Foto av mann foran et butikkvindu.
André Genelin Friberg fikk jobbtilbud fra Norwegian Hospitality Group seks måneder før han var ferdig med Bachelor i hotelledelse ved Høyskolen Kristiania.Foto: Høyskolen Kristiania/Susanne Grøvo Nielsen

Hotellbransjen sliter med å få tak nok ansatte. Med flere nyetableringer og gjenåpninger foran seg, opplever flere arbeidsgivere at det er hard konkurranse om de flinkeste medarbeiderne.

– Jeg vil kalle det en krise. Det er ekstra vanskelig å få tak i faglærte og dem som ønsker å gjøre karriere i bransjen. Koronapandemien gikk hardt ut over bransjen, men nå er det veldig god fart i hele næringen, forteller Erling M. Kristensen, administrerende direktør i Norwegian Hospitality Group (NHG).

– Jeg vil kalle det en krise. Det er ekstra vanskelig å få tak i faglærte og dem som ønsker å gjøre karriere i bransjen.

NHG eier og drifter hotell i ulike kjeder (deriblant Nordic Choice, Thon Hotels og De historiske) samt flere frittstående hotell i sin portefølje. Dessuten har de flere gjenåpninger og nyetableringer på trappene. Men da trengs det folk på jobb.

– Dette er alvorlig. Reiselivsbransjen er kjent for å kunne ansette mennesker basert på at man har rett innstilling og glimt i øyet, men man kan ikke hente folk rett fra gaten for å jobbe som resepsjonist, kokk eller mellomleder. Kompetanse på service og fag er ettertraktet, og da må arbeidsgiverne selv være attraktive, sier han.

Fikk jobb mens han studerte

Foto av mann foran butikkvindu.
– Jeg er kjempefornøyd med denne utdanningen. Den inneholder mye business- og økonomifag, og jeg opplever at jeg lærer alt jeg trenger for å kunne jobbe innen veldig mange ulike bransjer, sier André Genelin Friberg.Foto: Høyskolen Kristiania/Susanne Grøvo Nielsen

André Genelin Friberg er ferdig med sin bachelorgrad i hotelledelse ved campus Bergen til sommeren, men er allerede i jobb. Han arbeider som Total Profit Manager for Norwegian Hospitality Group, og starter i full stilling 1. juni.

– Jeg er kjempefornøyd med denne utdanningen. Den inneholder mye business- og økonomifag, og jeg opplever at jeg lærer alt jeg trenger for å kunne jobbe innen veldig mange ulike bransjer, sier han.

Som Total Profit Manager har han ansvar for kapasitetsstyring, romfordeling, inntjening og prissetting på ulike hoteller. Det handler blant annet om å utvikle hotellets inntjeningsmuligheter og å finne nye kundegrupper, akkurat det han har lært gjennom studiene. André forteller at dette er en bransje han vil satse på.

Jeg lærer alt jeg trenger for å kunne jobbe innen veldig mange ulike bransjer.

– Jeg er ikke bekymret med tanke på fremtiden. Det var selvfølgelig skummelt da koronapandemien startet i 2020, men nå ser vi at nordmenn reiser igjen og bruker hotell- og reiselivet.

Han forteller at det er en veldig anvendelig utdanning, som kan brukes i alle bransjer der man skal selge det riktige produktet til riktig kunde, til rett tid og pris. Det skorter ikke på karrieremuligheter, med andre ord.

– Jeg har en ettårig kontrakt, med mulig for forlengelse. Jeg vurderer også å ta en MBA-grad i Luxury Management i Sveits. Men helst vil jeg ha en jobb innen Total Revenue Management, fordi det er en veldig kreativ retning, sier han.

Erling-M-Kristensen.jpg
– Nå fylles det opp med turister, konferanser og forretningsreisende, og vi ser at god service og gode opplevelser ikke kan løses med mer digitalisering. Vi trenger mennesker, ikke apper, sier Erling M. Kristensen, administrerende direktør i Norwegian Hospitality Group.Foto: Norwegian Hospitality Group

Konkurrerer om nyutdannede

Erling M. Kristensen forteller at de har iverksatt flere tiltak for å få tak i nok mannskap. Til nyåpningen av Hotel Riviera i Moss som ligger knappe 40 minutter utenfor Oslo, må NHG tenke alternativt for å få nok kvalifiserte ansatte til det som er en av de større hotellsatsningene som gjøres i Norge neste år.

– Norge er et dyrt land å etablere seg i, særlig for unge. Det har gjort at vi i en del tilfeller har tilbudt personalboliger og reise til og fra arbeidsplassen til ansatte, for å sikre oss den rette kompetansen. Unge med hotellfaglig utdanning er attraktive og har kunnskaper som verdsettes av flere bransjer, forteller han.

– Vi ønsker oss ansatte som kan tenke seg en karriere i bransjen. Da må vi som arbeidsgivere være på tilbudssiden, også når det gjelder kursing og å bygge videre kompetanse for ansatte.

Går på talentjakt blant studentene

Kristensen vet at mange er usikre på hvordan det går med bransjen nå etter en koronapandemi og nedstengninger. Han mener det er en enkel lakmustest. 

– Har du lyst til å reise selv? Da vet du svaret. Nå fylles det opp med turister, konferanser og forretningsreisende, og vi ser at god service og gode opplevelser ikke kan løses med mer digitalisering. Vi trenger mennesker, ikke apper. Nå er det på tide å jobbe!

NHG har et godt samarbeid med Kristiania, og Kristensen sitter også i bransjerådet som bidrar til at Kristianias Bachelor i hotelledelse er en oppdatert utdanning som lærer studentene det de trenger å kunne når de skal ut i arbeidslivet.

– Vi får dele av vår kunnskap. Samtidig nyter vi godt av å kunne gå på talentjakt blant studentene når vi selv skal ansette, avslutter Kristensen.

Bachelor hotelledelse + veiledning (Double Content Card)