vindusutstilling på Steen og Strøm
Jubileumsutstillingen til Steen & Strøm tar deg med på en reise gjennom varemagasinets 225 år lange historie. –Studentenes innsats har vært enormt imponerende, og jeg synes resultatet ble veldig profesjonelt, sier fagansvarlig for Retail Design ved Fagskolen Kristiania, Marit Andreassen.Foto: Fagskolen Kristiania/Benjamin Åvitsland

– Utstillingen illustrerer viktige tidsepoker gjennom historien til Steen & Strøm, Oslo og Norge de siste 225 årene. Det er en ære å få et så spennende og prestisjefylt oppdrag, sier fagansvarlig Marit Andreassen.

Bilde av en jente i en vindusutstilling. En bunad henger på en byste.
Visste du at Oslobunaden ble designet på Steen & Strøm til deres 150-årsjubileum i 1947? Dette illustreres i vindusutstillingen som Hedda Smestad har designet. Hun har tidligere studert Interiør, og søkte på Retail Design for å lære mer om hvordan man utarbeider butikkonsepter og utstillinger.Foto: Fagskolen Kristiania/Benjamin Åvitsland

Hedda B. Smestad (21) og Cecilie Eker Samways (52) er to av studentene som har vært med å designe utstillingen. De synes det er stas å få arbeide med en stor aktør som Steen & Strøm.

– Å jobbe med ekte kunder er en god måte å erfare hvordan retail design-yrket fungerer i det virkelige liv. I tillegg er det veldig spennende å få jobbe med en kjent merkevare som Steen & Strøm – en mulighet man ikke ofte får som student, sier Hedda.

Det ikoniske varehuset i Nedre slottsgate – i hjertet av hovedstaden – ble etablert i 1797, og har preget bybildet i mer enn to århundrer.

– Å designe et utstillingsvindu er et stort ansvar, spesielt når det skal markere et jubileum, så dette var både veldig gøy og lærerikt, sier Cecilie.

Lærerik prosess

Studentene fikk briefen fra Steen & Strøm allerede før jul, og gikk raskt i gang med å idémyldre tema, skissere ulike forslag og planlegge hvert vindu ned til den minste detalj.

– Vi brukte mange uker på å forberede utstillingen, både med research om hver tidsepoke som skulle illustreres, men også for å finne klær, kostymer, møbler og tidsriktige rekvisitter. Selve monteringen av utstillingen brukte vi fem dager på, forteller Cecilie.

Studentene måtte også lage en del av rekvisittene selv, som innebar alt fra snekring og pussing til maling og foliering – noe Hedda aldri hadde gjort.

– Jeg hadde aldri pusset eller malt et møbel før, og kunne heller ikke foliere, så det måtte jeg jo bare lære meg underveis. Jeg har fått mye ny kunnskap, som jeg er glad for å ta med meg videre nå som utdanningen snart er ferdig, sier hun.

Hedda forteller videre at de underveis i prosessen støtte på flere utfordringer, men som skulle vise seg å bli lærerike erfaringer.

– Enkelte av bestillingene våre ble ikke levert i tide. Det hender også at noe man har planlagt ikke blir like pent, eller fungerer like godt, som man hadde tenkt. Da må man finne andre løsninger – som ofte ender opp med å fungere enda bedre!

– Det dukker alltid opp en del utfordringer når man jobber med slike typer prosjekter, men det er også en del av det som gjør det så spennende, legger Cecilie til.

Bilde av en kvinne i en vindusutstilling med utkledde dukker og skilt.
– Jeg søkte Retail Design fordi jeg hadde lyst å utfordre meg selv, lære noe nytt og oppnå konkrete kvalifikasjoner innen et fag jeg har jobbet med i mange år. Jeg synes det var skummelt å sette meg på skolebenken igjen, men er veldig glad for at jeg tok det valget, sier Cecilie Samways. Hun har de siste årene har drevet sin egen interiørbutikk med kafé.Foto: Fagskolen Kristiania/Benjamin Åvitsland

Designer nytt butikkonsept for Steen & Strøm

På den ettårige utdanningen i Retail Design ved Fagskolen Kristiania, lærer studentene blant annet om konseptutvikling, butikkinnredning, vareplassering og utstillingstekniker. De lærer også å visualisere og presentere idéene sine i ArchiCad, Photoshop og InDesign.

Fargelære, materiallære, forbrukeradferd og trend forecasting er også viktige fag i studiet. Gjennom skoleåret får studentene jobbe med flere spennende caser for reelle kunder.

– Studentene har blant annet utarbeidet et forslag til hvordan den nye museumsbutikken til Nobel Fredssenteret kan se ut, samt et nytt butikkonsept for BikBok, som de har presentert til ledelsen. Nå jobber de med å designe et konsept for fjerde etasje på Steen & Strøm, forteller fagansvarlig Marit.

Hun understreker at reelle oppdrag er en viktig del av studentens læring, og er med på å forberede dem til arbeidslivet.

– De får en attest fra Steen & Strøm for jobben de har gjort med vindusutstillingen, som blir fint å ha når de skal søke jobb etter endt utdanning. Prosjektene studentene jobber med på studiet skal de kunne bruke i porteføljen sin når de er ferdig hos oss, for å markedsføre seg selv til potensielle oppdragsgivere, forklarer Marit.

– Spennende og intensivt studium

Cecilie og Hedda forteller om en spennende studiehverdag på Retail Design, hvor de får utvikle kreativiteten sin, i tillegg til å få praktisk erfaring og verdifull innsikt i bransjen.

– Kombinasjonen av teoretisk og praktisk læring er noe av det som gjør studiet så bra. I tillegg synes jeg skolen er flink til å innhente foredragsholdere, veiledere og mentorer fra bransjen, sier Cecilie.

– Det beste med studiet er at du får mulighet til å være kreativ 24/7, og jobbe praktisk sammen med andre som interesserer seg for det samme som du gjør, supplerer Hedda.

De to vil varmt anbefale studiet til andre kreative sjeler, som ønsker å ta en kort og praktisk utdanning innen Retail Design – og lære å designe unike butikkonsepter. 

– Det er et spennende, omfattende og ikke minst intenst år. Man er innom mange forskjellige emner, og får muligheten til å utforske og kjenne på om dette er noe man har lyst til å ha som yrke, sier Cecilie.

– Om du ønsker å jobbe kreativt og har øyet for det estetiske, tror jeg virkelig dette er studiet for deg, avslutter Hedda.

Vindusutstilling på steen og strøm laget av studenter